Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Utredningspunkter
InläggPostat: sön 13-06-30 16:26 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag funderar på om det verkligen är så smart att koppla in sig i den slinga som går till kupén som jag gjort. Detta kylarvatten cirkulerar så vitt jag förstått hela tiden runt så att man kan få värme i bilen snabbt och undvika immiga rutor, och det kan man ju tycka är en bra egenskap. Det man bör tänka på är dock att detta kanske skulle kunna förlänga uppvärmningstiden för motorn från kallstart. Då jag bytte till färvärmning tyckte jag mig uppleva detta fenomen. Det positiva var såklart att motorn gick bättre när man kommit upp i arbetstemperatur; motorn svarade bättre på gasen utan att rycka t.ex.. Om man inte använder motorvärmare skulle jag rekommendera att man kanske kopplar in sig innan kylaren, och visst är det då så att ingenting händer innan motorn kommit upp i temperatur, men jag tror ändå att det är att föredra framför en förlängd uppvärmningstid från kallstart.

Kanske finns fler utredningspunkter att gå igenom, t.ex. att försöka stänga av förvärmningen vid högre effektuttag (motorvägskörning?) som jag har för mig att en FAO-rapport föreslog.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utredningspunkter
InläggPostat: mån 13-07-01 08:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hur menar du?
Jag tror de flesta bilar har en ventil som stänger värmen till kupen om man stängt av helt värmen i bilen.
(Om inte så ändrar ju inte en förvärmare mkt, den extravärme som ev går åt bidrar ju till effektivare kallkörning iaf dessutom)
Detta är ju fallet på sommaren.
På vintern har väl alla full värme på från början?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utredningspunkter
InläggPostat: tis 13-07-02 10:11 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
För att komma in i ett läge där styrsystemet lambdareglerar måste motortemperaturen komma upp i en viss temperatur. Om vi nu tar värme direkt från motorn, och försöker överföra denna värme till en värmeväxlare som i sin tur skall föra över värme till bränslet, så kommer vi att introducera en del förluster, speciellt om vi inte har isolerat systemet väl. Annars är det ju mycket riktigt så att värmen vi tagit från motorn går tillbaka in i motorn i form av varmare bränsle, men om detta bidrar till ökad förångning borde vi väl se en kylande effekt(?). Det jag funderar på är om dessa två faktorer medför ökad uppvärmningstid och således mer förbrukning.

Kallkörningen blir säkert bättre, men jag ser det som viktigare att få igång lambdaregleringen för att få korrekt bränslemängd insprutad och då är ju motortemperaturen det viktigaste att ta hänsyn till. Hade man varit trevligt om man hade kunnat logga signalerna från kallstart före och efter montering av förvärmning för att förkasta eller acceptera teorin. Skulle den vara korrekt borde man hellre montera förvärmningen innan kylaren eftersom allt kylarvatten där ju är menat att kylas ned.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utredningspunkter
InläggPostat: tor 13-07-04 12:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Den lilla nedkylning som en bränsleförvärmare står för första minutrarrna efter en kallstart är försumbar med avseende på att värma kat- o lambdasond.
Dessa värms av avgaserna, och inte av kylvattnet.
När det blir ngn värme att tala om som överförs från kylvätskan till bränslet = +- 0 gr C på kylvätskan kanske, så har kat o sond för länge sedan kommit igång på en modern bil.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utredningspunkter
InläggPostat: sön 13-07-07 10:32 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Japp, men lambdaregleringen hoppar väl i regel inte igång om motortempgivaren inte visar att motorn nått arbetstemperatur? Motortempgivaren mäter väl också just kylarvattnet. Vet en bil som hade en oxiderad kontakt för motortempgivaren. Den gick konstant för fett, och drog onödigt mycket bränsle, till den grad att det kunde bli startproblem om motorn var varm.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utredningspunkter
InläggPostat: mån 13-07-08 09:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har en känsla av att det beror både på hur gammalt motorstyrsystemet är och hur stort behov den aktuella motortypen har av varmkörningsanrikning. De flesta någotsånär moderna motorer med fyrventilsteknik och multipointinsprutning klarar nog att gå lambdareglerat på ett mycket tidigt stadium i varmkörningen, men det finns säkert undantag.

Styrsystemet till den elektroniska förgasaren som Lada använde i början av 90-talet har bara en termokontakt inställd på ca 60 °C för att känna av om det ska lambdaregleras eller inte. Där fungerar det så att om motortemperaturen är lägre än gränsvärdet vid start, så börjar lambdaregleringen efter 90 sekunder. Är motorn varmare än så vid start, så börjar den lambdareglera redan efter 10 sekunder. Där finns en traditionell automatchoke för att sköta varmkörningsanrikningen.

Ett annat exempel är Saab Trionic, som enligt uppgift sätter igång lambdareglering ett visst antal motorvarv efter kallstart, ganska oberoende av temperatur.

Analoga Bosch-system med lambdareglering (LU-jetronic, K-lambda, vissa versioner av KE-jetronic) verkar vara ganska rent temperaturstyrda.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utredningspunkter
InläggPostat: mån 13-07-08 09:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
matsuda skrev:
Japp, men lambdaregleringen hoppar väl i regel inte igång om motortempgivaren inte visar att motorn nått arbetstemperatur? Motortempgivaren mäter väl också just kylarvattnet. Vet en bil som hade en oxiderad kontakt för motortempgivaren. Den gick konstant för fett, och drog onödigt mycket bränsle, till den grad att det kunde bli startproblem om motorn var varm.


Men det spelar ingen roll för rent fysiskt så ger en etanolförvärmare en försumbar inverkan på hur snabbt kylvattnet värms upp efter en kallstart.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011