Dr Sven skrev:
Aryan, i din uträkning av hur många fordon som kan köra på biogas fanns desvärre en hel del fel. Det grövsta felet var att du hade ökat energiåtgången/mil mer än tiofallt, från knappa 10 till 100 kWh!.
Jo det vet jag det var ett klantigt räkne fel där jag blandade ihop mil och km, men läs gärna först de senare inläggen innan du svarar på ett mkt gammalt inlägg:
aryan skrev:
Tack, det har du helt rätt i
((7 TWh biogas) / (10 kWh /mil)) / 2 000 mil/bil = 350 000 bilar
Men vad bra, 8% av fordonsparken blir ju betydligt bättre
/Aryan
Dr Sven skrev:
Dessutom räknade du på en förbrukning som är för hög, 0,92 Nm3/mil, något som knappast någon av de gasbilar som kommit ut de senaste åren kommer upp till. nte ens Volvos bilar tycks ha denna förbrukning, utifrån de uppgifter som ägare av Volvo V70 och S80 uppgett på sajten ForumGas. Enligt konsumentverkets "Bilkalkylen" ska V70:n dra 0,94 m3/mil blandad körning, men utifrån inläggen på ForumGas verkar det liggga runt 0,80 - 0,82 m3 biogas/mil (t ex Anders H 0,70 Nm3 biogas/mil, landsvägskörning; åsaboe 0,80 Nm3 biogas/mil blandad; lary 0,82 Nm3 biogas/mil blandat). Då ska man betänka att V70:ns motor är på hela 2,4 liter och dessutom inte optimerad för gas.
Det är inte "min" siffra utan dagens förbrukningssiffror enligt konsumet & naturvårdsverket, jag angav även källan som vi får vara överens om är objektivt:
http://www.naturvardsverket.se/upload/0 ... t_5816.pdf Citat:
Enligt Konsumentverket är medelbränsleförbrukningen för de tre gasbilsmodellerna )28 som har angivit förbrukning vid både bensin och gas 9,2 Nm3 gas/100 km respektive 8,9 l bensin/100 km.
Vid fotnot 28 står det:
Citat:
Fiat Punto Bi-Power, Volvo S60 Bifuel, Volvo V70 Bifuel
Dr Sven skrev:
I höst kommer VW Passat Gasturbo på 150 Hk. Den blir säkert attraktiv för taxibranschen liksom de som vill ha en gasbil i Volvos storlek. Den nya Passaten drar 5,2 kg/100 km, oklart om det är landsvägskörning eller blandad körning. Det motsvarar 0,65 Nm3/100 km och är för en så stor bil lågt, oavsett om det handlar om landsvägskörning eller blandad körning. Merecdes-Benz B-klass kommer under sommaren/hösten, drar 0,75 Nm3 biogas /100 km blandad körning.
Den tredje siffran, som jag reagerade på redan när Aryan skrev inlägget men som jag inte funnit fakta emot förrän nu, var ditt antagande att genomsnittsbilen går hela 2 00o mil.
I statistik från SIKA (Statens institut för kommunikationsanalys) framgår i rapporten "Körsträckor år 2006" att den genomsnitltiga personbilen i Sverige körde 1 439 mil detta år, alltså en väsentlig skillnad från 2 000 mil.
Håller med att skillnaden är väsentligt men nya bilar körs mera än äldre och gamla gasbilar har vi inte så mkt ännu. I rapporten ovan står det:
Citat:
Nya bilar har en genomsnittlig körsträcka på 22 000 km per år
Så helt fel kan inte 2000 mil då vara för gasbilar eller?
Dr Sven skrev:
Vi kan tänka oss tre senarior. Vi utgår nu från Aryrans mycket låga siffra på möjlig biogaspotential, 7 TWh.
Åter inte
min låga siffra, det är gasindustrins egna säkerligen inte låg siffror, de uppger max 14 TWh och då ingår de 7,2 TWh biogas från ”odlade grödor”, dessa sista tyckte vi både var tveksamma så det blir 6,8 TWh kvar som jag rundar av uppåt till 7 TWh. Idag används det 1,4 - 0,23 TWh låt os runda av det neråt till 1 TWH biogas till annat än fordonsgas och en del (hälften?) av fordonsgasen används inte till personbilar men t ex till kollektivtrafik.
Att utgå ifrån att vi har 7 TWh till att köra i personbilar framöver är alltså mkt optimistiskt!
Dr Sven skrev:
Scenario 1: Aryans siffra på förbrukning på 0,92 Nm3/mil. Scenario 2: Opel Zafiror 2008-förbrukning på 0,625 Nm3/mil. Scenario 3: Min bedömning om vad den genomsnittliga gasbilen kan ha för förbrukning i framtiden, kanske om 10 år. 0,4 Nm3/mil kanske var lite optimsitsikt, säg istället en halvering från den siffra som Aryran använt, 0,92/2 blir 0,46 Nm3/mil.
Uträkningen: 7 TWh/1 450 mil (avrundar från 2006 års genomsnitt 1 439 mil)/9,77 kWh/0,92 eller 0,625 eller 0,46 Nm3 biogas/mil.
1) Cirka 540 000 bilar utifrån Aryans siffra
2) Cirka 790 000 Opel Zafiror -08
3) Cirka 1 075 000 gasbilar om 10 år utifrån min bedömnnig om en halvering av Ayrans förbrukningssiffra.
Jag menar som sagt att potentialen är högre, det dubbla eller mer. Om det vore det dubbla dvs 14 TWh så får alla siffro ovan dubbleras,
1) Cirka 1 080 000 bilar
2) Cirka 1 480 000 bilar och
3) Cirka 2 150 000 bilar.
Även med den lägsta siffran så är det en viss skillnad på de 35 000 bilar som Aryan angav till 540 000!
Absolut 35.000 bilar var felaktigt. Kolla gärna min omberäkning i förra inlägg och du får ha överseende med de 2000 mil om år, det ä ju mest nya bilar det handlar om och jag har i alla avrundningar varit optimistiskt i biogasens fördel, om jag får quota mig själv:
aryan skrev:
2006 års produktion 0,23 TWh, räcker alltså till ca 16,7 tusen ecodrivande Zafiror
Om all dagens biogas skulle användas till ecodrivande Zafiror fick vi bränsle till 100 tusen Zafiror
Om vi skulle maximera biogasproduktion, dvs inkl matkvarnar skulle vi max kunna uppgradera 7 TWh biogas till fordonsgas skulle det kunna användas till maximalt en halv miljon ecodrivande Zafiror
Observera att dessa beräkningar innebär att kollektivtraffik, lastbilar och andra av dagens tillämpningar av biogasen inte längre får nått biogas. Och där biogas används idag ska inte ersättningen vara naturgas för då förflyttar man bara utsläpps problematiken. Det innebär t ex att vi behöver hitta 1,2 TWh klimatneutral energi till för de platser där biogasen används idag.
Vi har 4,4 mil personbilar idag, säg att vi kan ersätta hälften med rena elbilar, cyklar osv.
2 miljon kvar, dessa får blir bli super optimerade pluginhybrider och vi fick ner snittförbrukningen till fantastiska hälften av din Zafira. Nu börjar det närmar sig tänker du kanske, hälften av bilarna skulle kunn köras på biogas! Men oj jag har visst glömt de tunga transporter
Ser du nu att det inte klarar oss på biogas hur bra bränsle det än må vara? Dessutom, vi har inte tid att vänta några decennier till på utbyggnaden av biogasproduktionen, de nya fantastiska bilar osv.
Bensin och diesel ä inget alternativ, CO2 utsläppen måste minska kraftigt nu de närmaste åren är forskerna överens om, vi har lite dryggt 100.000 etanolbilar idag i Sverige, vilket är alldeles för lite, jag vet inte hur många gasbilar som finns men det lär vara ännu färre.
Det största problemet är allså alla andra bilar, de som ännu inte kan drivas av förnyelsebara bränslen. Därför finns vår förening, att bygga om befintliga bensinbilar till etanol är trots allt mkt kostnadseffektivare än att bygga om de till gas även om vi naturligtvis tycker det är toppen när folk bygger om sin bensinbil till biogas eller köper en gas bil och som du tycks vara är nogranna med att undvika att tanka naturgas i den. Man skall dock inte glömma att gasföreningen gjärna vill öka naturgasanvändningen och kan använda biogas som förevändning för ökad naturgasanvändning i Sverige, vi får redan naturgas från Danmark och snart Norge. Snart ligger hella väst-euopa uppkopplad på rysk naturgas, sånt oroar mig och jag undrar om de som funderar på att skaffa gasbil tänker tillräckligt på att det finns biogas där de bor.
/Aryan
/Aryan