Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vintertermostat
InläggPostat: mån 13-12-16 13:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Min termostat öppnar redan vid 83°C, jag skulle hellre ha lite högre motortemperatur. Förr var det vanligt med vintertermostater men det fenomenet verkar ha försvunnit.

Jag hittade en lika stor termostat till en annan motor som öppnas vid 88°C men 5°C är bara ett liten förbättring, skulle hellre
ha en som öppnas vid ca 90-95°C. Nån som vet en (online)-katalog där man kan leta efter termostater på dess storlek (och temperatur) i stället för bilmärke, årsmodell och motortyp innan man kan se måtten osv?

Bild

Det finns t ex termostater som är marginellt större och med rätt packning borde kunna passa
Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vintertermostat
InläggPostat: tis 14-02-11 09:59 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-08 21:34
Inlägg: 84
Ort: Sandnes, Norge
Kan denne hjelpe? Fra side 288 og ut dokumentet.
http://www.stant.com/documents/2014%20S ... atalog.pdf

:D

_________________
2013 Kia Rio 1.25 CVVT - E85
2013 Honda NC700X DCT - E10
2011 Ford S-Max 2.0 TDCI - B7
2010 Briggs & Stratton 2.6HP - E85
2007 Briggs & Stratton 5.5HP - E85
2001 Hyundai H1 SV 2,5TD - B30
1982 Nissan 280ZX Turbo - E55
1973 Porsche 914


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vintertermostat
InläggPostat: sön 14-02-16 20:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tack! Trots engelska enheter hjälpte det att hitta en ganska billig 95° termostat hos MECA till en JEEP som passar, trots att den är 0,5 mm större (54mm isf 53,5). Jämförde termostaternas egenskaper i en kastrull med vatten och en stektermometer på spisen. Gamla Biltema termostaten som ska öppna vid 88° höll helt tät upp till 85° medan 95°C JEEP termostaten har en pyteliten läcka. När 88° termostaten öppnar sig går det snabbt till helt öppen under 88°, 95° termostaten öppnar sig redan något vid 88° men öppnar sig långsammare och är helt öppen först vid 95°.

Provkörningen visade en 5-7° varmare motor och framförallt en jämnare motortemperatur. Jag tror att den gamla öppnade sig lite för mycket på en gång så att motor temperturen pendlade pga det kalla vattnet från kylaren kom och ibland gick för kallt. Det märktes på att tomgångsvarvtalet ibland plötsligt kunde bli förhöjd som när motor ännu inte är varm, trots att man t ex kört länge på motorväg. Det fanns inga såna tendenser kvar idag och jag upplevde också mera värme kupen. Nu är det inte kallt ute just nu men jag tror att detta blir en förbättring.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vintertermostat
InläggPostat: tis 14-04-22 11:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Körde i helgen fortfarande med "vintertermostaten" och en plastskiva som blockerar luftflödet genom kylaren och efter ca 8 mil och 17 grader utomhustemperatur så tändes lampan som indikerar för hög motortemperatur. Jag satt på kupevärmen vilket genast släckte lampan igen och stannade vid nästa avfart för att ta bort vinterskyddet. Sedan kunde resan fortsättas utan att värmen behövdes vara på och lampan tändes inte flera gånger.

Nu vet jag att det vid ca 15°C utomhustemp är dags att ta bort kylarskyddet, vintertermostaten kanske kan sitta kvar året rund.

Jag får dock kolla om termostaten och anslutningarna till elektriska kylarfäkten fortfarande funkar för jag är osäker om jag hört fläkten gå igång när motorn var så varm att lampan tändes.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vintertermostat
InläggPostat: tis 14-04-22 18:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har flera gånger råkat ut för på BX:ar att elfläkten inte har fungerat första gången den behövs fram på vårkanten. Ofta pga ärg i anslutningarna till termokontakten eller förkopplingsmotståndet. En gång har jag också drabbats av en fläktmotor som hade rostat ihop under vintern men det tror jag var på någon annan bil.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vintertermostat
InläggPostat: ons 14-04-23 09:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag ska se över anslutningarna och testa fläkten. Skulle kunna ta loss termokontakten och koka upp den för att se när den stänger men jag antar att jag då måste tömma kylaren först eller sitter termostaten inte i et genomgående hål med direkt kontakt till vättskan tror du?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vintertermostat
InläggPostat: ons 14-04-23 17:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är genomgående hål där fläkttermostaten sitter, så man bör nog tappa ur kylvattnet först eller vara mycket snabb med en annan termostat att gänga dit tillfälligt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011