Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 17-12-13 08:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 09-02-17 15:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
http://www.alltommotor.se/2.152/2.153/1.8925

Citat:
Ford Focus och C-Max får gasdrift

Ford stärker sin miljöprofil på den svenska marknaden när man inom kort erbjuder de mindre familjebilarna Focus och C-Max med gasdrift.

Modellerna som kan köras på biogas eller naturgas med hjälp av CNG (compressed natural gas)-teknik är Focus i femdörrars kombisedanutförande och familjebussen C-Max. Båda bilarna har Fords tvålitersmotorer.

- Med introduktionen av biogasbilar i Fords sortiment får vi ett mycket starkt erbjudande av miljöbilar -från flexifuel och bränslesnåla miljödieslar till de nya biogasversionerna av Focus och C-Max, säger Anna Müller, vd på Ford Sverige i ett pressmeddelande.

Konverteringen till gasdrift innebär tekniskt sett att gastanken placeras i bagageutrymmet. Den ordinarie bränsletanken lämnas helt orörd. Därmed blir den totala räckvidden på bensin och gas hela 95 mil.

De nya gasvarianterna av Focus och C-Max ger hela 40 procent reducerat förmånsvärde för tjänstebilsföraren.

Konverteringen till gasdrift görs av ett tyskt dotterbolag till Ford, CNG-Technik. De konverterade fordonen har samma garantier som övriga Fordmodeller på den svenska marknaden.

Priserna på Focus och C-Max Trend 2,0 CNG startar på 216.200 respektive 232.300 kronor. Bilar går att beställa från och med mars. De första leveranserna är planerade till augusti.


Varför utgår de inte från FFVmodellen vid gaskonvertering så att man får ännu mera flexibilitet?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-17 16:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
Det är ju märkligt att man inte har utgått från den 1,8 l-motor som redan finns i FFV-utförande. Men den kanske anses för liten för att ge tillräckliga prestanda vid gasdrift? Den gamla generationen av Focus fanns också i ett gasutförande, som dock aldrig såldes i Sverige. De bilarna hade samma 1,6 l Zetec-SE –motor som också gjordes i FFV-utförande. Min erfarenhet av den motorn är att den gott och väl är tillräckligt stark på E85, men vid bensindrift blir den störande svag på lägre varvtal. Den tendensen kanske blir ännu mer utpräglad när man kör den på gas?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-17 16:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Ja det är en mkt sannolik förklaring. Så länge man inte utnyttjar oktantalet i gas (och etanol för den delen) så tappar man med gaskonvertering säkert effekt och verkningsgrad eftersom insugsluften inte kyls als med gasdrift.

Här http://super-auto.blogspot.com/2008/03/ ... c-max.html så kan man se att CNG versionen har 88% kvar av effekten

Citat:
The compact five-Van will be in the CNG (CNG Compressed Natural Gas - natural gas) in August is expected to come onto the market, with a specially designed by Ford for the gas drive-prepared 1.8-liter Duratec HE engine. He makes the gasoline operation 92 kW / 125 hp and natural gas operations in 81 kW / 110 hp. The sale price becomes the launch announced.


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan tis 09-02-17 16:46, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-17 16:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
Jo, maxeffekten lär ju räcka till ändå, men frågan är också hur segdragningsegenskaperna förändras.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-17 17:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Något som kunde varit jätteintressant är totalt ointressant när det inte är etanolmotorn ihop med gasdriften. Det blir att fortsätta att titta på renodlade etanolbilar vid nästa bilbyte (Volvo V70 är alldeles för stor).

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011