Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 07-05-11 22:26 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Hej!

Jag har funderingar på att fixa luftförvärmning på sierran och har kollat under huven lite. Problemet som jag ser med en installation är att förvärmingsröret blir så långt att jag undrar om det kommer att ha nån effekt över huvudtaget. Vad tror ni är det lönt att lägga ner jobb på det eller?

Magnus


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-05-12 14:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det kan nog göra bra nytta ändå. Tänk på hur förvärmningsröret ser ut på t ex Volvo 240, där går det nästan runt halva motorrummet.
Se bara till att röret ligger i lä och inte utsätts för fartvind eller luftdrag från kylfläkten. Ett sätt är att dra två rör utanpå varandra, en aluminiumfolie slang innerst och en 5-10 mm grövre pappslang utanpå. Då får man en stillastående luftspalt som isolerar ganska bra mellan dem.

Hur mycket förvärmningsdelar kan man flytta över direkt från en Sierra med förgasare?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-05-12 15:08 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Från förgasar modellen kan man i stort sett bara flytta över själva plåten med anslutning för slangen som sitter på grenrören, jag har inte kollat upp om det passar rakt av att byta till förgasarmodellens förvärmingsplåt. Men det ser ut som den borde passa.

Luftfiltret sitter längst fram på vänster sida på insprutaren. Problemet är ju att lyckas dra slangen på något vettigt sätt. Jag ska kolla hur mycket utrymme som finns på ovansidan av motorn när man stängt huven. för det verkar vettigast att dra röret den vägen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-24 12:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Satsa på bränslevärmning istället!:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=3122#3122
Enklare och mer effektivt, både efter en lite tids körning efter kallstart och vid motovägsfart då luftförvärmningen inte räcker till ändå.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011