Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Förvärmning av luft i en FFV ?
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=27&t=6236
Sida 2 av 2

Författare:  Etalappen [ lör 13-02-09 11:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förvärmning av luft i en FFV ?

Hej ! Angående förvärmning av insugningsluften,
jag tycker att det är nödvändigt att på något sätt förvärma insugningsluften.

Saab hade på vissa turbomodeller en elektrisk förvärmningsplatta
monterad i insuget mellan insugningsröret och topplocket.
Det var för att säkerställa kallstarter och ev slippa fabriksmontera blockvärmare.

Undertecknad har provat i Saaben Ltt (lättrycksturbo) med att värma fuelrail med kylvatten utifrån,
men senare frångått det, som ändå är en bra princip att förvärma bränslet.

Har monterat bort intercoolern och upplever att motorn får något jämnare varm insugningsluft.
Såklart att spjällhuset är uppvärmt standard.

Har inte börjat med annorlunda luftfilterplacering ännu, men en tanke är att placera även luftfilterburken
på insidan av motorrummet. Orginal sitter allt utom luftfiltret inuti motorrummet, nu när intercoolern är borta.
Det är även en fråga om ljudnivåer inuti (och utanför) bilen.

Funderar vidare...

Hälsningar Etalappen

Författare:  Dr. Mabuse [ sön 13-02-10 09:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förvärmning av luft i en FFV ?

Hur upplever du turbo-lagg efter du tog bort intercoolern?

Författare:  Etalappen [ sön 13-02-10 10:18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förvärmning av luft i en FFV ?

Dr. Mabuse skrev:
Hur upplever du turbo-lagg efter du tog bort intercoolern?


Hej ! Känslan är att turbon svarar mer direkt, att ingen fördröjning känns eller syns på tryckmätaren,
som är en separat monterad turbomätare. Motorn drar mjukare hela registret.

Att notera är att det är större insprutare (ca 35%) och ngt höjt bränsletryck.
Håller lambda-värdena fint, ingen tändning av motorlampan.

Ökad bränslemängd i nuläget ger inget mer vrid.
Trycket ökade något på turbomätaren vid borttagandet av intercoolern.
Från 0,4 till 0,5 i övertryck.

Tycker just nu att det "är bra som det är"
att höja turbotrycket känns inte som bra väg att gå, om man skulle vilja
klämma ur mer vrid ur motorn.
Höjer man vridmomentet ytterligare börjar det bara att kosta skjortan i drivlinan.

Har inte varit inne i boxen och ändrat i tabellerna eller skruvat nåt med tändningen ännu.

Lycka till !

Hälsar Etalappen

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/