Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Förvärmning var det här
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=27&t=5516
Sida 2 av 2

Författare:  matsuda [ lör 10-01-02 17:35 ]
Inläggsrubrik: 

Efter en kallstart med öppen motorhuv såg jag att det läckte vattenånga förbi tändstiftet tillhörande en cylinder... Det kanske är kompressionsförlusten som legat bakom den höga förbrukningen. Såg också att det var en liten avgasläcka, men jag tror inte att det är något större bekymmer.

Författare:  matsuda [ tis 10-03-16 21:04 ]
Inläggsrubrik: 

0.97 liter/milen senaste tankningen. Det är inget vidare det här, men bilen har ju som sagt en avgasläcka, en oljeläcka (som jag kanske fixade igår iofs) och börjar bli rätt kass i sitt skick. Får se om det går att få den besiktad, annars blir det nog skroten förr eller senare.

Dock kan jag inte låta bli att undra, eftersom förvärmingen inte gjort något märkbart positivt (fast jag vet inte hur det hade varit utan den heller), om det kanske är så att det blev sämre bränsletryck efter att jag installerat den...

Författare:  askilje [ tis 10-03-16 21:51 ]
Inläggsrubrik: 

det ska knappast bli sämre iaf. Har du kollat så det inte läcker vid någon skarv?

Författare:  karlmb [ tis 10-03-16 22:17 ]
Inläggsrubrik: 

matsuda skrev:
Om den är det har jag fel och då bör anledningen relateras till renligheten. Min teori baseras ju på att avgastemperaturen är högre än vid bensindrift (åtminstone under den kalla körningen). Dock så är detta med utstrålad värme inte någonting som jag har hittat på utan det står som sagt i FAO-rapporten.


Kort sagt brinner det kallare, sett över hela förbränningen, vilket ger även kallare avgaser, ngt som flera noterat. Mao ytterligare en effektivitetsfördel för etanol kontra bensin.
Enda nackdelen blir att en katalysator kommer att värmas upp något långsammare efter en kallstart.

Författare:  karlmb [ tis 10-03-16 22:20 ]
Inläggsrubrik: 

matsuda skrev:
0.97 liter/milen senaste tankningen. Det är inget vidare det här, men bilen har ju som sagt en avgasläcka, en oljeläcka (som jag kanske fixade igår iofs) och börjar bli rätt kass i sitt skick. Får se om det går att få den besiktad, annars blir det nog skroten förr eller senare.

Dock kan jag inte låta bli att undra, eftersom förvärmingen inte gjort något märkbart positivt (fast jag vet inte hur det hade varit utan den heller), om det kanske är så att det blev sämre bränsletryck efter att jag installerat den...


Enligt vad jag tycker mig ha sett, så blir det större effekt om man har 30-40 grader på soppan, om inte ännu mer. Med min snålställning kan jag få en helt annan körbarhet i stan med 50-60 grader på soppan efter lite kökörning, än jag har på landsvägen med bara 35 grader.
Så det kanske inte är så konstigt att du inte tycker det hjälper så mkt.

Författare:  matsuda [ tis 10-03-16 22:23 ]
Inläggsrubrik: 

Ok. Med den här utetemperaturen kommer jag upp i kanske 24-28 grader på motorväg men i stadskörning blir det ju betydligt varmare som du påpekade, men över 50 har jag nog aldrig kommit. Det kanske är dags att isolera hela växlaren för att få mer värme till soppan då.

Författare:  karlmb [ tis 10-03-16 22:51 ]
Inläggsrubrik: 

matsuda skrev:
Ok. Med den här utetemperaturen kommer jag upp i kanske 24-28 grader på motorväg men i stadskörning blir det ju betydligt varmare som du påpekade, men över 50 har jag nog aldrig kommit. Det kanske är dags att isolera hela växlaren för att få mer värme till soppan då.


Gör så!

Författare:  askilje [ ons 10-03-17 07:45 ]
Inläggsrubrik: 

är det dumt att placera vvx ovanför grenröret? då får man ju lite extra värme

Författare:  karlmb [ ons 10-03-17 22:15 ]
Inläggsrubrik: 

askilje skrev:
är det dumt att placera vvx ovanför grenröret? då får man ju lite extra värme


Dumt med tanke på vad som kan hända vid ev soppaläckage...

Författare:  askilje [ ons 10-03-17 22:26 ]
Inläggsrubrik: 

hehe :P

Författare:  J.K Nilsson [ tor 10-03-18 14:46 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
Kort sagt brinner det kallare, sett över hela förbränningen, vilket ger även kallare avgaser, ngt som flera noterat. Mao ytterligare en effektivitetsfördel för etanol kontra bensin.
Enda nackdelen blir att en katalysator kommer att värmas upp något långsammare efter en kallstart.

Jag vill inflika att topptemperaturen är högre, det är lättare att smälta tändstift på E85 än på Bensin. :lol:

J.K Nilsson

Författare:  karlmb [ tor 10-03-18 22:28 ]
Inläggsrubrik: 

J.K Nilsson skrev:
karlmb skrev:
Kort sagt brinner det kallare, sett över hela förbränningen, vilket ger även kallare avgaser, ngt som flera noterat. Mao ytterligare en effektivitetsfördel för etanol kontra bensin.
Enda nackdelen blir att en katalysator kommer att värmas upp något långsammare efter en kallstart.

Jag vill inflika att topptemperaturen är högre, det är lättare att smälta tändstift på E85 än på Bensin. :lol:

J.K Nilsson


Korrekt!
Jag tänkte genomsnittligt, inte "hela tiden".
Men i avgasporten är det kallare med etanol iaf.

Författare:  kraftcore [ tis 13-02-12 21:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förvärmning var det här

Någon som har hållt på något med förvärmning eller läst/kommit på någon bra idé till förvarning?:)
Tycker det har varit sorgligt tyst i denna del av forumet denna vinter.

/Tobias

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/