Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Volvo kan ha gasbilar klara för försäljning på sex månader!
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=28&t=2480
Sida 1 av 1

Författare:  göinge [ fre 08-03-07 16:48 ]
Inläggsrubrik:  Volvo kan ha gasbilar klara för försäljning på sex månader!

I mars 2006 slutade Volvo tillverka gasbilar på grund av dålig lönsamhet, men nu säger man att om infrastrukturen byggs ut och man får någon form av stöd kan man åter ha gasbilar klara för försäljning på sex månader. Man säger dock samtidigt att man behöver tillverka 10-15 000 bilar per år för att det ska vara lönsamt. Det blir svårt eftersom det totalt såldes endast 94 gasbilar i februari!

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=405778

Författare:  naggen [ lör 08-03-08 19:58 ]
Inläggsrubrik: 

Chaan skrev:
De får börja tillverka sopbilar


Hahaha, naturligtvis!!!
Ta hand om skiten, lek lite med det, och kör sen på det.
Rena rama kinderäggsbilen.

Författare:  AndersH [ mån 08-03-10 21:36 ]
Inläggsrubrik: 

I Schweiz händer det saker: http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=78320

Volvo V50 och V70 som Multifuel, biogas/naturgas/bensin/E85. :)

Författare:  FiddeUBC [ tis 08-03-11 19:24 ]
Inläggsrubrik: 

Finns detta som alternativ till sommaren då min bil ska beställas så tvekar jagh inte en sekund på multifuelen. Tre bränslen bättre än ett.

Författare:  göinge [ tis 08-03-11 19:58 ]
Inläggsrubrik: 

Först tyckte jag det lät som en bra idé, men sedan tvekade jag. Är detta något jag personligen hade varit intresserad av egentligen?

Jag är på inget sätt enbart för etanol och mot allt annat. Jag tror lika mycket på biogas som vem som helst. När jag "rackar ner" på biogas beror det på att bränslet får oförtjänt mycket beröm i debatter med tanke på försäljningen av gasbilar som snarare minskar än ökar med antalet pumpställen.

När jag och min fru skulle köpa bil ville jag inte ha för stor bil. I längd som en Golf, men med bagageutrymme som en kombi. Omöjlig ekvation? Nja, det finns ju några att välja på och utbudet blir bara större. Skoda Fabia kombi hade varit idealet om kraven stannade vid dessa. Fast helst ville jag ju ha en etanolbil! Det fanns ju femdörrars Ford Focus flexifuel. Lagom stor och tillräckligt bagageutrymme. Om man nu ska tänka gasbil eller "multifuel" istället ska det in en extra tank för gasen. Ska man behålla ett lika stort bagageutrymme måste man välja en större bil än vad man från början hade tänkt sig och det är inte jag intresserad av.

Jag tror säkert att "multifuel" kan ha en marknad och om nu Volvo tänker dra igång gasbilstillverkningen igen ska det ju absolut vara i form av "multifuel". Något annat hade varit vansinnigt! Frågan är om det hade blivit en konkurrent till "flexifuel"? Kanske. Bensin- och dieselvarianterna borde i alla fall dödas från marknaden en gång för alla!

Författare:  nyfiken [ tis 08-03-11 21:12 ]
Inläggsrubrik:  Tankarna på gas/fossilbilar

Jag har den uppfattningen att man halverar bensintanken för att få plats för gastanken. I alla fall om man kollar på: http://www.miljofordon.se/

Några stora bilar, en VW-buss har 80-liters bensintank plus gastank, men där har man kanske gott om plats från början. Dom flesta har betydligt mindre.
På några anges inte bensintankens volym, Mercedes, och på några andra anges inte gastankens. Gas räknas i förekommande fall i kilo på sidan. Det säger inget om volymen. På miljöbilsmässan i Sollentuna för någon månad sedan, kunde man skymta gastankar i en konverterad bil. (Mycket dyrt!) Och dom påminde närmast om svetsgastuber.

Författare:  Roger Gustavsson [ tis 08-03-11 21:18 ]
Inläggsrubrik: 

De där Schweiziska ombyggnationerna har väl inget med Volvo i sig att göra? Görs ju liknande ombyggnationer av Tekniska Verken i Linköping. Kostar ca 45000-50000 kr för de flesta bilar. Sedan blir det lite svårt att skilja biogas och naturgas. Vill man gynna miljön är det ju biogas man vill ha i tanken. Dessvärre står det oftast endast fordonsgas och det kan lika gärna vara fossil naturgas. Lite mer än hälften av all såld fordonsgas var av fossilt ursprung förra året.

Författare:  AndersH [ ons 08-03-19 17:51 ]
Inläggsrubrik: 

De två senaste åren har andelen biogas av den totala mängden fordonsgas varit störren än andelen naturgas.
Bild

http://www.gasforeningen.se/FaktaOmGas/Fordonsgas/statistik.aspx

Författare:  aryan [ ons 08-03-19 18:34 ]
Inläggsrubrik: 

AndersH skrev:
De två senaste åren har andelen biogas av den totala mängden fordonsgas varit störren än andelen naturgas.

http://www.gasforeningen.se/FaktaOmGas/Fordonsgas/statistik.aspx


Ja, på vår beräkningssida http://etanol.nu/forbrukning.php använder vi uppgiften att fordonsgas i 2006 bestod av 45% (fossilt) naturgas och 55% biogas fast jag ser nu på http://www.gasforeningen.se/upload/file ... 20hela.pdf
att det i 2006 egentligen var 54% biogas och 46% naturgas istället
och år 2007 har blivit 53% biogas och 47% naturgas

Annars en bra ide att ha en gas/etanolhybrid, då kan man tanka ren biogas om det finns och annars etanol och så fä lägst möjlig CO2 utsläpp.

/Aryan

Författare:  göinge [ tis 09-09-08 08:01 ]
Inläggsrubrik: 

Nu är det 1 1/2 år sedan det kunde ta sex månader, men ännu har inte gasdrivna Volvo V70 FT dykt upp. Marknaden är måhända ännu för liten för att man ska tycka det är lönt att forcera fram en bil, eller är problemen vid konverteringen för stora?

Författare:  BP [ tis 09-09-08 08:52 ]
Inläggsrubrik: 

göinge skrev:
Nu är det 1 1/2 år sedan det kunde ta sex månader, men ännu har inte gasdrivna Volvo V70 FT dykt upp. Marknaden är måhända ännu för liten för att man ska tycka det är lönt att forcera fram en bil, eller är problemen vid konverteringen för stora?

----------------------
Volvo har andra problem att ta i just nu.

Dessutom tror jag att man prioriterar att få fram sin omtalade pluginhybrid.

mvh/BP

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/