Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 09-01-01 08:59 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
Hallå
Jag har börjat intressera mig för att köra på biogas men har några funderingar som jag inte kan hitta svaret på:
    1) Hur stor del är "fossil" i biogas som uppgraderas till fordonsbränsle?
    2) Är det ett måste att denna uppgradering sker med hjälp av fossila bränslen, eller kommer det bättre tekniker i framtiden?

Tacksam för svar, gärna med länkar till fakta. // Micke


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-01-03 18:50 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
1 för produktion av biogas beror det på källan för råvara.
a. Gödsel för djur= försumbart
b. Sopor= större andel
c. Spannmål/vall= ännu större andel.
2: Uppgraderingen sker oftast via vattenskrubbersystem och då krävs det pump, kompressor kraft. Beroende på vart elen till detta köps ifrån så blir andeln fossilt allt från försumbart till betydande.

Men efterson snittet på alla fordongas( biogas+naturgas) är idag 55 % biogas och resten fordongas så är det den stora fossila källan.
Hoppas du blev lite klokare.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-01-03 22:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vattenskrubbern ger väl en 5% förlust/utsläpp av metangas också.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-01-03 23:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
aryan skrev:
Vattenskrubbern ger väl en 5% förlust/utsläpp av metangas också.

Jisses...

Metanet är ju många CO2-ekvivalenter.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-01-04 11:55 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Normalt brukar man säga max 2% förluster vid vattenrening, högre förluster kan uppstå vid fel på anläggningen.

Angående elandvändningen för upgrdaeringen brukar man säga upp till 0,9 kwh/ Nm3 renad gas, eller 3-6 % av energiinnehållet i gasen.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-05 06:54 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
Hallå
Tack för svaren, men jag är inte nöjd.

Jag undrar fortfarande;
"Hur stor del är "fossil" i biogas som uppgraderas till fordonsbränsle?"
Motsvarande siffra som brukar anges för E85 är ju ca 65% mindre klimatpåverkan än om man kör på bensin, enligt Naturvårdsverket.

Jag hittade denna Livscykelinventering från SGC:
http://www.sgc.se/rapporter/resources/SGC117.pdf
som visar lite intressanta diagram på sidan 31+33.

Anledningen till att jag frågar är att ingen pratar om uppgraderingens påverkan och hur stor den är.
Kanske är det inte bättre att köra på uppgraderad biogas än E85/E100, vilket vore synd? Isf. är det bättre att hoppa över denna uppgradering och bara nyttja gasen för uppvärmning.

//Micke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-05 12:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Menar du andelen fossil energi som går åt för att upparbeta biogas till fordonsgas?

Hur ska man räkna då, det finns elförbrukningen som Anders angav till
Citat:
0,9 kwh/ Nm3 renad gas, eller 3-6 % av energiinnehållet i gasen.


Då kan man ta elmixen som vi har i Sverige för att se hur stor del är fossilt, det blir alltså inte så mycket.

Eller menar du fossilandelen i råvarorna ?

Enl Naturvårdsverkets beräkningar ger biogas i bilar 0,39 kg fossilt CO2 per kubikmeter uparbetad biogas men jag vet inte hur mkt av det beror på upparbetningen.

Och då har man nog inte räknat in energin som krävs för att bygga uppgraderingsanläggningarna osv.

Jag vet inte heller om klimatpåverkan pga metanutsläppen från uppgraderingen då är inräknad som enl i en rapport från gasföreningen kan vara uppåt 5% - om jag inte minns fel - men har gått kanske ner sedan dess.

Metanutsläpp från bilarna är nog iaf inte med. Det är fortfarande en stor osäkerhetsfaktor eftersom katalystorernas förmoga att omsätta metan verkar minska snabbt i de få undersökningar som har gjorts av VV. Men eftersom de inte kontrolleras allmänt vet vi inte det.

Om man använde biogas till att göra el isf marginalel (kolkraft) så skulle klimatvinsten bli mkt större än att driva bilar med det, men det resonemanget gäller ju också etanol, sockerrör och vete skulle också kunna driva värmekraftverk.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-05 13:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Anledningen till att jag frågar är att ingen pratar om uppgraderingens påverkan och hur stor den är.
Kanske är det inte bättre att köra på uppgraderad biogas än E85/E100, vilket vore synd? Isf. är det bättre att hoppa över denna uppgradering och bara nyttja gasen för uppvärmning.


Huvet på spiken enligt mig...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-05 16:25 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
Jag kanske ställer frågan fel eller oklart?????
Vill ha motsvarande siffra som brukar anges för E85 när man pratar om hur mycket mindre klimatpåverkan är om man kör på biogas i jämförelse med fossilt bränsle (bensin eller diesel).
Enligt info på denna sida anges att man reducerar klimatpåverkan med 65% med E85. Då hänvisas till Naturvårdsverket men jag kan inte hitta motsvarande siffra för biogas.

Tidigare har jag själv trott biogas näranog reducerade klimatpåverkan med 100%, men betvivlar detta kraftigt numera efter att ha fått info om att den nödvändiga uppgraderingen försämrar detta rejält.

Om det förenklar det hela kan vi koncentrera oss på reduktionen av fossilt CO2, till att börja med.

//Micke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-05 17:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ställ frågan på gasforumet kanske...? :lol:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-05 17:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Aha!

Kolla http://etanol.nu/forbrukning.php den räknar på vad Naturvårdsverket och Vägvårdsverket beräknar de olika bränslens CO2 utsläpp är, där finns
också länken till Naturvårdsverkets rapport "Index över nya bilars klimatpåverkan" 2007 som räknaren är baserad på.

I den står det:
Citat:
Den biogas som finns i fordonsgas antas ge ett utsläpp på 0,39 kg CO2 per kubikmeter bränsle, medan naturgasen beräknas ge 2,12 kg per kubikmeter bränsle och bensin låginblandad med etanol 2,65 kg per liter bränsle

Klimategenskaperna för biogas beror på vilka antaganden som görs avseende utsläpp vid produktionen. Beräkningen baseras på uppgifter från
JRC/CONCAWE/EUCAR


Citat:
Etanol i E85 antas ge ett utsläpp på 0,2 kg koldioxid per liter bränsle, ren bensin 2,77 kg per liter bränsle och bensin låginblandad med etanol 2,65 kg per liter bränsle

Klimategenskaperna för etanolbränslet E85 varierar kraftigt beroende på hur etanolen är framställd. Enligt uppgifter från Sekab för 2007 var cirka 90 procent av etanolen i E85 sockerrörsbaserad etanol från Brasilien och omkring 10 procent sulfitmassabaserad etanol från Örnsköldsvik. Beräkningen av etanolens klimategenskaper baseras på uppgifter från JRC/CONCAWE/EUCAR


1 liter E85 ger då ca (0,85 x 0,2) + (0,15 x 2,77) = 0,5855 kg CO2/l
1 liter E75 ger då ca (0,765 x 0,2) + (0,235 x 2,77) = 0,80395 kg CO2/l
eftersom vi har 5 månaders vinteretanol skulle det bli
5/12 x 0,80395 + 7/12 x 0,5855 = 0,676520833

Jag vet inte precis om det är hela sanningen för jag vet inte exact vad MTBE och isobutanol har för CO2 utsläpp och OK skriver i sitt produktblad att sommaretanol består av
Citat:
85 % absoluterad etanol med 2,1 % MTBE, 0,4 % Isobutanol som denaturerings- medel samt 12,5 % bensin
Observera att det under vintertid kan förekomma en blandning som innehåller endast 76,5 % etanol


Statoil skriver:
Citat:
Produkten består under sommarhalvåret av 85 vol-% bioetanol och 15 vol-% blyfri 95 oktanig bensin och under vinterhalvåret av 76,5 vol-% bioetanol och 21 vol-% blyfri 95 oktanig bensin. Återstoden, 2,5 vol-% utgörs av denatureringsmedel.


NV gör beräkningen (0,81 x 0,2) + (0,19 x 2,77) = 0,6883 kg CO2/l E85/E75 blandning över året och eftersom vi har 5 månaders vinteretanol verkar det alltså något i överkant, men de gör kanske någon kompensation för att det finns längre vinteretanol i Norrland.

Sedan ska man naturligtvis också tänka på att man kan köra lite längre på en kubik biogas än en liter E85 eftersom en E85 innehåller mindre energi än biogas som man brukar komma ung lika långt med som på en liter bensin och det gör man som bekant oftast inte på en liter E85.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Bio och naturgas
InläggPostat: mån 09-01-05 20:08 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Så här står det på Miljöfordon's sida:
"Klimatpåverkan. Naturgasdrift minskar utsläppen av växthusgaser c:a 20 % jämfört med bensindrift. Biogasdrift minskar klimatpåverkan minst 80%".
Jag valde första bilen i raden, sedan går man till "Detaljerad beskrivning".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-05 22:17 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Detta är från rapporten som Aryan länkade till.

Citat:
Denna rapport utgår från antagandet att de nya gasbilarna under 2007 reducerade klimatpåverkan med cirka 34 procent jämfört med nya bensinbilar, enligt följande beräkning och förutsättningar.

Citatet finns på sidan 23 och på följande sidor går att läsa hur de resonerat för att komma fram till denna siffra.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-06 08:23 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
På: http://www.miljofordon.se/miljoaspekter ... iogas.aspx står följande:
Citat:
Ser man till den totala effekten av koldioxid och metan så minskar bidraget till växthuseffekten med 70-95 procent vid biogasdrift i lätta fordon jämfört med bensindrift.
-----------------------------------------------------------------------------------
Den samlade klimatnyttan kan schablonmässigt sägas vara 50-90 procent från tunga biogasfordon, jämfört med dieseldrift.


Har ställt frågan, per e-post, till www.svenskbiogas.se
Vi får se om dom kan svara mer exakt.

70-95% är lite väl flummigt, enligt min mening, om man ska motivera utbyggnad av ytterligare ett distributionsnät för fordonsbränsle.
Särskilt när biogasen används för att "legalisera" fossilgasen i detta distributionssystem.
Då är det kanske bättre att inte uppgradera biogasen eftersom klimatnyttan blir större vid (drift av tunga transportfordon samt) uppvärmning av hus?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-07 23:19 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Att det varierar beror på råvaran till gasproduktion.
Ta t.ex. om man använder gödsel för metangasproduktion så blir miljönyttan över 100 % då det minskar avgången av metangas från gödselstacken.

Detta är väldigt komplex fråga.

Du kan läsa om detta i denna miljöanalys av biogas system

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011