göinge skrev:
Citat:
DEBATT: Inget slår fordonsgas
2009-09-03 16:16
I framtiden kommer bilarna att drivas av en mix av drivmedel och många kommer att köra elbil. Men redan nu rullar tusentals bilar med minimala utsläpp av koldioxid, bilar som går på gas, skriver Hans Kreisel, vd för Eon Gas.
Nyligen kunde vi läsa om nackdelar med fordonsgas (DI Weekend 21/8). Att kritisera fordonsgas är inte svårt. Peka på alltför få mackar och bilmodeller. Säg att det finns tankställen där det tar ett par minuter extra att tanka.
Slutsatsen kan då lätt bli att vi egentligen inte behöver göra så mycket mer än att invänta ett framtida perfekt alternativ – kanske elbilen.
Sanningen är mer akut. Vägtrafiken står för hela 35 procent av landets utsläpp av växthusgaser och utgör en enorm utmaning. För att möta denna behövs flera drivmedel. Och de behövs nu. Fordonsgas är ett utmärkt val, renare än alternativen, tillgängligt nu och dessutom billigare än bensin.
Samtidigt krävs mer för att utveckla marknaden för gas. Fler tankställen måste byggas och fler bilar måste säljas. För att lyckas krävs stora investeringar och en rejäl portion entreprenörskap.
Samarbete mellan olika aktörer, från lantbrukare och biltillverkare till energibolag och politiker, är ett annat måste.
Eon har tagit sig an det första problemet och bygger tankställen – bara de kommande månaderna inviger vi flera stycken. Dessutom finns nu ett antal bra bilmodeller att välja bland.
Ur miljösynpunkt är förnybar fordonsgas – biogas – oslagbar nästan helt utan utsläpp av koldioxid. Även den för publika tankställen vanliga produkten – hälften biogas och hälften naturgas – är ett utmärkt alternativ med kolidoxidutsläpp på ungefär hälften av miljöbilsgränsen.
Mängden biogas i fordonsgasen ökar stadigt och utgör i dag mer än 60 procent. Det är inte skatter eller lagar som driver den utvecklingen utan ren konsumentmakt. Våra kunder efterfrågar ett klimatsmart drivmedel.
Vi arbetar för att ge dem det.
Eon tror på biogas och bygger förutom mackar även produktionsanläggningar. Potentialen för biogas i Sverige är enorm och räcker teoretiskt till nästan alla fordon. Samtidigt tar det tid att bygga upp produktionen. Därför är naturgas helt avgörande under en övergångsperiod.
När regeringen nu höjer skatten på naturgas till fordon tar den bort den konkurrensfördel som detta relativt nya drivmedel så väl behöver tills dess att gasmarknaden har mognat.
I stället för att stötta vårt arbete med att växla från bensin och diesel till förnybart bränsle, motarbetar regeringen gasbranschens ambition. Kvar står två förlorare: samhället och miljön.
I framtiden har vi en mix av drivmedel och många kommer att köra elbil.
Det det är bra. Men redan nu rullar tusentals bilar med minimala utsläpp av koldioxidbilar som går på gas.
Priset för dessa minimala utsläpp är dock att vi under några år får lära oss var tankställena ligger. Är det priset för högt? Jag hoppas inte det.
Hans Kreisel
vd, Eon Gas
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar ... vudnyheter
----------------------------
Haha...
Man kritiserar förslaget att höja koldioxidskatten på naturgas.
Men vi kan återremittera frågan till Hans Kreisel. Varför skall inte naturgasen ha samma CO2-skatt som bensin, olja eller diesel? Det måste ju vara CO2 man skall beskatta (dvs. fossil CO2).
Om detta gör att fordonsgasen blir dyrare än bensin och gasbilsökningen därför kommer av sig är det väl inte mer än rätt. Det är ju CO2 vi vill minska. Och CO2 blir inte mindre för att vi kör omkring med 'biogasbilar' som i själva verket går på fossilgas.
Faktum är att det finns bensinsnåla bilar som med bensin som drivmedel släpper ut mindre CO2 än många gasbilar när de går på CNG (dvs. fossilgas).
Nej, vi måste ha ett transparent skattesystem och då måste CO2-skatten på naturgas vara densamma som CO2-skatten på andra bränslen inklusive CO2-skatten på bensinandelen i E85.
mvh/BP