Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 17-12-11 18:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: lör 16-10-15 09:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
Jag tror att problemet inte blir SÅ stort om det är relativt långa gummislangar som förbinder kopparröret med resten av kylsystemet. Men det är nog klokt att använda fräsch glykol där det fortfarande är full fart på de korrosionsskyddande tillsatserna.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: lör 16-10-15 11:33 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1831
Ort: 08- och Småland
Färsk glykol! Jag håller med, utan att vara någon kunnig. Men jag är inställd på detta med byte av kylarvätska vart annat år. Så länge räcker bara korrosionsskyddet. Detta säger både biltillverkare och glykolfabrikörer.

Nu har det börjat komma lite reklam för "vattenfri" kylarvätska, http://www.evanscooling.se/ Är detta något som skulle fungera när det är två motsatta metaller?
Dom anför bara att det finns inget syrat vatten i deras produkt och kan inte rosta av den orsaken. Men skriver inte något om hur det uppträder med galvaniska strömmar mellan två metaller. Dom säger inget om priset heller, så där ligger kanske en stor "knäckfråga"?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: ons 16-10-19 09:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Om du har en luftavfuktare eller kondenstorktumlare kan du spara det destillerade kondensvattnet och använda det i.s.f. kranvatten för att späda ut (ny) koncentrerat glykol med.

Det bör kunna minska risken ytterliga för galvanisk korrosion och kalkavlagringar.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: tor 16-10-20 19:03 
Offline

Blev medlem: mån 14-07-28 19:44
Inlägg: 22
Ort: Almunge
OK, ok, ok. Bilen fick fyra liter glykol. Testade några mil med bara vatten för att se att det var tätt.
Har inte luftavfuktar eller kondestumlare, så det fick bli kranvatten, och ingen risk för kalk.
Blev lite kallare än jag hade trott, men 68 grader är bättre än inget.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/gasoline_4.png

Kallstart är nästan färdig, och valet blev en Webasto (bränslevärmare).

_________________
SAAB 900S (sugmotor 2.0i) -1996. Trionickonverterad. -431 insprutningsmunstycken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: tor 16-10-20 21:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
En annan källa till destillerat vatten är smältvattnet från avfrostning av frysen. Men i Sverige är ju kranvattnet oftast fullt tillräckligt bra att använda som kylarvatten, det är värre i en del andra länder.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: fre 16-10-21 14:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
En annan källa till destillerat vatten är smältvattnet från avfrostning av frysen.


Ja precis men då följer det ofta med lite mera skräp, några borttappade frysta ärtor o sånt.

torbjorn skrev:
Men i Sverige är ju kranvattnet oftast fullt tillräckligt bra att använda som kylarvatten, det är värre i en del andra länder.


Jovisst men eftersom det var tal om risk för galvanisk korrosion så tänkte jag att destillerat vatten skulle kunna ha sina fördelar särskilt om man råkar producera det hemma ändå.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: fre 16-10-21 20:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5972
Ort: Hindås
Seriöst Ambo!
Jag borde göra samma på min Merca med rostfri FR nu inför vintern!
Ser fram emot dina jämförande mätningar!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: lör 16-10-22 12:28 
Offline

Blev medlem: mån 14-07-28 19:44
Inlägg: 22
Ort: Almunge
Tack karlmb. Än är det lite sådär med det seriösa. Edit: Tack till alla, både er som kommenterar och ni som bara läser :)

Loggade lite, men så blev det många ändringar på en gång, så det är långt ifrån vetenskapligt.
* T5-boxen nollades (batteriet kopplades bort, alla ändringar i ram försvann)
* Insprutningsventilerna rengjordes.
* Ganska stora temperaturförändringar i luften.
* Inte fått ordning på T5Suiteloggning på grund av ...
. * att batteritiden på bärbara är lite dålig,
. * om jag kör på strömförsörjning så blir det troligen någon strömkoppling så kommunikationen mellan dator och T5-boxen misslyckas
. * Inte fått ordning på T5Suite på Raspberry Pi

Och det kommer att monteras bredbandslambda, ligger på fåtöljen, och ska kopplas in i T5-boxen.
===========================================
Om det är någon som är kunnig på T5suite och kan svara på hur man nollställer bin-inställningarna.
I min virtuella Win7-maskin (Linux värd/host, Win7 gäst/guest) så visas parametrar rätt. Det är denna Win7-maskin som programmerat T5-boxen.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/StartVev_004_VirtWin7_crop.png _-= Fungerar fint
I en annan dator som kör Win7 direkt på hårdvaran blir parametrarna konstiga, här är det värdena i axlarna som är korrupta, medans värdena ser bra ut.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/StartVev_003_RealWin7_crop.png _-= Fungerar inte
https://dl.dropboxusercontent.com/u/75041614/Etanol/PreHeat/StartVev_004_VirtWin7_crop.png _-= Fungerar inte

/J

_________________
SAAB 900S (sugmotor 2.0i) -1996. Trionickonverterad. -431 insprutningsmunstycken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: lör 16-10-22 20:29 
Offline

Blev medlem: mån 14-07-28 19:44
Inlägg: 22
Ort: Almunge
Almbo skrev:
Om det är någon som är kunnig på T5suite och kan svara på hur man nollställer bin-inställningarna.
...
/J

Det ska vara "samma" original-binfil. Inte blanda olika original. Börjar man med 9000-bin så kan det inte vara 900-bin på andra datorn.
Kopierat från den fungerande datorn till den konstiga, fungerar.

_________________
SAAB 900S (sugmotor 2.0i) -1996. Trionickonverterad. -431 insprutningsmunstycken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: tis 16-10-25 09:10 
Offline

Blev medlem: mån 14-07-28 19:44
Inlägg: 22
Ort: Almunge
Kollade runt lite om hur man kunde sänka ytspänningen på etanolen för att snabbare och effektivare få ångbildning på etanolen, men det är nog liten möjlighet att få det bättre.
https://en.wikipedia.org/wiki/Surface_tension#Data_table

Det är paus i testandet, frostpluggen var inte fastsatt ordentligt så kylarvätskan rann ur. Blir ny glykol igen. Och 230V-motorvärmare.

_________________
SAAB 900S (sugmotor 2.0i) -1996. Trionickonverterad. -431 insprutningsmunstycken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: tis 16-11-08 00:19 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 579
Ort: Frösön nyss uppflytt
Almbo skrev:

Fråga : Hur kommer Trionic5systemet reagera om man tar och leder varmluft från området mellan kylaren och grenrör in i luftburken istället för att ta kalluft?
Och kommer det hjälpa på bränsleförbrukningen med varmare då luften redan värms upp i spjällhuset?

Det ska inte hända mer än att du får öppna spjället mer för att få ut samma effekt. T5 räknar med insugslufttemperaturen, ingastrycket (MAP) och varvtalet för att beräkna insugen luftmassa. Ökar temperaturen så minskar ju insugen luftmassa vid samma varvtal och ingastryck. Du kommer att få öka spjällöppningsvinkeln för att kunna hålla samma hastighet på samma vägsträcka under i övrigt samma förhållanden. Du kommer väll att minska strömningsförlusterna någon med öppnare spjäll så att du minskar förbrukningen en smula.

Du kan logga spjällöppningsvinkeln, varvtal och insugslufttemperaturen för att titta i Innovate Logworks efter spjällöppningsvinkeln som funktion av insugslufttemperaturen och varvtalet.

Förvärmningen av spjällhuset påverkar knappast insugslufttemperaturen i någon större utsträckning. Den ska bara hålla spjället och spjällhuset isfritt.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: tis 16-11-08 12:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
J.K Nilsson skrev:
Förvärmningen av spjällhuset påverkar knappast insugslufttemperaturen i någon större utsträckning. Den ska bara hålla spjället och spjällhuset isfritt.


Om man betraktar värmeeffekten från avgasgrenröret som värmer insugsluften mer eller mindre konstant blir väll insugslufttemperaturen utöver utomhustemperatur helt beroende på mängden luft som går in i motorn, dvs ju högre varvtal + gasspjällsöppning ju mindre insugslufttemperaturen påverkas.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: ons 16-11-09 16:00 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 579
Ort: Frösön nyss uppflytt
aryan skrev:
J.K Nilsson skrev:
Förvärmningen av spjällhuset påverkar knappast insugslufttemperaturen i någon större utsträckning. Den ska bara hålla spjället och spjällhuset isfritt.


Om man betraktar värmeeffekten från avgasgrenröret som värmer insugsluften mer eller mindre konstant blir väll insugslufttemperaturen utöver utomhustemperatur helt beroende på mängden luft som går in i motorn, dvs ju högre varvtal + gasspjällsöppning ju mindre insugslufttemperaturen påverkas.

Jovisst, det är ju inte som värmarigelkotten under spjället på en gammal folkvagn.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: fre 16-11-11 14:50 
Offline

Blev medlem: mån 14-07-28 19:44
Inlägg: 22
Ort: Almunge
J.K Nilsson skrev:
T5 räknar med insugslufttemperaturen, ingastrycket (MAP) och varvtalet för att beräkna insugen luftmassa. Ökar temperaturen så minskar ju insugen luftmassa vid samma varvtal och ingastryck.
Ahh, den räknar ut massan. Då
J.K Nilsson skrev:
Du kan logga spjällöppningsvinkeln, varvtal och insugslufttemperaturen för att titta i Innovate Logworks efter spjällöppningsvinkeln som funktion av insugslufttemperaturen och varvtalet.
Nu har jag tappat förmågan att logga igen, ska gå igenom inställningarna, kan nog bero på att kontakten till insugsluften är lite ostabil och tänder motorlampan. Ingen data från systemet ang. insugsluften, sätter den till 10C.
J.K Nilsson skrev:
Förvärmningen av spjällhuset påverkar knappast insugslufttemperaturen i någon större utsträckning. Den ska bara hålla spjället och spjällhuset isfritt.
Åhh, så lite.

Har monterat papp i grillen för att minska värmeförlusterna.
Har haft lite allamöjliga problem, så det går trögt med loggninen :roll:
Har haft 92-gradig termostat några år, men motorn gick aldrig över 86 grader, ens stillastående på tomgång (med papp vid grill). Ny 92'a ger 87-92 grader vid 50-80 km/h (med samma papp vid grill).
Ska se om bränsletemperaturen i fördelarröret har ändrats med ny termostat. Återkommer

_________________
SAAB 900S (sugmotor 2.0i) -1996. Trionickonverterad. -431 insprutningsmunstycken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: fre 16-11-11 14:53 
Offline

Blev medlem: mån 14-07-28 19:44
Inlägg: 22
Ort: Almunge
aryan skrev:
Om man betraktar värmeeffekten från avgasgrenröret som värmer insugsluften mer eller mindre konstant blir väll insugslufttemperaturen utöver utomhustemperatur helt beroende på mängden luft som går in i motorn, dvs ju högre varvtal + gasspjällsöppning ju mindre insugslufttemperaturen påverkas.
Kan kanske vara bra om lite tätare luft kommer vid gaspådrag, som omkörning eller i motlut. Kanske blir det lite mer luft och bränsle och ger några mer hk.

_________________
SAAB 900S (sugmotor 2.0i) -1996. Trionickonverterad. -431 insprutningsmunstycken.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011