Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 18-08-20 12:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Var ska man mäta?
InläggPostat: mån 16-08-08 15:52 
Offline

Blev medlem: mån 14-07-28 19:44
Inlägg: 22
Ort: Almunge
Hello igen.
Tänkte bygga dead end fuel rail med förvärmning. Har en SAAB 900 2.0l, 1996 sugmotor. Tänkte mäta dels straxt före användning, under och efter för att få reda på hur varmt det blir i röret. (Har gjort ett oseriöst test där sensorn var mindre än 1 cm från röret, men inte var limmad och osäker på vad som var varmt, men gå gick tempen upp i 68 grader vid 23 grader ute. Sjönk snabbt ned till 30 grader när bränslet flödade genom bränslefördelningsröret.https://drive.google.com/file/d/0B_ytmE4TVZKUcGhGZ3c2VVFfclk/view?usp=sharing)
Jag hittar inte i alla trådar här, så tar lite ur minnet. Någon önskade att man skulle mäta före konvertering och efter. Tänkte limma fast en tempsensor på bränsleröret och isolera lite runt så det är rörets temperatur som registreras. Insugsluften ska väl mätas, får lägga in en sensor där och hoppas den inte sugs in i motorn. Men hur mäter man utetemperaturen utan att den påverkas av motortemperaturen när motorn stängts av, eller är det onödigt?
Någon skrev att det går en slang mellan topplocket och gasspjällshuset, det ser ju underbart ut när man tittar dit. Till att börja med på E85(, men eventuellt B95 en annan gång.)

Var ska man mäta temp?
Annat som är intressant?

Material :
SAAB 900
Raspberry Pi
8 st. MCP9803 temperatursensorer (i2c)
GPS (för hastighet och tid)

Är det någon som har upplysning om hur man loggar Trionic 5.5, helst genom Raspberry Pi (,har CANbuskomponenter.) Annars kanske via T5Suite, men då blir problemet lägga samman datat från T5Suite och Raspberryn, så det blir riktigt med tiderna.
Då får man insugstemp, lambda, insugstryck ... bla, bla, bla, bland annat.
Dead end fuel rail, före och efter (teoretiskt schema) https://drive.google.com/file/d/0B_ytmE4TVZKUd0Z2WTJiTjFYZGs/view?usp=sharing

_________________
SAAB 900S (sugmotor 2.0i) -1996. Trionickonverterad. -431 insprutningsmunstycken.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: tis 16-08-09 12:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4571
Ort: Sundsvall
Ett annat sätt, om man inte lyckas logga data från Trionic, är ju att mäta spänningarna över befintliga tempgivare (med största sannolikhet NTC-motstånd, mätkretsarna utgörs av spänningsdelare matade från 5 V med ett fast motstånd i ena grenen och givaren i den andra), och räkna om dem till temperaturvärden.

Ett sätt att montera tempgivare på rör är att tejpa dem med koppar- eller aluminiumtejp ett varv runt både rör och givare och sedan en bit rörisolering utanpå, dvs samma montagesätt som våra svenska elpanne- och värmepumpstillverkare använder i stor utsträckning. Löd på så tunna elledningar som möjligt, så att de inte leder onödigt mycket värme till eller från givaren.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: tor 16-08-11 16:13 
Offline

Blev medlem: mån 14-07-28 19:44
Inlägg: 22
Ort: Almunge
Tackar för svar. Det som är mest intressant vid loggning (för min del) är lamda, öppettider för insprutningsmunstycken, gasspjällsläge och insugstrycket. Men får läsa på i ämnet.
Bild
Tre temperatursensorer blev placerade, på bränslefördelarröret, på spjällhuset och i intaget för kupeluften. Isolerat med lite jeans-tyg och fastsatt med silvertejp. Trodde kupeluften inte skulle påverkas så mycket av motorn, men blev 10 grader varmare.
Temperature på spjällhuset är intressant då det är den temperaturen som bränsleröret kommer att få i min design.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/gasoline_2.jpg
En för kort tur, men intressant ändå (Temperaturen var ungefär 12-14 gradet). Termostaten verkar inte ha öppnat sig under färden. Kanske blir en längre tur ikväll.
Kod:
[size=85]vid   840 : Start av motor

vid  1020 : KortStopp
vid  1100 : Öppnades termostaten?
vid  1170 : Start

vid  1450 : Öppnades termostaten?

vid  1480 : Stopp, butik
vid  2980 : Start, butik

vid  3300 : Öppnades termostaten?

vid  4735 : Vred om nyckel, bensinpump gick

vid  4935 : Startade motorn[/size]

_________________
SAAB 900S (sugmotor 2.0i) -1996. Trionickonverterad. -431 insprutningsmunstycken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: lör 16-08-13 01:07 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 582
Ort: Frösön nyss uppflytt
Logga lambda? Har du bredbandslambda eller tänker du logga lambdaintegratorn?

Jag kan ju tipsa om johncs "Combi adapter" från trionictuning.com Bild

Den har fem stycken A/D-ingångar och en ingång för EGT k-typ element. Du kan konfigurera dom här kanalerna i T5Suite för att logga dom.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: lör 16-08-13 01:11 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 582
Ort: Frösön nyss uppflytt
Här är det en som kör T5Suite ifrån Raspberry http://www.trionictuning.com/forum/view ... =Raspberry

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: sön 16-08-14 10:12 
Offline

Blev medlem: mån 14-07-28 19:44
Inlägg: 22
Ort: Almunge
Tackar för svar. Har combiadaptern :) Men hur loggar man i T5Suite? Finner det inte :( Det vore helt underbart.
Har inte hunnit testa Raspberrydistron, men ser ut att man behöver Lawicels adapter.
Har inte bredbandslambda, men funderar på att köpa en, dom ligger precis på gränsen för att slippa tull och skatt. Hellre bredbandslambda ;)

Det er inte ut som temperaturen går hejdlöst högt, kommer upp i kokpunkten för etanol (78 grader), osäker på bensin (30 - 190 grader). Får lägga till trycket 2-3 bar i kokpunkten. (Vad är det för tryck vid avstängd motor)
max 83 grader efter avstängning, efter krypkörning (30 km/h på tredje växeln på skogsväg under kvart.) (Röd kurva.) Det är vattnet till spjällhuset som kommer att ledas vid bränsleröret.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/gasoline_3.png

/Johan

_________________
SAAB 900S (sugmotor 2.0i) -1996. Trionickonverterad. -431 insprutningsmunstycken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: mån 16-08-15 01:22 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 582
Ort: Frösön nyss uppflytt
Sidan 8, 9, 10 & 11 i instruxen för T5Suite https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... Pqxqf5Jv9Q

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: ons 16-08-17 10:32 
Offline

Blev medlem: mån 14-07-28 19:44
Inlägg: 22
Ort: Almunge
Tack, tack, tack. Du är god :D
Nu kan jag ut och leka :mrgreen: Fick inge bra loggning på första försöket, men nu finns det loggning.

_________________
SAAB 900S (sugmotor 2.0i) -1996. Trionickonverterad. -431 insprutningsmunstycken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: tor 16-08-25 16:12 
Offline

Blev medlem: mån 14-07-28 19:44
Inlägg: 22
Ort: Almunge
Hmmm, får inte igång loggningen. Har fått några loggar precis för nåon vecka sedan på tre minuter. Vilka parametrar bör man sätta? (Det är en 2.0 sugmotor)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/T5S_option_01.png - Har testat med att starta loggningen vid kyltemp högre än -40 [File][Options and setting][Auto logging settings...]
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/T5S_option_02.png - [Logfiles][Setup log filters]Kyl_temp gretaer than -40
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/T5S_option_03.png - Har testat med att starta loggningen vid P_Manifold ... Men T5Suite 'glömmer' vad som skrivs in, testat -0,5, -0,2 , 0,2, 0,5, men öppnas settings igen så är det 0
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/T5S_option_06.png - T5Suite körs genom Virtualbox under linux, och det fungerar bra. Kan skriva och läsa ECU. Kan också uppdatera enskilda parametrar eller mappar i SRAM.

_________________
SAAB 900S (sugmotor 2.0i) -1996. Trionickonverterad. -431 insprutningsmunstycken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: tor 16-08-25 23:36 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 582
Ort: Frösön nyss uppflytt
Jag har inte använt Autolog utan bara växlat till "Online tuning" och i "Realtime monitor" klickat start session. Sedan har jag när jag stoppat med att klicka "Stoppa session" så klickar jag "Logfiles" och "Export T5Suite logfile to LogWorks" där i Export så kan jag välja vilka av dom loggade symbolerna ska exporteras. De symboler som loggas är dom som visas i aktuell vald flik så lägg till de du vill ha i fliken "User defined".

I LogWorks kör jag sedan filtrering eller sammanläggning av symboler till kurvor.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: tor 16-08-25 23:37 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 582
Ort: Frösön nyss uppflytt
En sak till, du ska köra T5Suite som administratör om du inte ändrat i installationen.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: tor 16-10-13 20:58 
Offline

Blev medlem: mån 14-07-28 19:44
Inlägg: 22
Ort: Almunge
Fungerar varje gång, "start session"-tricket. Stort tack.

_________________
SAAB 900S (sugmotor 2.0i) -1996. Trionickonverterad. -431 insprutningsmunstycken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: tor 16-10-13 21:41 
Offline

Blev medlem: mån 14-07-28 19:44
Inlägg: 22
Ort: Almunge
Har varit lite förhinder att fixa till projektet, men ny energi .

Detta har skett.

Bild
High res / https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161011_104857_crop.jpg
Ett 15mm rör med vinklar för att få vattnet att cirkulera. 15mm är lite kraftigt jämfört med slangarna som sitter original, men det går att kränga på. Tänkte att det är bra med grövre rör så flödet hindras så lite som möjligt till spjällhuset.

Bild
High res / https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161011_105404_crop.jpg
Ihopsatt till hur det kommer att se ut.

Bild
High res / https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161011_122837_crop.jpg
Test att montera på bränsleföredelarröret.
Måtten är 295mm för det längsta röret, 25mm på de två rören som går på tvären. De andra två rören, inlopp och utlopp är inte speciellt noga, tog 35 mm på inloppet och resten av röret blev 160mm (ren slump, ingen teori.)
Totalt ihopsatt blev det 330mm x 60mm.
Inloppet kommer att vara vinklat ned mot utloppet från motorn.

Bild
High res / https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161011_123219_crop.jpg
Liten glipa för att få in silverlodet.

Bild
High res / https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161012_222249_crop.jpg
Delarna för den primära bränsletryckregulatorn.
Returledningen från originala bränsletrycksregulatorn kommer att vara inkopplad, försök att tuna in den externa kinaregulatorn så fullgas så flödar en del av returbränslet genom originalregulatorn för att blåsa rent från eventuella luftfickor.

Bild
High res / https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161013_115713_crop.jpg
Rören är sammanlödda, sedan fastspända med slangklämmor och lödda till bränslefördelarröret.

Bild
High res / https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161013_115719_crop.jpg
Bild ovanifrån.

Bild
High res / https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161013_120805_crop.jpg
Bild på spridarventilerna efter okänt antal mil med E85. Spridare två från vänster hade mycket beläggning, till och med flagor av brun/svart klägg. Bilden är tagen efter att några flagor ramlat bort.

Bild
High res / https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161013_122441_crop.jpg
Bränsleröret monterat. Inloppet (från motorn) är till höger, det korta röret. Utloppet är det vänstra och ska sända vattnet vidare till spjällhuset.

Bild
High res / https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161013_122445_crop.jpg
Röret sett från vänstra sidan av motorn. Här ses även slangen som leder vattnet från spjällhuset tillbaka till korset för kupévärmen.

Bild
High res / https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161013_123159_crop.jpg
Detta är originalslang som leder vattnet från motorn till spjällhuset. Den var för lång till detta och fick kortas av 3cm.

Bild
High res / https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161013_123851_crop.jpg
Slangen mellan motor och förvärmningen monterad. Uttaget för vattnet på motorn är mellan de två högra insprutningsventilerna.

Bild
High res / https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161013_124426_crop.jpg
Nu är även slangen mellan utloppet på förvärmningen och spjällhuset monterat.

Bild
High res / https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161013_124525_crop.jpg
De två skarvdelarna som monteras på bränsleledningen. T-kopplingarna ska även kopplas till bränsletrycksregulatorn från Kina.

Bild
High res / https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161013_124534_crop.jpg
En annan vinkel på skarvdelarna.

Bild
High res / https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161013_130707_crop.jpg
Bränslehärvan monterad.

Bild
High res / https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/20161013_135515_crop.jpg
Det mesta är monterat tillbaka.

Bild
Trycktestning. Tjaaaa...
Som sagt är det en kinaregulator, och den var inte direkt tät vid gängorna för nipplarna. Eller tryckklockan.
Har en annan klocka för att ställa in grundtrycket så får man känna sig fram på T-korsningarnanär motorn och bränslet är varmt, att det kommer lite varmt bränsle genom returen från originalreturledningen. Det är bara rycka vakumslangen till kinaregulator.

Detta gick ju bra, så stärkt av detta slog jag ut frostpluggen för att montera en 230V motorvärmare. Det gick inget bra... monterade värmaren, fyllde på vatten och det forsade vatten därifrån.
Så ingen provkörning idag :oops:

_________________
SAAB 900S (sugmotor 2.0i) -1996. Trionickonverterad. -431 insprutningsmunstycken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: fre 16-10-14 08:38 
Offline

Blev medlem: mån 14-07-28 19:44
Inlägg: 22
Ort: Almunge
För att koppla ur förvärmningen sätts originalslangen så att vattnet går från motorn direkt till spjällhuset, och en av slangarna kopplas till andra sidan av röret så inte vattnet i röret rinner ut. Vips så är förvärmningen bortkopplad.
Bild

När det ser ut att inte finnas läckor kommer förvärmningen isoleras.
Hittade billig Innovate LC-2 kit, så det kommer att monteras när det anländer.

Fråga : Hur kommer Trionic5systemet reagera om man tar och leder varmluft från området mellan kylaren och grenrör in i luftburken istället för att ta kalluft?
Och kommer det hjälpa på bränsleförbrukningen med varmare då luften redan värms upp i spjällhuset?

_________________
SAAB 900S (sugmotor 2.0i) -1996. Trionickonverterad. -431 insprutningsmunstycken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: fre 16-10-14 20:53 
Offline

Blev medlem: mån 14-07-28 19:44
Inlägg: 22
Ort: Almunge
Oooooohhhh
karlmb skrev:
Sedan har torbjorn lärt mig att se till att ingen del av kopparn kommer i kontakt med karossen eller motorn och jordas. Gör den det så kan aluminiumen i kylaren lösas upp. Ett sätt att undvika det är ju att isolera hela härligheten med lite grövre vattenslang t.ex.
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=27&p=14839#p14839
:shock:
Då kanske bränslefördelarröret isoleras från motorblocket !

_________________
SAAB 900S (sugmotor 2.0i) -1996. Trionickonverterad. -431 insprutningsmunstycken.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011