Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 17-12-11 18:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 09-08-28 07:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Därför läggs biogasprojekt på Gotland ner
Av Jon Röhne

Vikande konjunktur stoppar biogasprojekt på Gotland. Men på Gasföreningen ser man ingen minskad efterfrågan på biogas nationellt - tvärtom.

Tanken var att sockerbetor, majs och vallgrödor skulle bli råvaror till den planerade biogasganläggningen på Gotland som skulle tas i drift sommaren 2011 och ge 30 till 40 nya arbeten.

Nu får den vikande konjunkturen initiativtagarna, betodlarföreningen på Gotland, att lägga ner sitt biogasprojekt. Det minskade skatteunderlaget till kommunen och landstinget, de största potentiella kunderna, leder enligt betodlarna till minskade ambitioner att ställa om sin fordonspark till förnybara drivmedel.
- Eftersom skatteunderlaget minskat för dem har många också minskat ambitionerna med sina omställningsplaner, säger betodlarföreningens ordförande Svante Runfeldt till Helagotland.se.

På Gasföreningen är man oförstående till uppgifterna om att efterfrågan på biogas skulle ha minskat.
- Vi ser inte alls någon minskad efterfrågan på biogas. Tvärtom ser vi hur efterfrågan hela tiden ökar, säger Helena Jansson som är biogasansvarig på Gasföreningen.

Ett exempel på den ökade efterfrågan på biogas rapporterades det om senast igår på Sveriges Radio Örebro. I Örebro vill man nu ställa om biogasproduktionen och utvinna biogas från lantbrukarnas gödsel.


http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.24 ... otland-ner

...och i Hässleholm hotar Eon att lägga ner den enda gasmacken (enligt uppgift 100% biogas från Karpalund utanför Kristianstad) eftersom kommunen inte alls har köpt in så många gasbilar som man hade lovat och endast tre (3) privatbilar utöver dessa har köpts efter ansökan om och erhållande av premie för gasbilsinköp (som kommunen bland annat använt de Klimppengar man erhöll till).

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-28 10:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
28/8: Gröna Bilister uppmanar Gotland att tänka om: Inled biogasproduktion, marknaden växer!

Lokalt odlade sockerbetor, majs och vall skulle bli biogas i en ny anläggning på Gotland som skulle tas i drift sommaren 2011 och ge 30-40 nya arbeten. Men Betodlarföreningen på Gotland lägger ner projektet utifrån bedömningen att efterfrågan på biogas minskar. Helt fel, säger Gröna Bilister som uppmanar aktörerna att tänka om.

– Sverige har precis fått sin hundrade gasmack, gasbilsförsäljningen har fördubblats jämfört med i fjol och Volvo och Volkswagen har långa väntetider för sina gasbilar. Vi ser en kraftigt ökad efterfrågan, som kommer att stärkas när konjunkturen förstärks. Det finns alltså all anledning att hålla fast vid planerna på lokal biogasproduktion, säger Cecilia Carlqvist, VD för Gröna Bilister.

I höstas skrev Gotlands kommun och Svensk Biogas International under en avsiktsförklaring om att etablera en tankstation för biogas på Gotland. Gotlands kommun avser att driva fyra nya stadsbussar i Visby på biogas. Gröna Bilister tar för givet att denna avsiktsförklaring fortsatt gäller.

– Ett tankställe för biogas på Gotland får stor betydelse för kommunens möjlighet att ställa om från fossil till lokalt producerad förnybar energi, i linje med Gotlands mål att bli självförsörjande på energi. Dessutom minskar kommunens beroende av allt dyrare bensin och diesel. Det vore mycket ledsamt, komplicerat och dyrt om detta skulle uppnås med biogas från fastlandet, säger Cecilia Carlqvist.

Gröna Bilister ser biogasproduktion på Gotland som särskilt intressant eftersom det minskar behovet av miljömässigt tveksamma transporter av bensin och diesel till ön, samtidigt som öns sårbarhet minskar när man har egen produktion av fordonsbränsle. Gröna Bilister ser också ett viktigt värde i att semestrande fastlänningar kan tanka biogas på Gotland.

På Almedalsveckan i juli presenterades långt gångna planer för Gotlands biogasproduktion, och allt lanserades som om det var beslutat och klart. Gröna Bilister ser det som ett stort och omotiverat svek om dessa planer nu går i stöpet.

Ren biogas minskar klimatpåverkan med 93 procent jämfört med bensin, enligt Naturvårdsverket och Vägverket.


http://www.gronabilister.se/public/doku ... el2_4=true

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-08-31 05:46 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
göinge skrev:
Citat:
28/8: Gröna Bilister uppmanar Gotland att tänka om: Inled biogasproduktion, marknaden växer!

Lokalt odlade sockerbetor, majs och vall skulle bli biogas i en ny anläggning på Gotland som skulle tas i drift sommaren 2011 och ge 30-40 nya arbeten. Men Betodlarföreningen på Gotland lägger ner projektet utifrån bedömningen att efterfrågan på biogas minskar. Helt fel, säger Gröna Bilister som uppmanar aktörerna att tänka om.

– Sverige har precis fått sin hundrade gasmack, gasbilsförsäljningen har fördubblats jämfört med i fjol och Volvo och Volkswagen har långa väntetider för sina gasbilar. Vi ser en kraftigt ökad efterfrågan, som kommer att stärkas när konjunkturen förstärks. Det finns alltså all anledning att hålla fast vid planerna på lokal biogasproduktion, säger Cecilia Carlqvist, VD för Gröna Bilister.

I höstas skrev Gotlands kommun och Svensk Biogas International under en avsiktsförklaring om att etablera en tankstation för biogas på Gotland. Gotlands kommun avser att driva fyra nya stadsbussar i Visby på biogas. Gröna Bilister tar för givet att denna avsiktsförklaring fortsatt gäller.

– Ett tankställe för biogas på Gotland får stor betydelse för kommunens möjlighet att ställa om från fossil till lokalt producerad förnybar energi, i linje med Gotlands mål att bli självförsörjande på energi. Dessutom minskar kommunens beroende av allt dyrare bensin och diesel. Det vore mycket ledsamt, komplicerat och dyrt om detta skulle uppnås med biogas från fastlandet, säger Cecilia Carlqvist.

Gröna Bilister ser biogasproduktion på Gotland som särskilt intressant eftersom det minskar behovet av miljömässigt tveksamma transporter av bensin och diesel till ön, samtidigt som öns sårbarhet minskar när man har egen produktion av fordonsbränsle. Gröna Bilister ser också ett viktigt värde i att semestrande fastlänningar kan tanka biogas på Gotland.

På Almedalsveckan i juli presenterades långt gångna planer för Gotlands biogasproduktion, och allt lanserades som om det var beslutat och klart. Gröna Bilister ser det som ett stort och omotiverat svek om dessa planer nu går i stöpet.

Ren biogas minskar klimatpåverkan med 93 procent jämfört med bensin, enligt Naturvårdsverket och Vägverket.


http://www.gronabilister.se/public/doku ... el2_4=true

-------------------------------------
Nja....

Det här med att göra biogas av odlade grödor, är det inte ännu dummare än att göra etanol av prima livsmedel?

Gör man etanol får man ju inga metanläckage, men definitivt om man gör biogas....

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-02 20:47 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
BP skrev:

-------------------------------------
BP skrev:
Nja....

Det här med att göra biogas av odlade grödor, är det inte ännu dummare än att göra etanol av prima livsmedel?

Gör man etanol får man ju inga metanläckage, men definitivt om man gör biogas....

mvh/BP


Prima livsmedel? och etanol
Oftast används fodervete och ibland skadat spannmål. Kvarnvete används väldigt sällan.

Odlar man sockerbeter för biogas produktion behöver man inte gödsla eller bekämpa så mycket som ren odling för sockerproduktion

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-04 20:42 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
Anders skrev:
BP skrev:

-------------------------------------
BP skrev:
Nja....

Det här med att göra biogas av odlade grödor, är det inte ännu dummare än att göra etanol av prima livsmedel?

Gör man etanol får man ju inga metanläckage, men definitivt om man gör biogas....

mvh/BP


Prima livsmedel? och etanol
Oftast används fodervete och ibland skadat spannmål. Kvarnvete används väldigt sällan.

Odlar man sockerbeter för biogas produktion behöver man inte gödsla eller bekämpa så mycket som ren odling för sockerproduktion

---------------------------
Så man gör biogasen på 'ekologiskt odlade sockerbetor'...?

Visst använder man givetvis det billigaste spannmålet för att göra etanol. Men tar man mer fodervete i anspråk lär man ju få importera mer soja etc. för att mätta grisarna? Så det finns alltid en koppling mellan grödor till biobränslen och matsituationen.

Vad jag menar är att det är ännu värre att göra biogas av grödorna. Eftersom då får man dessutom ansenliga metanläckage...

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-09-05 13:43 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
BP skrev:
Anders skrev:
BP skrev:

-------------------------------------
BP skrev:
Nja....

Det här med att göra biogas av odlade grödor, är det inte ännu dummare än att göra etanol av prima livsmedel?

Gör man etanol får man ju inga metanläckage, men definitivt om man gör biogas....

mvh/BP


Prima livsmedel? och etanol
Oftast används fodervete och ibland skadat spannmål. Kvarnvete används väldigt sällan.

Odlar man sockerbeter för biogas produktion behöver man inte gödsla eller bekämpa så mycket som ren odling för sockerproduktion

---------------------------
Så man gör biogasen på 'ekologiskt odlade sockerbetor'...?

Visst använder man givetvis det billigaste spannmålet för att göra etanol. Men tar man mer fodervete i anspråk lär man ju få importera mer soja etc. för att mätta grisarna? Så det finns alltid en koppling mellan grödor till biobränslen och matsituationen.

Vad jag menar är att det är ännu värre att göra biogas av grödorna. Eftersom då får man dessutom ansenliga metanläckage...

mvh/BP


Från resterna vid etanolproduktion får man ett utmärkt foder för grisar, mycket bättre än soja. Foderråvaran från etanolproduktion bedöms mycket smaklig för nötdjur men används även som proteinråvara vid fodertillverkning för t.ex. hundar.
Metanläckaget är ett problem och sker det vid tillverkningen av biogas så det samma problem oavsett råvara för produktion och sker det vid odlingen så det ett problem som vi bör ta itu med, oavsett vad en odlade grödan används till.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-09-06 09:12 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 482
Ort: Jönköping
Nu verkar biogasen förespråkas på bred front som drivmedel för bilar. Nästan varje motorskribent hyllar den framför etanol. Verkar som de är nästan ovetande om potentialen för dessa båda drivmedel, de kommer knappast att kunna ersätta de fossila bränslen som används idag. Eftersom biogasen ger ett betydligt större energiutbyte i stationära anläggningar typ värmekraftverk är det väl vettigare att använda den där än att bygga ut ett dyrt distributionsnät? Etanolens stora fördel är ju fortfarande att den kan användas i existerande fordon utan större ombyggnader. Vi behöver då inte skrota bilar i förtid vilket ju slöseri om något. Elen från biogaseldade värmekraftverk kan väl med fördel användas till elbilar i tätort?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-07 11:56 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
Roger Gustavsson skrev:
Nu verkar biogasen förespråkas på bred front som drivmedel för bilar. Nästan varje motorskribent hyllar den framför etanol. Verkar som de är nästan ovetande om potentialen för dessa båda drivmedel, de kommer knappast att kunna ersätta de fossila bränslen som används idag. Eftersom biogasen ger ett betydligt större energiutbyte i stationära anläggningar typ värmekraftverk är det väl vettigare att använda den där än att bygga ut ett dyrt distributionsnät? Etanolens stora fördel är ju fortfarande att den kan användas i existerande fordon utan större ombyggnader. Vi behöver då inte skrota bilar i förtid vilket ju slöseri om något. Elen från biogaseldade värmekraftverk kan väl med fördel användas till elbilar i tätort?

------------------------------
Det är helt rätt som Du skriver. 'Rå' biogas innehåller bara ca. 60% metan men kan användas direkt för elgenerering. Skall man göra fordonsgas måste rågasen upparbetas till 95-98% metan och det är en process som både kostar energi och är en källa till metanläckage.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-07 14:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
DEBATT: Inget slår fordonsgas
2009-09-03 16:16

I framtiden kommer bilarna att drivas av en mix av drivmedel och många kommer att köra elbil. Men redan nu rullar tusentals bilar med minimala utsläpp av koldioxid, bilar som går på gas, skriver Hans Kreisel, vd för Eon Gas.

Nyligen kunde vi läsa om nackdelar med fordonsgas (DI Weekend 21/8). Att kritisera fordonsgas är inte svårt. Peka på alltför få mackar och bilmodeller. Säg att det finns tankställen där det tar ett par minuter extra att tanka.

Slutsatsen kan då lätt bli att vi egentligen inte behöver göra så mycket mer än att invänta ett framtida perfekt alternativ – kanske elbilen.

Sanningen är mer akut. Vägtrafiken står för hela 35 procent av landets utsläpp av växthusgaser och utgör en enorm utmaning. För att möta denna behövs flera drivmedel. Och de behövs nu. Fordonsgas är ett utmärkt val, renare än alternativen, tillgängligt nu och dessutom billigare än bensin.

Samtidigt krävs mer för att utveckla marknaden för gas. Fler tankställen måste byggas och fler bilar måste säljas. För att lyckas krävs stora investeringar och en rejäl portion entreprenörskap.

Samarbete mellan olika aktörer, från lantbrukare och biltillverkare till energibolag och politiker, är ett annat måste.

Eon har tagit sig an det första problemet och bygger tankställen – bara de kommande månaderna inviger vi flera stycken. Dessutom finns nu ett antal bra bilmodeller att välja bland.

Ur miljösynpunkt är förnybar fordonsgas – biogas – oslagbar nästan helt utan utsläpp av koldioxid. Även den för publika tankställen vanliga produkten – hälften biogas och hälften naturgas – är ett utmärkt alternativ med kolidoxidutsläpp på ungefär hälften av miljöbilsgränsen.

Mängden biogas i fordonsgasen ökar stadigt och utgör i dag mer än 60 procent. Det är inte skatter eller lagar som driver den utvecklingen utan ren konsumentmakt. Våra kunder efterfrågar ett klimatsmart drivmedel.

Vi arbetar för att ge dem det.

Eon tror på biogas och bygger förutom mackar även produktionsanläggningar. Potentialen för biogas i Sverige är enorm och räcker teoretiskt till nästan alla fordon. Samtidigt tar det tid att bygga upp produktionen. Därför är naturgas helt avgörande under en övergångsperiod.

När regeringen nu höjer skatten på naturgas till fordon tar den bort den konkurrensfördel som detta relativt nya drivmedel så väl behöver tills dess att gasmarknaden har mognat.

I stället för att stötta vårt arbete med att växla från bensin och diesel till förnybart bränsle, motarbetar regeringen gasbranschens ambition. Kvar står två förlorare: samhället och miljön.

I framtiden har vi en mix av drivmedel och många kommer att köra elbil.

Det det är bra. Men redan nu rullar tusentals bilar med minimala utsläpp av koldioxidbilar som går på gas.

Priset för dessa minimala utsläpp är dock att vi under några år får lära oss var tankställena ligger. Är det priset för högt? Jag hoppas inte det.

Hans Kreisel
vd, Eon Gas


http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar ... vudnyheter

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-08 09:05 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
göinge skrev:
Citat:
DEBATT: Inget slår fordonsgas
2009-09-03 16:16

I framtiden kommer bilarna att drivas av en mix av drivmedel och många kommer att köra elbil. Men redan nu rullar tusentals bilar med minimala utsläpp av koldioxid, bilar som går på gas, skriver Hans Kreisel, vd för Eon Gas.

Nyligen kunde vi läsa om nackdelar med fordonsgas (DI Weekend 21/8). Att kritisera fordonsgas är inte svårt. Peka på alltför få mackar och bilmodeller. Säg att det finns tankställen där det tar ett par minuter extra att tanka.

Slutsatsen kan då lätt bli att vi egentligen inte behöver göra så mycket mer än att invänta ett framtida perfekt alternativ – kanske elbilen.

Sanningen är mer akut. Vägtrafiken står för hela 35 procent av landets utsläpp av växthusgaser och utgör en enorm utmaning. För att möta denna behövs flera drivmedel. Och de behövs nu. Fordonsgas är ett utmärkt val, renare än alternativen, tillgängligt nu och dessutom billigare än bensin.

Samtidigt krävs mer för att utveckla marknaden för gas. Fler tankställen måste byggas och fler bilar måste säljas. För att lyckas krävs stora investeringar och en rejäl portion entreprenörskap.

Samarbete mellan olika aktörer, från lantbrukare och biltillverkare till energibolag och politiker, är ett annat måste.

Eon har tagit sig an det första problemet och bygger tankställen – bara de kommande månaderna inviger vi flera stycken. Dessutom finns nu ett antal bra bilmodeller att välja bland.

Ur miljösynpunkt är förnybar fordonsgas – biogas – oslagbar nästan helt utan utsläpp av koldioxid. Även den för publika tankställen vanliga produkten – hälften biogas och hälften naturgas – är ett utmärkt alternativ med kolidoxidutsläpp på ungefär hälften av miljöbilsgränsen.

Mängden biogas i fordonsgasen ökar stadigt och utgör i dag mer än 60 procent. Det är inte skatter eller lagar som driver den utvecklingen utan ren konsumentmakt. Våra kunder efterfrågar ett klimatsmart drivmedel.

Vi arbetar för att ge dem det.

Eon tror på biogas och bygger förutom mackar även produktionsanläggningar. Potentialen för biogas i Sverige är enorm och räcker teoretiskt till nästan alla fordon. Samtidigt tar det tid att bygga upp produktionen. Därför är naturgas helt avgörande under en övergångsperiod.

När regeringen nu höjer skatten på naturgas till fordon tar den bort den konkurrensfördel som detta relativt nya drivmedel så väl behöver tills dess att gasmarknaden har mognat.

I stället för att stötta vårt arbete med att växla från bensin och diesel till förnybart bränsle, motarbetar regeringen gasbranschens ambition. Kvar står två förlorare: samhället och miljön.

I framtiden har vi en mix av drivmedel och många kommer att köra elbil.

Det det är bra. Men redan nu rullar tusentals bilar med minimala utsläpp av koldioxidbilar som går på gas.

Priset för dessa minimala utsläpp är dock att vi under några år får lära oss var tankställena ligger. Är det priset för högt? Jag hoppas inte det.

Hans Kreisel
vd, Eon Gas


http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar ... vudnyheter


----------------------------
Haha...

Man kritiserar förslaget att höja koldioxidskatten på naturgas.

Men vi kan återremittera frågan till Hans Kreisel. Varför skall inte naturgasen ha samma CO2-skatt som bensin, olja eller diesel? Det måste ju vara CO2 man skall beskatta (dvs. fossil CO2).

Om detta gör att fordonsgasen blir dyrare än bensin och gasbilsökningen därför kommer av sig är det väl inte mer än rätt. Det är ju CO2 vi vill minska. Och CO2 blir inte mindre för att vi kör omkring med 'biogasbilar' som i själva verket går på fossilgas.

Faktum är att det finns bensinsnåla bilar som med bensin som drivmedel släpper ut mindre CO2 än många gasbilar när de går på CNG (dvs. fossilgas).

Nej, vi måste ha ett transparent skattesystem och då måste CO2-skatten på naturgas vara densamma som CO2-skatten på andra bränslen inklusive CO2-skatten på bensinandelen i E85.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-11 22:07 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Dessutom skulle högre skatt på fossilgasen öka det ekonomiska incitamentet att bygga ut biogasproduktionen.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-09-12 19:16 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 482
Ort: Jönköping
Håller med BP! Vilket uttalande av denna EON-man. Det är nästan som att skjuta sig själv i foten... Vi får även begära att bensinskatten ska sänkas för att få igång etanolförsäljningen...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011