Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 361 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-24 11:32 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
MagnusH skrev:
track_snake skrev:
Etanolbranschen har bl.a. fått 170 miljoner i aktieägartillskott till SEKAB från Örnsköldsvik, Umeå och Skellefteå. Pengar som skall användas för SEKAB:s satsningar i Afrika. Dessutom kommer antagligen SIDA att gå in med en del pengar.



Aktieägartillskott ger avkastning, bidrag till biogasen är en utgift.

----------------------------
Skattepengar i båda fallen.

Om ett aktieägartillskott hade gett rimlig avkastning hade man naturligtvis kunnat vända sig till marknaden med en nyemission för att få in pengarna i stället.

Så är det inte med SEKAB och inte med diverse biogasprojekt heller.

/track_snake


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-24 11:35 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
aryan skrev:
En annan bra lösning att använda biogas (förutom att använda det i värmekraftcentraler) är att gör Ecopar till dieselmotorer av det.

Om man så skulle kunna framställa 7-10 TWh Ecopar kan man ersätta upp till en fjärde del av dagens diesel förbrukning för transportändamål.

Utan att vi behöver lägga ut miljoner på nya tankställen, gasfordon osv! Med de ökande dieselpriser kan det vara ett alternativ för de som gått in i dieselfällan.

En förutsättnig för att göra det lönsamt är kanske att man ska höga energiskatten på fosildiesel till bensinskattens nivå men det skulle kunna kompenseras med lägre fordonsskatt.

/Aryan

------------------
Frågan är vad det kostar att göra Ecopar i förhållande till att sätta upp biogasmackar och köra på biogas samt om det ligger några större energiförluster i att göra Ecopar av biogasen.

Man får givetvis räkna på det men helt ointressant är inte iden.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-24 11:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om stat, kommun eller lansting använder skattemedel för att bli delägarei något som samhället tycker är bra att stödja så finns de trots allt en möjlighet att pengerna kommer tillbaka, det får staten alldrig när det gäller klimpbidrag.

Jag tror att flera kommuner har såld sin andel och att SEKAB nu får klara sig på egna ben.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-24 12:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
track_snake skrev:
aryan skrev:
En annan bra lösning att använda biogas (förutom att använda det i värmekraftcentraler) är att gör Ecopar till dieselmotorer av det.

Om man så skulle kunna framställa 7-10 TWh Ecopar kan man ersätta upp till en fjärde del av dagens diesel förbrukning för transportändamål.

Utan att vi behöver lägga ut miljoner på nya tankställen, gasfordon osv! Med de ökande dieselpriser kan det vara ett alternativ för de som gått in i dieselfällan.

En förutsättnig för att göra det lönsamt är kanske att man ska höga energiskatten på fosildiesel till bensinskattens nivå men det skulle kunna kompenseras med lägre fordonsskatt.

/Aryan

------------------
Frågan är vad det kostar att göra Ecopar i förhållande till att sätta upp biogasmackar och köra på biogas samt om det ligger några större energiförluster i att göra Ecopar av biogasen.

Man får givetvis räkna på det men helt ointressant är inte iden.

/track_snake


Ja det får man räkna på, man kanske kan hoppa över steget med att uppgradera biogasen till fordonsgas och spara en del energi där, men det vet jag inte. Man kunde tydligen göra ecopar av naturgas redan i 2003 utan att det blir dyrare än diesel så jag tror det med dagens dieselpris borde det absolut kunna vara konkurrenskraftigt. en fördel är att det går att blanda hur som helst med diesel. http://www.skogforsk.se/templates/sf_Pr ... _4632.aspx

Dieselmotorn är också energieffektivare än biogasmotorer så den energiförlust man förlorar i framställning kan man (delvis/helt?) tjäna tillbaka där.

http://www.ecopar.se/pages/default.asp?SectionID=1754
Citat:
EcoPar är ett ultrarent drivmedel för vanliga dieselmotorer, utvecklat och patenterat av EcoPar AB (pat. nr. 522 918). Jämfört med dieselolja går utsläppen av många cancerogena ämnen ner med över 90%. Halterna av kvävedioxid i omgivningen går ner med upp till 50%.

Mängden sot minskar, och totala giftigheten på avgaserna minskar kraftigt. Nettoutsläppen av koldioxid går ner med 30-50% inräknat hela livscykeln enligt ISO 14040.


CO2 minskning räknad om man gör det av naturgas, med biogas borde man får mycket bättre siffror.

Citat:
Då EcoPar® inte är giftigt för några vattenlevande organismer, så är det särskilt lämpligt vid arbete i närheten av vattenskyddsområden, naturreservat, skyddsvärda biotoper, och andra känsliga naturmiljöer.

EcoPar® uppfyller den europeiska standarden för dieselolja EN 590 och den amerikanska standarden för dieselolja ASTM D, och kan därför användas i alla typer av motorer, brännare och fordon där dieselolja används idag, till exempel bussar och lastbilar, värmare, båtmotorer, skogs- och gruvmaskiner, kompakterare, traktorer och gräsklippare.

Motoreffekt blir oförändrad eller något bättre med EcoPar® än med dieselolja miljöklass 1. Bränsleförbrukningen är vanligen oförändrad eller något minskad med EcoPar®.


Det man också borde ta reda på vilka metanutsläpp man skulle få om man gjorde ecopar av biogasen jämförd med att uppgraderna den till fordonsgas, distribuera den och använda de i fordon.

Jag misstänker att det skulle bli mindre metanläckage framförallt om man räknar in oförbränd metan som passerar katalysatorerna men det bör man som sagt ta reda på.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-24 16:18 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
track_snake skrev:
MagnusH skrev:
track_snake skrev:
Etanolbranschen har bl.a. fått 170 miljoner i aktieägartillskott till SEKAB från Örnsköldsvik, Umeå och Skellefteå. Pengar som skall användas för SEKAB:s satsningar i Afrika. Dessutom kommer antagligen SIDA att gå in med en del pengar.



Aktieägartillskott ger avkastning, bidrag till biogasen är en utgift.

----------------------------
Skattepengar i båda fallen.



Och i det ena fallet går de att få tillbaka.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-25 05:47 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
Aryan: Jag håller med Dig om att Ecopar från biogas ser ut att vara ett intressant alternativ. Frågan är bara om Dina uppgifter om hyfsad ekonomi stämmer; gör de det borde vi väl redan haft sådan Ecopar här...

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-25 08:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ecopar (från naturagas) kan man tanka här http://www.svj.se/EcoPar_1359.html Jag misstänker att Ecopar av biogas har varit dyrare än diesel som ju inte har samma beskattning som bensin, men iom de senaste tidens dieselprisstigningar så lär det ändras snabbt.

Shell verkar också tro på detta med diesel från naturgas
http://www.shell.com/home/content/shell ... _1205.html

Dieseln är idag också (för) lågt beskattad jämförd med bensin.

Det bäste vore om dieselskatten höjdes till samma nivå som bensinskatten, energiskatt räknad per kWh och CO2 skatt per kg CO2 . Samtidigt skulle dieselbiens vägskatt i rättvisans namn behöva sänkas till bensin bilens vägsskatt.

Så ökar man de rörliga kostnader och sänker de fasta och gör man alternativa/bio-bränslen mera inressanta även för dieselbilar. Syntetisk dieselur biogas skulle då säkert bli billigare och med CO2 skatt och energiskatt på syntetbränslen ur naturgas kan detta "fosilhot" hållas undan.

enl skatteverket finns f.n. följande bensin och dieselskatter

1 l Bensin MK1 (dvs 9,1 kWh, 2,77 kg CO2)
2,95 kr/l energiskatt (9,1 kWh)
2,34 kr/l koldioxidskatt

Vilket innebär
0,32417582418 kr/kWh energiskatt
0,84476534296 kr/kg CO2 skatt


Diesel MK1 (dvs ca 10 kWh, 3 kg CO2)
1,277 kr/l energiskatt
2,883 kr/l koldioxidskatt
= 4,16 summa skatt ex moms
5,20 ink moms

0,1277 kr/kWh energiskatt
0.961 kr/kg CO2 skatt

Med samma skatt på dieseln som på bensin blir det istället
3,24 energiskatt
2,53 CO2 skatt
= 6,77 summa skatt ex moms
8,4625 ink moms

Dvs 3,2625 kr / liter diesel mera.

Nu är det väl 2% skattefri RME i dieseln alltså bör skattehöjningen vara ca 3,20 kr

Då blir det korrekta priset på en liter fossildiesel 14,69 +3,20 = 17,89 kr/l på bemannade stationer och 14,54 + 3,20 = 17,74 på obemannade, och lågpriskedjor som Jet 14,29 + 3,20 = 17,49

Idag säljs biogas på bemannade stationer för 12,23kr/Nm3 som mest och den innehåller 34,92 MJ eller eller 9,7 kWh
Biogas kostar nu 12,23/ 9,7 = 1,261 kr/kWh på bemannade stationer
Diesel kostar nu 14,69 / 9,8 = 1,499 kr/kWh på bemannade stationer

Dvs dieselns kostar idag 19% mera per kWh än biogas men med 3,20 kr/l "bensinskattekvivalent" skulle dieseln kosta:
17,89 / 9,8 = 1,826 kr/kWh på bemannade stationer

Dieselns energipris blir då inte 18% men 1,825 / 1,261 = 1,45 dvs 45% dyrare än biogas vd tankställen, för denna prisskilnad borde man nog kunna göra konkuranskraftigt syntetdiesel ur gasen. Dessutom är biogas innan uppgradering till fordonsgas och distribution mycket billigare än 1,261 kr/kWh.

/Aryan

Edit lite stav och formuleringsfel

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan sön 08-05-25 13:06, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-25 10:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Så ökar man de rörliga kostnader och sänker de fasta och gör man alternativa/bio-bränslen mera inressanta även för dieselbilar. Syntetisk dieselur biogas skulle då säkert bli billigare och med CO2 skatt och energiskatt på syntetbränslen ur naturgas kan detta "fosilhot" hållas undan....


Klockrent. Rent prismässigt kan man nog räkna med att en dieselbil drar kanske 0.6l/mil jämfört med 0.8l/mil för motsvarande bensinmodell. Skulle i så fall bli 0.6 * ~17.5 = 10.5 kr/mil för diesel, 0.8 * ~13.5 = 10.8 kr/mil. Är väl inom felmarginalen. Dieseln är väl förhållandevis dyr nu också när det är brist på den så dieseln.

En effektiv etanolbil (<=20% mer än motsvarande bensinmodell) skulle väl landa på 8-9 kr milen med dagens pris på etanolen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-25 13:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det är då fortfarande något billigare att köra på fossildiesel än fossilbensin.

Jag hittade en uppgift om uppgraderingskostnader för att göra om biogas till fordonsgas här http://www.sgc.se/rapporter/resources/U ... kniker.pdf
Citat:
Totalkostnaden för att uppgradera biogas ligger mellan 0,10-0,40 kr/kWh uppgraderad gas. Detta motsvarar ungefär en
milkostnad på 1-4 kr.


Den kostnad slippar man om man direkt kan omvandla biogas till syntetisk diesel i GTL processen, bara det motsvarar 1-4 kr på en liter syntetdiesel man så att säga sparar in.

GTL processen har kostnader som säkert kan vara högre men hur mycket har jag inte lyckads ta reda på, men uppgifterna finns mer eller mindre i detta dokument http://www.chemlink.com.au/gtl.htm

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-25 14:50 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
aryan skrev:
Ja det är då fortfarande något billigare att köra på fossildiesel än fossilbensin.

Jag hittade en uppgift om uppgraderingskostnader för att göra om biogas till fordonsgas här http://www.sgc.se/rapporter/resources/U ... kniker.pdf
Citat:
Totalkostnaden för att uppgradera biogas ligger mellan 0,10-0,40 kr/kWh uppgraderad gas. Detta motsvarar ungefär en
milkostnad på 1-4 kr.


Den kostnad slippar man om man direkt kan omvandla biogas till syntetisk diesel i GTL processen, bara det motsvarar 1-4 kr på en liter syntetdiesel man så att säga sparar in.

GTL processen har kostnader som säkert kan vara högre men hur mycket har jag inte lyckads ta reda på, men uppgifterna finns mer eller mindre i detta dokument http://www.chemlink.com.au/gtl.htm

/Aryan

------------------
Det kan möjligen finnas ett annat argument för uppgraderad biogas som slutprodukt också, och det kan vara att framställning av 'ecopar' passar mindre bra för den lokala biogasproduktion man gärna vill se eftersom det antagligen kommer att ske vid ett fåtal större industriella anlägningar och då kräver att man transporterar biogasen dit resp. distribuerar 'ecopar' därifrån. Biogasen är ju dyr att transportera.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-25 16:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
track_snake skrev:
Det kan möjligen finnas ett annat argument för uppgraderad biogas som slutprodukt också, och det kan vara att framställning av 'ecopar' passar mindre bra för den lokala biogasproduktion man gärna vill se eftersom det antagligen kommer att ske vid ett fåtal större industriella anlägningar och då kräver att man transporterar biogasen dit resp. distribuerar 'ecopar' därifrån. Biogasen är ju dyr att transportera.

/track_snake


Ja det kan du har rätt i, i http://www.chemlink.com.au/gtl.htm pratar de om lite olika storlekar på anläggningar. Vet inte om det går att skala upp och net anläggningar bättre eller sämre än uppgraderingsanläggningar.

Riktigt små biogas produktion kanske inte lönar sig varken att uppgradera eller att göra flytande syntetbränsle ur, då kan man ju fortfarande använda det i stationära an anläggnngar för kraft och värme om det inte är lönt med transporten heller.

En siffra om upp till 2% metanförluster i uppgradering såg jag även i http://www.sgc.se/rapporter/resources/U ... kniker.pdf men att man egentligen inte riktigt håller koll på metanutsläppen om jag tolkar texten rätt?

Citat:
När biogas uppgraderas separeras även en liten mängd metan. Eftersom metan är en cirka 20 gånger starkare växthusgas
än koldioxid bör metanförlusterna minimeras. Metanförlusterna är även negativa ur ekonomisk synvinkel. För PSA, vat-
tenskrubber och Selexol garanteras maximalt 2 % metanförluster av leverantörer. För kemisk absorption garanteras lägre
förluster, då kemikalien selektivt reagerar med koldioxid.

Generellt mäts inte metanförluster i samband med uppgradering av biogas. Det har uppmärksammats höga metanför-
luster på två anläggningar där det genomförts mer noggranna mätningar. Detta indikerar att det krävs en aktiv kontroll på
anläggningarna av metanförluster och det behöver utvecklas mätmetoder som blir vedertagna inom branschen.
Som ett
första steg kan förlusterna kontrolleras genom beräkning med flöde och metanhalt i renad- respektive rågas. Detta kan ge
en indikation av förlusterna, vilket sedan kan kontrolleras genom analys av metanhalten i den avskilda gasen. Det är för
samtliga tekniker förutom enkelt genomströmmade vattenskrubber möjligt att ta ut ett analysprov på den avskilda gasen
och sända iväg detta för analys. För recirkulerande vattenskrubber finns dock en viss mängd metan löst i vattnet som
lämnar anläggningen. Enbart genom en aktiv kontroll med mätningar kan höga metanförluster identifieras och åtgärder
som justering av anläggning eller förbränning av avskild gas, vidtas.


Redan 2% + de utsläppen i transport och fordon kan ju bli ett argument för att använda så mycket som möjligt i GTL processer (förutsatt att det inte blir högre metanutsläpp där) eller i direkta kraft/värmverk.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-25 17:32 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
aryan skrev:
track_snake skrev:
Det kan möjligen finnas ett annat argument för uppgraderad biogas som slutprodukt också, och det kan vara att framställning av 'ecopar' passar mindre bra för den lokala biogasproduktion man gärna vill se eftersom det antagligen kommer att ske vid ett fåtal större industriella anlägningar och då kräver att man transporterar biogasen dit resp. distribuerar 'ecopar' därifrån. Biogasen är ju dyr att transportera.

/track_snake


Ja det kan du har rätt i, i http://www.chemlink.com.au/gtl.htm pratar de om lite olika storlekar på anläggningar. Vet inte om det går att skala upp och net anläggningar bättre eller sämre än uppgraderingsanläggningar.

Riktigt små biogas produktion kanske inte lönar sig varken att uppgradera eller att göra flytande syntetbränsle ur, då kan man ju fortfarande använda det i stationära an anläggnngar för kraft och värme om det inte är lönt med transporten heller.

En siffra om upp till 2% metanförluster i uppgradering såg jag även i http://www.sgc.se/rapporter/resources/U ... kniker.pdf men att man egentligen inte riktigt håller koll på metanutsläppen om jag tolkar texten rätt?

Citat:
När biogas uppgraderas separeras även en liten mängd metan. Eftersom metan är en cirka 20 gånger starkare växthusgas
än koldioxid bör metanförlusterna minimeras. Metanförlusterna är även negativa ur ekonomisk synvinkel. För PSA, vat-
tenskrubber och Selexol garanteras maximalt 2 % metanförluster av leverantörer. För kemisk absorption garanteras lägre
förluster, då kemikalien selektivt reagerar med koldioxid.

Generellt mäts inte metanförluster i samband med uppgradering av biogas. Det har uppmärksammats höga metanför-
luster på två anläggningar där det genomförts mer noggranna mätningar. Detta indikerar att det krävs en aktiv kontroll på
anläggningarna av metanförluster och det behöver utvecklas mätmetoder som blir vedertagna inom branschen.
Som ett
första steg kan förlusterna kontrolleras genom beräkning med flöde och metanhalt i renad- respektive rågas. Detta kan ge
en indikation av förlusterna, vilket sedan kan kontrolleras genom analys av metanhalten i den avskilda gasen. Det är för
samtliga tekniker förutom enkelt genomströmmade vattenskrubber möjligt att ta ut ett analysprov på den avskilda gasen
och sända iväg detta för analys. För recirkulerande vattenskrubber finns dock en viss mängd metan löst i vattnet som
lämnar anläggningen. Enbart genom en aktiv kontroll med mätningar kan höga metanförluster identifieras och åtgärder
som justering av anläggning eller förbränning av avskild gas, vidtas.


Redan 2% + de utsläppen i transport och fordon kan ju bli ett argument för att använda så mycket som möjligt i GTL processer (förutsatt att det inte blir högre metanutsläpp där) eller i direkta kraft/värmverk.

/Aryan

------------------
Jag tror vi kan säga att vi är 100% överens när det gäller synen på biogas och metan, Aryan.

Återstår att se när vi blir 100% överens när det gäller synen på etanol...

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-25 21:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Bra ide att göra ecopar av biogas isf av naturgas.
Vad hindrar att man istället gör etanol av biogasen?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-26 05:07 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
karlmb skrev:
Bra ide att göra ecopar av biogas isf av naturgas.
Vad hindrar att man istället gör etanol av biogasen?

-----------------------
Det är förmodligen effektivare att göra ecopar av biogasen och det blir ju i så fall ett bränsle för dieselmotorer. Men går det att med hyfsad ekonomi göra etanol av biogasen så är det inte mig emot...

Fast förmodligen är det bättre ekonomi i att göra el av ouppgraderad biogas och sedan använda elen som energibärare till elbilar etc. precis som Du uttalat Dig för tidigare.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-26 07:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det blir nog alltid energiförluster i processerna och minst förlust får man nog om man gör el och värme av biogas direkt. Men spillvärme som uppstår i omvandlingen från biogas till flytande bränslen bör man naturligtvis kunna ta vara på i varje fall.

Vanligtvis omvandlar man först biogas till syngas - dvs. vätgas och kolmonoxid - i gas to liquids processen och sedan följer Fischer-Tropsch-steget då syngasen reagerar i en katalysator, och det bildas kolvätekedjor som t ex syntetdiesel och vatten. Beroende på temperaturen, trycket och katalysatortyp kan man få fram allt från etanol till tunga paraffiner.

Om det går att hoppa över syngas steget när man ska framställa etanol ut metan vet jag inte. Själva formeln är ju enkel:
2 CH4 + O2 -> C2H5OH + H2O och track_snake kan säkert räkna fram hur mkt värmeenergi som frigörs i denna process.

Om det går att göra kontrollerat katalysator vet jag inte men om det är möjligt i ett steg så kan det vara enklare att göra etanol ur biogas än att göra syntet diesel via syngas och FT processen.

"Nackdelen" för etanol är att det kan göras på så många andra billiga sätt. Det gör kanske framställning av syntetdiesel ur biogas mera ekonomiskt intressant än etanol ur biogas men jag vet inte, går det att hitta en enkel lösning där biogasen omvandlas till etanol direkt kan det kanske också vara kostnadseffektivt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 361 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011