Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 17-12-13 08:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 13-02-09 11:44 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
Hej ! Angående förvärmning av insugningsluften,
jag tycker att det är nödvändigt att på något sätt förvärma insugningsluften.

Saab hade på vissa turbomodeller en elektrisk förvärmningsplatta
monterad i insuget mellan insugningsröret och topplocket.
Det var för att säkerställa kallstarter och ev slippa fabriksmontera blockvärmare.

Undertecknad har provat i Saaben Ltt (lättrycksturbo) med att värma fuelrail med kylvatten utifrån,
men senare frångått det, som ändå är en bra princip att förvärma bränslet.

Har monterat bort intercoolern och upplever att motorn får något jämnare varm insugningsluft.
Såklart att spjällhuset är uppvärmt standard.

Har inte börjat med annorlunda luftfilterplacering ännu, men en tanke är att placera även luftfilterburken
på insidan av motorrummet. Orginal sitter allt utom luftfiltret inuti motorrummet, nu när intercoolern är borta.
Det är även en fråga om ljudnivåer inuti (och utanför) bilen.

Funderar vidare...

Hälsningar Etalappen


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-02-10 09:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
Hur upplever du turbo-lagg efter du tog bort intercoolern?

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-02-10 10:18 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
Dr. Mabuse skrev:
Hur upplever du turbo-lagg efter du tog bort intercoolern?


Hej ! Känslan är att turbon svarar mer direkt, att ingen fördröjning känns eller syns på tryckmätaren,
som är en separat monterad turbomätare. Motorn drar mjukare hela registret.

Att notera är att det är större insprutare (ca 35%) och ngt höjt bränsletryck.
Håller lambda-värdena fint, ingen tändning av motorlampan.

Ökad bränslemängd i nuläget ger inget mer vrid.
Trycket ökade något på turbomätaren vid borttagandet av intercoolern.
Från 0,4 till 0,5 i övertryck.

Tycker just nu att det "är bra som det är"
att höja turbotrycket känns inte som bra väg att gå, om man skulle vilja
klämma ur mer vrid ur motorn.
Höjer man vridmomentet ytterligare börjar det bara att kosta skjortan i drivlinan.

Har inte varit inne i boxen och ändrat i tabellerna eller skruvat nåt med tändningen ännu.

Lycka till !

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011