Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Olaglig biogasaffär i Östergötland
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=28&t=5485
Sida 1 av 1

Författare:  GL [ tor 09-11-19 22:16 ]
Inläggsrubrik:  Olaglig biogasaffär i Östergötland

Konkurrensverket underkänner denna affär.
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5636551

http://www.konkurrensverket.se/t/NewsPage____5380.aspx

Författare:  aryan [ fre 09-11-20 09:01 ]
Inläggsrubrik: 

15 år verkar onekligen orymligt lång tid att binda upp sig, hur kan de öht vara säker på att busserna då fortfarande kommer vara gasdrivna?

/Aryan

Författare:  Anders [ fre 09-11-20 18:36 ]
Inläggsrubrik: 

Eller andra aktörer har byggt ut/upp sin biogas produktion.

Författare:  GL [ lör 09-12-26 19:20 ]
Inläggsrubrik: 

Östgötatrafiken säger upp det olagliga avtalet.
http://www.folkbladet.se/nyheter/norrko ... id=5068528

Författare:  BP [ sön 09-12-27 15:58 ]
Inläggsrubrik: 

GL skrev:
Östgötatrafiken säger upp det olagliga avtalet.
http://www.folkbladet.se/nyheter/norrko ... id=5068528

----------------------------------------------
Tja, bussarna går väl lika bra på naturgas om det blir problem med produktionen av biogas.

Fast ur klimatsynpunkt (även om man bara räknar CO2-utsläpp) och för skattebetalarna vore det bättre om de gick på diesel. En gasbuss har nära 50% högre bränsleförbrukning än en dieselbuss.

mvh/BP

Författare:  Dr. Mabuse [ sön 09-12-27 23:25 ]
Inläggsrubrik: 

BP skrev:
Fast ur klimatsynpunkt (även om man bara räknar CO2-utsläpp) och för skattebetalarna vore det bättre om de gick på diesel. En gasbuss har nära 50% högre bränsleförbrukning än en dieselbuss.

mvh/BP

Hur menar du nu?

Eftersom (natur)gas och diesel är helt olika drivmedel, hur ska man jämföra dem? Annat än per kWh eller CO2-utsläpp, menar jag...

Författare:  karlmb [ mån 09-12-28 22:23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Olaglig biogasaffär i Östergötland

GL skrev:


Fantastiskt, man sover inte hela dagarna då...

Författare:  BP [ tis 09-12-29 09:47 ]
Inläggsrubrik: 

Dr. Mabuse skrev:
BP skrev:
Fast ur klimatsynpunkt (även om man bara räknar CO2-utsläpp) och för skattebetalarna vore det bättre om de gick på diesel. En gasbuss har nära 50% högre bränsleförbrukning än en dieselbuss.

mvh/BP

Hur menar du nu?

Eftersom (natur)gas och diesel är helt olika drivmedel, hur ska man jämföra dem? Annat än per kWh eller CO2-utsläpp, menar jag...

----------------------------
Gasmotorer i bussar har lite andra egenskaper än dieselmotorer. Bl.a. en mycket större bränsleförbrukning; 50% är den siffra som brukar nämnas.

Då blir det också större CO2-utsläpp. Även om naturgasen i sig per kwh ger kanske 20% mindre.

Detta alldeles oräknat metanläckage från naturgas.

För bilar är det i de flesta fall ganska dött lopp mellan en snåldiesel och samma modell som bensinutförande med drivmedlet gas när man räknar CO2.

mvh/BP

Författare:  BP [ tis 09-12-29 09:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: Olaglig biogasaffär i Östergötland

karlmb skrev:
GL skrev:


Fantastiskt, man sover inte hela dagarna då...

--------------------------------------------------------------
Nej, men i det här fallet var man väl tvungen att vakna.

Svensk Biogas i Linköping ägs ju av Linköpings Kommun. I Norrköping avser kommunen också att bygga en biogasanläggning. Därför ville Norrköping också lägga bud...

Vad det handlar om är en slags rivalitet mellan kommunerna. Självfallet är det olämpligt att ge 15 års monopol till Linköpings kommuns biogasanläggning, och i sken av det har säkert vissa Norrköpingspolitiker tryckt på Konkurrensverket så att dom vaknat i det här fallet.

Etanol produceras ju inte av kommuner så därför är kanske Konkurrensverkets intresse för etanolfrågor mindre...

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/