Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 10:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 361 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 25  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 05:47 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
MagnusH skrev:
Men, vad med slavhandeln som Pizarro och grabbarna drev efter de hade invaderat Sydamerika? Borde inte det också tala emot etanol???

Innan det är helt klart att Pizarros släöktingar inte är sockerbaroner, så får vi ta avstånd från alla sockerkakor!

-----------------------------------------------
Här är en som inte gillar sockerbaronerna och tycker vi bör ta avstånd från etanolen pga. de enorma mängder giftiga kemikalier som används på sockerrörsplantagerna i Brasilien:

http://www.landaction.org/display.php?article=405

/track_snake


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 07:59 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ska vi då även sluta med kaffe, choklad, socker, te, bomull, bananer och andra frukter, soja osv och bara köpa närproducerade varor? Socker kan vi i för sig göra själva, med lite jordbruksstöd, tullar osv går det utmärkt av egna sockerbeter så som vi gjort sen 60 talet.

Se http://www.rattvisemarkt.se/cldoc/136.htm

Citat:
På 1960-talet föll världsmarknadspriset på socker kraftigt vilket ledde till en kollaps inom den globala sockerindustrin. Sedan dess har situationen för många av sockerodlarna i världens utvecklingsländer varit svår och fattigdomen utbredd. Än idag är världsmarknadspriserna på socker instabila och ofta så låga att odlarna till och med har svårt att täcka sina produktionskostnader, än mindre ha råd att försörja sin familj och kunna låta sina barn gå i skolan.

Skillnad mellan rörsocker och sockerbetor
Majoriteten av den totala sockerproduktionen har sitt ursprung i utvecklingsländer (rörsocker), men även rika länder producerar socker (sockerbetor), däribland EU. De rika ländernas skydd av den egna marknaden genom subventioner och tullar utgör ett ytterligare stort hinder för odlare i utvecklingsländer att få sitt socker sålt på världsmarknaden.


Kanske avreglering av EU's sockersubventioner och tullar och efterfrågan på sockerrörsetanol nu kan stabiliseras eller tom driva upp världsmarknadspriserna på socker lite, det vore trots allt inte så dumt ändå!

För att komma till rätta med de arbetsförhållanden i utvecklingsländer så ska vi inte låta bli att handla, utan handla rättvist och ställa krav på den lokala produktionen. Då bidrar vi till att förbättrade arbets- och levnadsvillkor för odlare och anställda i utvecklingsländer.

Se Fair Trade kriterier: http://www.rattvisemarkt.se/cldoc/opml8.htm
Citat:
Kriterierna kan sammanfattas enligt följande:

* Odlare och anställda får förbättrade ekonomiska villkor
* Barnarbete och diskriminering motverkas
* Demokratin och organisationsrätten främjas
* Lokalsamhället utvecklas socialt och ekonomiskt
* Miljöhänsyn och ekologisk produktion främjas


Bild
Rättvisemärkt sockerrör

Om vi i stället slutar med sockerrörsetanolen så blir inte sockerrörsarbetaren gladare för det.

I stället får det bli olja för hela slanten etills vidare, business as usual. Biogas kan vi på sikt höja till 7 eller kanske max 10 TWh men det leder till högre metanutsläpp i bilar än om den används i stationära anläggningar.

Oljan ger inte bara lokala miljöproblem utan det stora globala problemet med klimatförändringen som kommer att drabba u-länder hård. Klimatförändringen hotar redan att torrlägga amazonas regnskog även om vi inte hugger ner det så försvinner det.

Det bästa vi kan göra nu är att ställa krav på etanolen vilket förbereds nu.
Då kan vi inte bara bidra till mindre miljöförstöring utan även till bättre vilkor i u-länder.

Dessuom ska vi satsa stort på cellulosaetanolen, energibesparning, bättre kollektivtrafik, utbyggnaden av biogas, vindkraft, vågkraft etc.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan fre 08-05-23 08:11, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 10:42 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
Lind skrev:
OBS!
Denna tråd heter "Biogasens potential i Sverige".

--------------------
Eeeehhhhh?

Jag tycker den har halkat in på lite annat.

Aryan blev ju så förnärmad när jag visade på någon som tyckte att man använde för mycket bekämpningsmedel på sockerrörsfälten att han måste dra till med en massa annat.

Biogasens potential beror ju i högsta grad på etanolens potential så det är väl inte helt fel att nämna sådana saker här.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 10:44 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
aryan skrev:
Ska vi då även sluta med kaffe, choklad, socker, te, bomull, bananer och andra frukter, soja osv och bara köpa närproducerade varor? Socker kan vi i för sig göra själva, med lite jordbruksstöd, tullar osv går det utmärkt av egna sockerbeter så som vi gjort sen 60 talet.

Se http://www.rattvisemarkt.se/cldoc/136.htm

Citat:
På 1960-talet föll världsmarknadspriset på socker kraftigt vilket ledde till en kollaps inom den globala sockerindustrin. Sedan dess har situationen för många av sockerodlarna i världens utvecklingsländer varit svår och fattigdomen utbredd. Än idag är världsmarknadspriserna på socker instabila och ofta så låga att odlarna till och med har svårt att täcka sina produktionskostnader, än mindre ha råd att försörja sin familj och kunna låta sina barn gå i skolan.

Skillnad mellan rörsocker och sockerbetor
Majoriteten av den totala sockerproduktionen har sitt ursprung i utvecklingsländer (rörsocker), men även rika länder producerar socker (sockerbetor), däribland EU. De rika ländernas skydd av den egna marknaden genom subventioner och tullar utgör ett ytterligare stort hinder för odlare i utvecklingsländer att få sitt socker sålt på världsmarknaden.


Kanske avreglering av EU's sockersubventioner och tullar och efterfrågan på sockerrörsetanol nu kan stabiliseras eller tom driva upp världsmarknadspriserna på socker lite, det vore trots allt inte så dumt ändå!

För att komma till rätta med de arbetsförhållanden i utvecklingsländer så ska vi inte låta bli att handla, utan handla rättvist och ställa krav på den lokala produktionen. Då bidrar vi till att förbättrade arbets- och levnadsvillkor för odlare och anställda i utvecklingsländer.

Se Fair Trade kriterier: http://www.rattvisemarkt.se/cldoc/opml8.htm
Citat:
Kriterierna kan sammanfattas enligt följande:

* Odlare och anställda får förbättrade ekonomiska villkor
* Barnarbete och diskriminering motverkas
* Demokratin och organisationsrätten främjas
* Lokalsamhället utvecklas socialt och ekonomiskt
* Miljöhänsyn och ekologisk produktion främjas


Bild
Rättvisemärkt sockerrör

Om vi i stället slutar med sockerrörsetanolen så blir inte sockerrörsarbetaren gladare för det.

I stället får det bli olja för hela slanten etills vidare, business as usual. Biogas kan vi på sikt höja till 7 eller kanske max 10 TWh men det leder till högre metanutsläpp i bilar än om den används i stationära anläggningar.

Oljan ger inte bara lokala miljöproblem utan det stora globala problemet med klimatförändringen som kommer att drabba u-länder hård. Klimatförändringen hotar redan att torrlägga amazonas regnskog även om vi inte hugger ner det så försvinner det.

Det bästa vi kan göra nu är att ställa krav på etanolen vilket förbereds nu.
Då kan vi inte bara bidra till mindre miljöförstöring utan även till bättre vilkor i u-länder.

Dessuom ska vi satsa stort på cellulosaetanolen, energibesparning, bättre kollektivtrafik, utbyggnaden av biogas, vindkraft, vågkraft etc.

/Aryan

-------------------
Nämn trådbussar också Aryan så blir jag nöjd.

'Byt ut de metanspyende gasbussarna mot trådbussar som går på förnyelsebar el'

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 11:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Och nånstans där har vi väl hittat biogasens potential i trafikbruk...= 0

Däremot en jätteresurs för t.ex elproduktion eller där man annars eldar annat!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 13:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jodå gärna trådbussar i stället för innerstadsbiogasbussar. På mera glesa buslinjer, länstrafik osv kan man använda etanol.

Det finns tom ett biogaståg med samma teknik som biogasbussar http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... e34945.ece
http://www.tekniskaverken.se/sb/broschy ... d_2005.pdf

Non Methane HC kolväten 0,10 dvs om metanutsläppen vet vi inget men de lär inte vara lägre än från bussarna med de för gasdrift typsika katalysatorproblem...

Antingen borde man bygga om linjen till el men det kostar enl Ny teknik 120 miljoner för 11,5 mil vilket väl lär ta ett tag att tjäna in på sju turer per dag.

Tåget har en tank på 530 Nm3 räckvidd på 600 km vilket skulle betyda 0,9 Nm3/km, 8,7 kWh /km
7 tor betyder 1 610 km/ dag , 14 49 Nm3 (ca 14.000 kWh)
En bränslekostnad med dagens biogaspriser på drygt 15.000 kr per dag !

Ett lokattåg har en elförbrukning på endast 0,11 kWh/pkm vid 50% beläggning enl http://www.sj.se/static/rapporter/ar200 ... miljo.html Modernare tåg drar f.ö. btydligt mindre el.

Gasvagnen har 54 sittplatser, det blir vid 50% beläggning 8,7/27 = 0,32 kWh/pkm Eltåget är alltså minst 3 ggr så effektivt, det gäller säkert också trådbussar, och då har de inte ens regenerative braking ;-)

På en dag skulle ett motsvarande eltåg då ha förbrukad 1610 * 27 * 0,11
ca 5000 kWh.

1 kWh = 1kr
15000 kr biogas - 5000 kr el = 10000 kr/dag

Då tar de 12000 dagar, 32 år innan man har tjänat in att elektrifiera linjen men troligtvis blir det mycekt tidigare eftersom man slipper en hel del underhållskostnader och energin lär bli dyrare som gör elalternativet fördelaktigare. Och man slipper släppa ut en massa metan!

En annan lösning vore en gasturbin som gör det till en gaselektriskt vagn, med turbinen slipper man det mesta av metanutsläppen. Eller varför inte ett fastbiobränsle tåg? Med pelletsbrännare skulle man man kunna ha helautomatisk ångturbin eller stirlingmotor som genererar el för att driva tåget.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 14:01 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-05 12:49
Inlägg: 125
Ort: Stockholm
karlmb skrev:
Och nånstans där har vi väl hittat biogasens potential i trafikbruk...= 0

Däremot en jätteresurs för t.ex elproduktion eller där man annars eldar annat!

Du är verkligen onyanserad, karlmb!

Just nu är det faktiskt en hausse för biogas! Staten delar ut massvis med pengar till biogassatsningar, sannolikt för att de tycker det är bra för miljön! Alltmer av biogasen uppgraderas till fordonsgas, helt enkelt för att det är det miljömässigt bästa bränslet idag!

Sverige är f ö världsledande på detta med uppgraderingsanläggningar, har 34 stycken. Vi exporterar vår teknik utomlands, nu senast till USA (finns aktuell artikel om detta på Ny Teknik).

Snart kommer gasturbon. Då kommer även en hel del andra motorintresserade att få upp ögonen för biogaen, var så säker! Då går det inte längre att påstå att gasbilar måste vara slöa!

Om några få år kommer det att finnas gastankstationer i hela Sverige. Redan idag kan en klar majoritet av vår befolkning ha gasbil, längre är inte avstånden till tankstationerna.

Bioagsindustrin vädrar morgonluft! Jag är övertygad om att en vändning äntligen håller på att ske! :lol:

Läs gärna den mycket informativa och fylliga rapporten"Biogas - ur gödsel, avfall och restprodukter - goda svenska exempel", http://www.gasforeningen.se/upload/file ... %20web.pdf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 14:14 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
aryan skrev:
Jodå gärna trådbussar i stället för innerstadsbiogasbussar. På mera glesa buslinjer, länstrafik osv kan man använda etanol.

Det finns tom ett biogaståg med samma teknik som biogasbussar http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... e34945.ece
http://www.tekniskaverken.se/sb/broschy ... d_2005.pdf

Non Methane HC kolväten 0,10 dvs om metanutsläppen vet vi inget men de lär inte vara lägre än från bussarna med de för gasdrift typsika katalysatorproblem...

Antingen borde man bygga om linjen till el men det kostar enl Ny teknik 120 miljoner för 11,5 mil vilket väl lär ta ett tag att tjäna in på sju turer per dag.

Tåget har en tank på 530 Nm3 räckvidd på 600 km vilket skulle betyda 0,9 Nm3/km, 8,7 kWh /km
7 tor betyder 1 610 km/ dag , 14 49 Nm3 (ca 14.000 kWh)
En bränslekostnad med dagens biogaspriser på drygt 15.000 kr per dag !

Ett lokattåg har en elförbrukning på endast 0,11 kWh/pkm vid 50% beläggning enl http://www.sj.se/static/rapporter/ar200 ... miljo.html Modernare tåg drar f.ö. btydligt mindre el.

Gasvagnen har 54 sittplatser, det blir vid 50% beläggning 8,7/27 = 0,32 kWh/pkm Eltåget är alltså minst 3 ggr så effektivt, det gäller säkert också trådbussar, och då har de inte ens regenerative braking ;-)

På en dag skulle ett motsvarande eltåg då ha förbrukad 1610 * 27 * 0,11
ca 5000 kWh.

1 kWh = 1kr
15000 kr biogas - 5000 kr el = 10000 kr/dag

Då tar de 12000 dagar, 32 år innan man har tjänat in att elektrifiera linjen men troligtvis blir det mycekt tidigare eftersom man slipper en hel del underhållskostnader och energin lär bli dyrare som gör elalternativet fördelaktigare. Och man slipper släppa ut en massa metan!

En annan lösning vore en gasturbin som gör det till en gaselektriskt vagn, med turbinen slipper man det mesta av metanutsläppen. Eller varför inte ett fastbiobränsle tåg? Med pelletsbrännare skulle man man kunna ha helautomatisk ångturbin eller stirlingmotor som genererar el för att driva tåget.

/Aryan

------------------
Det där var en 3 år gammal artikel, Aryan. Sedan dess har biogaståget varit i trafik några enstaka turer, men det har fungerat ytterst sparsamt så tyvärr har man inte haft någon större nytta av det utan mest fått köra bussersättning i stället och det uppskattas ju inte av resenärerna.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 14:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
track_snake skrev:
Det där var en 3 år gammal artikel, Aryan. Sedan dess har biogaståget varit i trafik några enstaka turer, men det har fungerat ytterst sparsamt så tyvärr har man inte haft någon större nytta av det utan mest fått köra bussersättning i stället och det uppskattas ju inte av resenärerna.

/track_snake


Jaha det kanske var lika bra att spåret inte elektrifierades då.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 15:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
karlmb skrev:
Och nånstans där har vi väl hittat biogasens potential i trafikbruk...= 0

Däremot en jätteresurs för t.ex elproduktion eller där man annars eldar annat!

Du är verkligen onyanserad, karlmb!

Just nu är det faktiskt en hausse för biogas! Staten delar ut massvis med pengar till biogassatsningar, sannolikt för att de tycker det är bra för miljön! Alltmer av biogasen uppgraderas till fordonsgas, helt enkelt för att det är det miljömässigt bästa bränslet idag!


Ja just det ja, man gullar med gasen..
Istället för att referera till vad "staten" gör så kan du väl vara hygglig och bemöta mina argument istället?
Att staten gör som den gör kan ju lika gärna bero på skicklig lobbying, det varr vi ju överens om tidigare.
Beror det på det istället för korrekta beslutsunderlag så förlorar bara skattebetalarna ännu mer pengar.
Helt i onödan, när man som sagt fortfarande hade kunnat elda all gasen orenad i fasta anläggninar till lägre kostnad och högre klimatnytta.

Citat:
Snart kommer gasturbon. Då kommer även en hel del andra motorintresserade att få upp ögonen för biogaen, var så säker! Då går det inte längre att påstå att gasbilar måste vara slöa!


Ja, att få ett alternativbränsle att bli lite mer "sexigt" ger automatiskt lite bättre förutsättningar för bilisternas intresse.
Ingen bilhatare i världen kan förneka det.
Och det hade nog inte de inkrökta fossilisterna väntat sig gällande etanolen (pga okunskap förstås).
Tyvärr måste jag göra dig lite besviken, en gasturbo kommer att ha svårt att överleva annat än på vintern.
Detta pga den dåliga kyleffekten hos alla gasbränslen.
Så så värst mtk pulver kommer en gasturbo nog inte att kunna erbjuda med rimlig slagvolym på motorn.
Synd, men även här har gasen en uppförsbacke, i fordon som sagt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 15:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Dr Sven skrev:
karlmb skrev:
Och nånstans där har vi väl hittat biogasens potential i trafikbruk...= 0

Däremot en jätteresurs för t.ex elproduktion eller där man annars eldar annat!

Du är verkligen onyanserad, karlmb!


Visst är han det, men jag kan inte heller hitta några relativeringar i dit inlägg.

Dr Sven skrev:
Just nu är det faktiskt en hausse för biogas! Staten delar ut massvis med pengar till biogassatsningar, sannolikt för att de tycker det är bra för miljön! Alltmer av biogasen uppgraderas till fordonsgas, helt enkelt för att det är det miljömässigt bästa bränslet idag!


Gasbilsförsäljningen genomgår inte någon hausse vad jag kan se.

Staten har väl också satsad stora pengar på biogasanläggningar i föregående år och det är mycket bra att ta vara på gasen, men klimatfördelen är störst när det kan ersätta naturgas i stationära anläggningar.

Dr Sven skrev:
Sverige är f ö världsledande på detta med uppgraderingsanläggningar, har 34 stycken. Vi exporterar vår teknik utomlands, nu senast till USA (finns aktuell artikel om detta på Ny Teknik).


Världsledande... det gäller väl också för etanol (eller nästan efter Brasilien) men då säger belackarna: "ingen annan tror på detta".

Dr Sven skrev:
Snart kommer gasturbon. Då kommer även en hel del andra motorintresserade att få upp ögonen för biogaen, var så säker! Då går det inte längre att påstå att gasbilar måste vara slöa!


Ja men miljövänner lär inte bli glada, jag ser hellre bilar med små effektiva motorer än snabba bilar som förbruker en massa energi. NOx utsläppen lär bli höga i turbogasbilen när fartresurserna används och turbon laddar. Som tur för VW dycker aldrig dessa höga utsläpp upp i avgastesten för i de standariserade körcyklar behöver bilen bara accelerera lungt till max 120 km/t.

Större fartresurser kommer innebära högre förbrukning och biogasen räcker då till för färre bilar, dvs vi får mera naturgas. När bilen har körts ett tag och katalysatorn börjar läcka metan blir metanutsläppen också större med en kraftigare motor.

Dr Sven skrev:
Om några få år kommer det att finnas gastankstationer i hela Sverige. Redan idag kan en klar majoritet av vår befolkning ha gasbil, längre är inte avstånden till tankstationerna.


Tveksamt om fler gasstationer hjälper, biogaspriserna har nu stigit så mkt att etanol är lika dyrt. Och tur är väl det för en majoritet av befolkning skulle inte kunna köra på naturgas så mkt finns inte.

Dr Sven skrev:
Bioagsindustrin vädrar morgonluft! Jag är övertygad om att en vändning äntligen håller på att ske! :lol:

Läs gärna den mycket informativa och fylliga rapporten"Biogas - ur gödsel, avfall och restprodukter - goda svenska exempel", http://www.gasforeningen.se/upload/file ... %20web.pdf


Ja det var väl rapporten med det dumma iden att förgasa cellulosarika trämaterial till metan, 100 TWh..

Som jag skrev högre upp i tråden :

Citat:
Gud bevara mig för denna dumma ide. Att omvandla cellulosa på stor skala till en kraftig växthusgas när man kan använda de som fasta bränslen eller göra klimatneutralt ogiftigt flytande etanol av det! Det blir ju inte mera energi om man gör metangas än något annat bränsle av biomassan. Detta är ett bra exempel på hur enkelspårig gasföreningen och dess följeslagare är och hur lite de tänker på/bryr sig om klimatproblematiken.

Om jag höftar till det lite (och räknar rätt) så motsvarar 100 TWh metan ca 10 miljard Nm3 , 1 Nm3 väger väl ca 0,8 kg) dvs 8 miljoner ton gas.

Säg att man lyckas oerhörd bra att minimera läckaget i produktion och distribution till bara 1% och det förutsätter att alla bilar inte släpper ut något metan alls.

Då innebär bara detta ett metanläckage på 80.000 ton. Det tar ca 12 år ör metan att i atmosfären att omvandlas till koldioxid så på kort sikt är föjldera ännu större men detta motsvarar et CO2 utsläpp på
2 miljon ton räknad över 100 år eller 5,76 milj ton räknad över 20 år

Nej, alla tankar om att framställa metan ur biomassa som inte annars spontant hade uppstått och skulle ha läckt ut i atmosfären motverkar sitt syfte pga oundvikligt metanläckage. Det borde gasföreningen känna till.


Mer än 7-10 TWh biogas kommer vi inte kunna göra utan att skapa nya problem med metanutsläppen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 18:04 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
karlmb skrev:
Citat:
karlmb skrev:
Och nånstans där har vi väl hittat biogasens potential i trafikbruk...= 0

Däremot en jätteresurs för t.ex elproduktion eller där man annars eldar annat!

Du är verkligen onyanserad, karlmb!

Just nu är det faktiskt en hausse för biogas! Staten delar ut massvis med pengar till biogassatsningar, sannolikt för att de tycker det är bra för miljön! Alltmer av biogasen uppgraderas till fordonsgas, helt enkelt för att det är det miljömässigt bästa bränslet idag!


Ja just det ja, man gullar med gasen..
Istället för att referera till vad "staten" gör så kan du väl vara hygglig och bemöta mina argument istället?
Att staten gör som den gör kan ju lika gärna bero på skicklig lobbying, det varr vi ju överens om tidigare.
Beror det på det istället för korrekta beslutsunderlag så förlorar bara skattebetalarna ännu mer pengar.
Helt i onödan, när man som sagt fortfarande hade kunnat elda all gasen orenad i fasta anläggninar till lägre kostnad och högre klimatnytta.

Citat:
Snart kommer gasturbon. Då kommer även en hel del andra motorintresserade att få upp ögonen för biogaen, var så säker! Då går det inte längre att påstå att gasbilar måste vara slöa!


Ja, att få ett alternativbränsle att bli lite mer "sexigt" ger automatiskt lite bättre förutsättningar för bilisternas intresse.
Ingen bilhatare i världen kan förneka det.
Och det hade nog inte de inkrökta fossilisterna väntat sig gällande etanolen (pga okunskap förstås).
Tyvärr måste jag göra dig lite besviken, en gasturbo kommer att ha svårt att överleva annat än på vintern.
Detta pga den dåliga kyleffekten hos alla gasbränslen.
Så så värst mtk pulver kommer en gasturbo nog inte att kunna erbjuda med rimlig slagvolym på motorn.
Synd, men även här har gasen en uppförsbacke, i fordon som sagt.

----------------
Man får väl säga att både gasbranschen och etanolbranschen varit skickliga på lobbying.

Gasbranschen har som sagt fått ut mycket statliga pengar till inte bara biogassatsningar (som är vettiga) utan också tankställen för fordonsgas (som enligt Karlmb är mindre vettiga).

Etanolbranschen har bl.a. fått 170 miljoner i aktieägartillskott till SEKAB från Örnsköldsvik, Umeå och Skellefteå. Pengar som skall användas för SEKAB:s satsningar i Afrika. Dessutom kommer antagligen SIDA att gå in med en del pengar.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 20:19 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
track_snake skrev:
Etanolbranschen har bl.a. fått 170 miljoner i aktieägartillskott till SEKAB från Örnsköldsvik, Umeå och Skellefteå. Pengar som skall användas för SEKAB:s satsningar i Afrika. Dessutom kommer antagligen SIDA att gå in med en del pengar.



Aktieägartillskott ger avkastning, bidrag till biogasen är en utgift.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-24 09:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
En annan bra lösning att använda biogas (förutom att använda det i värmekraftcentraler) är att gör Ecopar till dieselmotorer av det.

Om man så skulle kunna framställa 7-10 TWh Ecopar kan man ersätta upp till en fjärde del av dagens diesel förbrukning för transportändamål.

Utan att vi behöver lägga ut miljoner på nya tankställen, gasfordon osv! Med de ökande dieselpriser kan det vara ett alternativ för de som gått in i dieselfällan.

En förutsättnig för att göra det lönsamt är kanske att man ska höga energiskatten på fosildiesel till bensinskattens nivå men det skulle kunna kompenseras med lägre fordonsskatt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 361 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 25  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011