Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-10-27 19:44 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Under baksätet i min mazda 323 sitter bränslepumpen med en slang som går till motorn och en något mindre slang som jag antar är för returer. Det jag funderar på är om man skulle ta och värma upp slangen som går till motorn med till exempel en elsitsvärmare. Det finns en på biltema som håller mellan 45 och 55 grader. Det jag undrar är om det finns någon explosions/brandrisk med detta med tanke på att ren etanols flampunkt ligger på 14 grader celsius och jag antar att bensindelens flampunkt är ännu lägre. Det är ganska tätt men det är inte omöjligt att det kan stiga upp andtändbara gaser från tanken heller. Så vad sägs? Är detta en dum idé?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-27 21:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Se denna tråd:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=3772

Det är inte så lyckat att värma upp bränslet som kommer direkt från bränslepumpen, eftersom det mesta av det bränsleflödet går tillbaka till tanken sedan, det går alltså åt mycket hög effekt för att få någon vidare uppvärmning och dessutom värmer man så småningom upp hela tankinnehållet i onödan.
För att värma en vätska effektivt måste man ju också ordna mycket bättre termisk kontakt mellan värmeelementet och vätskan än man kan få om man t ex lindar ett värmesitselement runt en slang.

Om vi tar ett litet räkneexempel: en normal bränslepump till en bil med insprutning brukar leverera 120 liter per timme. Det blir alltså 2 l/minut eller 0,033 l/sekund. Eftersom E85:s densitet är ungefär 0,78 så blir massflödet 0,033 x 0,78 = 0,026 kg/s.
E85 har värmekapacitiviteten ungefär 2,4 kJ/(kg·K)
Antag att värmeelementet har effekten 200 W, alltså 0,2 kW.
Temperaturökningen blir då 0,2 /(2,4x0,026) = 3,2 K (samma sak i °C). Den lilla förvärmningen är inte värd mödan det innebär att ordna värmeelement osv, knappast heller den elenergi som går åt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-27 22:12 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Misstänkte att det kunde vara problematiskt iom att vätskan flödar ganska fort och inte hinner bli uppvärmd. Den elsitsvärmare jag tittade på var på 45 W så det skulle inte ens höja en enda grad :(. Bra att jag inte kastar pengar i sjön då. Tack för informationen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-20 20:20 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Räknade lite vidare och ponerade istället att värmekällan levererade 800 W i effekt, likt en brödrost. 0,8 /(2,4*0,026) = 12,8... Uppvärmningen skulle då bli 12,8 K (exkluderat energiförluster samt fortsatt nedkylning av vätskan), vilket borde göra en väsentlig skillnad. Grejen är ju den att det man har till förfogande är ett ~12 volts bilbatteri som har lite varierande kapacitet men säg 60 Ah. För att använda brödrostkretsen skulle man för det första behöva transformera spänningen till ~230 V antar jag. Nu är det inte givet att den kretsen är just den mest lämpliga för ändamålet, men hur som helst. Givet en 800 W elektrisk värmekälla skulle följande strömstyrka behövas:

800 W/12 V = 66,666 A... Helt galet vad tjocka kablar som skulle behövas...
Frågan är också om det finns någon lämplig färdig värmekrets man kan ta som vill ha 12 volt i spänning annars blir det ju ytterligare elektriska förluster.
Låt oss ändå anta att 67 A dög för ändamålet. Då skulle ett batteri kunna värma strax under en timme, vilket i och för sig inte är helt fel.

Jag tror att elektrisk förvärmning under drift är någonting att strunta i men som kallstartshjälp kanske det vore någonting? Det bästa är nog att köra som karlmb så fint skrivit en tråd om, att återanvända spillvärmen från till exempel kylarvattnet.

Lite funderingar jag hade bara...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-20 21:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Du kan nog inte räkna med att inklusive start kunna ta mer än 50% ur blybatteriets kapacitet annars blir livsländen på batteriet vädigt kort.

I stället för 220V brödrostar osv skulle du hellre ta 12V värmare. Det är t ex lättare att göra en genomströmsvärmare med ett gäng glödstift, de är ca 20A per styck.

T ex så här gjorde jag för fem år sen!
Bild

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-20 21:15 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Använder du dem just nu? Har det varit till stor hjälp för att hjälpa förångningen av etanolen, och på så sätt hjälpt kallstarterna utan bränsleanrikning?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Rörformat effektmotstånd
InläggPostat: tis 09-01-20 21:21 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Tror du inte att du kunde pröva med ett sådant här:
http://www.ohmite.com/cgi-bin/showpage. ... 210_series
Detta är bara ett exempel. ELFA torde ha stor sortering på sådant här.

Det finns ju t.ex. några med innerdiametern 7,94 mm. Där "tvingar" man i ett 8 mm kopparrör, som man skarvar in på lämpligt ställe på bränsleslangen, nära fuelrailen. Antagligen gör man också rätt i att fundera på ett större bilbatteri, kanske ett 80Ah? (Om det finns plats?).

Jag antar att man får mäta upp temperaturen på anläggningen, och sedan sätta en termostat för att inte koka bränslet. Kanske ihop med ett tidur?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-20 21:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
matsuda skrev:
Använder du dem just nu? Har det varit till stor hjälp för att hjälpa förångningen av etanolen, och på så sätt hjälpt kallstarterna utan bränsleanrikning?


Nej inte just nu, min bil har ganska låg systemtryck och då börjar etanolen koka redan vid 40-50 grader i värmaren. Man skulle behöva ha en liten extra bränsle circulationspump som körde rund soppan mellan pump och fuelrail innan starten.

Den hjälper vid kallstarten men med central insprutning som jag har är nog upvärmning efter insprutningsengheten i insuget bra att ha.

Mina behov av bränslevärmare har också minskad, jag kör alltid med motorvärmare och har därför inte samma behov. Med motorvärmaren som sitter under insugsröret så startar den altid direkt.

Starta går bäst om man låter lite bränsle komma i mitorn vid första försöket, vänta ett tag så att det hinner förånga och sedan brukar det gå.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-28 10:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag har två sådana glödstift i serie på 190:an, vilka jag använder efter en kallstart för att snabba på uppvärmningen av hela KE-jet systemet innan vattenvärmen kommer igång. (första 2-3 minuterna)
Jag ser på tempgivaren som sitter strax före en insprutare (på stålrör) att tempen börjar klättra med ca 1 grad per 5-8 sekunder.
Har tidigare haft en möjligthet att även cirkulera bort kall etanol till returen via en elektrisk insprutare före starten men det är endast i extrem kyla det behövs för att hålla igång motorn efter kallstart, annars räcker det med att ge extra bränsle genom att tvångsöppna kallstartsventilen, värma det som går åt, och använda kallstartsmotstånd.
Och då magerkör jag ändå motorn dessutom.
Men visst hackar det lite de första 30 sekunderna som en o-chokad förgasarmotor när man kör lite slarvigt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-01-05 13:32 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Aryan: Jag har nu införskaffat mig en likadan (tror jag) monteringssats för oljetrycksgivare. Är det något speciellt glödstift du skulle vilja rekommendera? Eftersom vätskor strömmar värme uppåt skulle jag helst vilja sätta min glödstiftvärmning i nivå under fuel rail, så att varm soppa strömmar uppåt. Tyvärr är nog min kylarvattensvärmeväxlare i högre nivå redan så varmt bränsle kommer också att gå den vägen. Det man får konstatera är att det kanske är bättre att ha glödstiftsvärmningen så nära fuel rail som möjligt istället...

Edit: Det som jag trodde kallades för strömning är "konvektion". Det jag funderar på är: Om man låter bränsleslangen till fuel rail böja sig som ett U och sätter in värmningen på den sidan som är närmst fuel rail, så kommer väl det uppvärmda bränslet med lägre densitet strömma uppåt mot fuel rail och inte bakvägen eftersom det skulle implicera att bränslet faktiskt går till en lägre nivå för att sedan gå till en högre.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-01-05 14:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vad har du för tryck i din fuelrail? Troligtvis kommer bränslet att koka rund stiftet det kan ju bli ca 800°C , men iom att gasbublorna kondenserar direkt igen när de kyler ner lite längre bort försämrar det inte bara värmeöverföringen, för det kan också ge lite mera circulation.

Dit resonemang om att varm bränsle stigen tror jag är rätt, däremot tror jag inte att det blir så mkt circulation genom 8mm slang, då kanske man skulle ha en låg returslang och ett T stycke innan värmaren så borde det kunna bli mycket mera effektivt

Et tipps kan vara att köpa en monteringssats till och en vattentemperaturmätare då kan du montera mätarens tempsensor i den andra och mäta bränsletempen. T-stycken går ju att skruva i varandra som en oäntlig lång kedja.

Jag hittade inga glödstift med rätt (1/8"–27NPT) gänga men
jag använde en standard glödstift från biltema med art nr 75-921 som sitter i en massa bilar http://www.biltema.se/search/search_rek ... ext=75-921 och satt det i borrmaskinen för at med en fil kunna svarva ner aluminiumhuset och sedan gängade jag den med 1/8"–27NPT gänga.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011