Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 17-12-13 16:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Miljardrullning i Göteborg
InläggPostat: tis 11-12-27 21:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5972
Ort: Hindås
Gobigas...:
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.80774 ... ri-framtid

Skrämmande vilken okunnighet man visar på politiskt håll numera...
Särskilt som man får del av "klimatmiljarden".

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-12-28 09:22 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 797
Ort: Lindome
läsarkommentarerna, bl. a. dina var ju inte nådiga. Kanske finns det hopp?
biogas från rötslam in i kraftvärmerverket, verkar ju vara den optimala lösningen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-12-28 17:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5972
Ort: Hindås
:evil:
Hmmm. Jag är chockad faktiskt, trodde inte att något liknande var aktuellt.
Men med skattemedel är tydligen allt möjligt i Göteborg numera...
Man har bestämt sig för att bara satsa på gasbussar, och behöver nu höja biogashalten i den trafiken.
Kosta vad det kosta vill...
Jag väntar mig faktiskt bara godda yxskaft i de där kommentarerna. Såna tekniska resonemang brukar aldrig bemötas av höga vederbörande i GP (eller ngt annat gammelmedia organ heller för den delen).
Nu är det säkert dessutom redan undertecknat ett antal kontrakt och om inte annat har vi ju prestigen att tänka på.
Inte kan väl vi politiker ha fattat helt fel beslut??

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-12-28 17:58 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1831
Ort: 08- och Småland
"Inte kan väl vi politiker ha fattat helt fel beslut??"

Detta leder mig ofelbart till ett vitsigt uttalande av Albert Engström. När Riksdagshuset i Stockholm byggdes för hundra år sedan disskuterade man hur utsmyckningen av fasaden skulle se ut. (Det var inte alltid självklart med färdiga ritningar på den tiden) Då föreslog Albert Engström att det över entrén skulle skrivas i stora guldbokstäver: HÄR FATTAS VISA BESLUT

:lol:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-12-28 20:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5972
Ort: Hindås
:lol:
"Vissa beslut" kanske han menade... :lol:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-12-28 21:56 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 797
Ort: Lindome
så länge skatten är mindre än 100% finns det utrymme för fler spännande satsningar.

Enligt Astrid Lindgren går inte gränsen ens vid 100% :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-12-30 19:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5972
Ort: Hindås
Jösses, det var värre än jag trodde, kanske vi skulle tipsa grabbarna på gasforumet..
Totalt har man alltså tänkt investera 3-4 miljarder av skattemedel, då Eon konstigt nog valt att dra sig ur..
Jag har i debatten lyckats få kontakt med en av "rådgivarna" bakom, Jörgen Held , som är VD för Energigas Sverige AB.
En av huvudsponsorerna till Energigas Sverige är förstås Eon..
Alla kommuner med gasintressen och en del tillverkare som Mercedes och Volvo är också medlemmar.
Däremot inte Scania...

Hittade en äldre tråd där Jörgen Held debatterar:
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... mentsPos=0
Jörgen Held har ett mångårigt förflutet som anställd o bidragsmottagare från Eon..det framgår om man använder google lite grann.

Har debatten igång nu här:
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.80774 ... discussion
och här:
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.80773 ... -mojlighet

Det gamla argumentet att biogas måste ersätta bensin i diesel kom fram förstås, och jag menade då att om den totalt producerade mängden biogas bara utgör 1/6 av den naturgas man idag bränner i Ryas kraftvärmeverk, varför inte då köra in den direkt ouppgraderad till verket och köra bussarna på naturgas?
Man har ju fortfarnade ersatt en viss mängd fossilbränsle...
Troligen har jag redan sett det sista de kommer att skriva...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-12-31 17:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5972
Ort: Hindås
Som väntat låtsas gaslobbyn som det regnar, struntar i att besvara kritiska frågor, och skriver en ny debattartikel istället...:
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.81178 ... med-biogas

Från mitt senaste inlägg där:
Citat:
Ett seriöst framåtsyftande projekt skulle alltså GoBiGas kunna bli om man släppte på prestigen och erkände problemen med gas som bränsle i fordon, och via syntesgasprocesser istället framställde en rent, mkt lätthanterligt och betydligt bättre motorbränsle ur en rad aspekter, dvs etanol.
(Fråga Scania..)
Ska vi räkna fordon som går på de båda bränslena idag i Sverige så vet ju att det är på etanolsidan majoriteten finns.
Varför inte utnyttja denna unika möjlighet att verkligen komma framåt?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-01-03 21:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5972
Ort: Hindås
GPs max 500 ord ger jag inte mkt för..

Har postat en rad inlägg nu som tillsammans bildar denna text...puh..
Argumenten kan användas i liknande debatter kanske...

Sammanskrivning av ett antal postningar av karlmb i GP 120103 omkring kl 21...:
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.81178 ... llIndex=50

Citat:
Stork,
Blir tvungen att dela upp argumentationen pga GPs regler om max 300 ord, och ökad överskådlighet.
1. Användningen av syntesgasen
Du verkar helt övertygad om att ett rationellt val har gjorts här, dvs det är endast fordonsgas som är intressant att framställa. Jag kommer med följande postningar att visa att det finns en rad argument som talar för att en anläggning i Rya som klarar att producera båda bränslena är betydligt mer framåtsyftande och på ett bättre sätt kan ge skattebetalarna nytta för sina pengar. Om sedan man hela tiden ska producera just 50% av vardera bränslet eller ej är ju en annan fråga, detta kommer troligen att ge sig i takt med att efterfrågan och kapacitet på anläggningen ändras över tiden.
(Elbilsdebatten lämnar jag därhän, där är det mer tro än vetande eftersom det mesta fortfarande är kvar i labben, den som lever får se helt enkelt och elbilens framtid har ju dessutom lite med en förgasningsanläggning som syftar till bränsleproduktion att göra..)
2. (a-f) Jämförelse biogas/ etanol- energibärarna i fordonsdrift
a) Alla vet att tanknings och transportlösningarna (och kryotekniken i fallet flytande biogas) som krävs för att kunna använda biogas i rullande fordon, är långt mer komplicerade och kostsamma än att använda etanol i samma tillämpning. E15-E85, ED95 eller E96 har i princip samma egenskaper här som vanlig bensin. Detta är anledningen till den begränsade efterfrågan av personbilar för gasbruk, både i Sverige och i utlandet. och motsvarande succe' som man kunde notera när etanolbilarna slog igenom här hemma.

Det finns vidare ett antal motortekniska fördelar med etanol jfrt med biogas/metan (och dessutom traditionella bränslen) i en förbränningsmotor med avgasrening.
b) Etanol kyler betydligt bättre andra bränslen, vilket ger bäst möjlighet till downsizing av motorerna, högre verkligt oktantal och mindre NOx i engine-out emissioner (före kat). Ökat slitage är ett problem i gasmotorer, med etanol kan man snarast tala om motsatsen.
c) Gasmotorer, precis som alla andra avgasrenade ottomotorer kräver idag en katalysator som avgasefterbehandling. Det fungerar som med bensin, med den skillnaden att gasmotorer ofta har problem med att omvandla oförbrännt bränsle, eftersom detta är metan. Detta är ett specifikt metan-bränsle problem. Dessutom leder metan till vissa formaldehyder i avgaserna vilka har en mkt negativ hälsoeffekt och tyvärr tas dessa inte till fullo hand om av katalysatorn. Problem med avgasrening av gasmotorer är så stora att man noterat en krafig försämring av stadsluften i städer i sydamerika där hela dieselbussflottan ersatts gasbussar. I flera av dessa städer väljer man nu att gå över till etanol som inte har de här emissonsproblemen.
d) Läckagerisk vid produktion, uppgradering, lagring och transport av biogas är särskilt känslig av två skäl, dels läcker gas, ofta osynligt, lättare än vätskor. Dels är gasen i detta fall en 200 ggr mer aggressiv växthusgas än CO2, vilket gör även små läckage till ett problem. Det finns uppskattningar om att så mkt som 5-15% av biogasen slutar i atmosfären istället för att verkligen förbrännas och göra nytta.
e) Etanol kan till skillnad från biogas relativt enkelt köras i både Diesel-process och i Otto-process vilket är helt unikt för ett bränsle. ED95 är i princip 95% etanol blandat med 5% glykol. Ska man göra samma sak med gas i en diesel krävs som visat av Volvo att man injekterar flytande gas och tänder med hjälp av en liten mängd diesel. (Man kommer alltså inte heller helt ifrån behovet av fossilbränsle). Detta gör sammantaget etanol till ett betydligt mer flexibelt alternativ som kan passa både personbilar med mkt höga krav på emissionsbilden, såväl som tunga fordon med höga krav på prestanda och robusta lösningar.
f) Energieffektiviteten tenderar att bli sämre för gasfordon än för etanoloptimerade fordon. Detta då man både praktiskt och teoretiskt kan visa att en etanolmotor kan komma upp i samma specifika förbrukning som dagens bästa dieslar, och om det görs i en ottomotor så kan det dessutom ske i ett betydligt bredare varvtalsområde än en tung dieselmotor. Gasfordon har dessutom den ytterligare nackdelen att bränslet är svårare att transportera, rå-biogasen måste uppgraderas och renas för att duga till fordonsanvändning, och lagring kan t.om. kräva kylning i fallet flytande gas. Allt detta kostar energi som måste räknas med i totalverkningsgraden för de båda bränslena.
Utöver ovanstående finns ett antal effektivitets- och övriga fördelar som delas av metan- och etanoldrift, jämförda med bensin eller diesel, men dessa kan vi lämna därhän i detta fall.
3. Ekonomin
Ekonomin gällande biogas är en tråkig historia. I princip samtliga projekt som syftat till att använda biogas i fordonsdrift har finansierats av skattemedel till stor del.
Om man jämför med etanolprojekt är bilden av en gigantisk övervikt tydlig. Det finns ute i många kommuner inte någon annan inställning gällande bilbränslen och miljö än att biogas är bäst helt enkelt. Detta förklarar de många kommunfinansierade projekt vi sett i Sverige, vilket är helt unikt då inget annat land kan visa upp så många biogasprojekt som syftar till fordonsanvändning. Till detta kommer dessutom statliga subventioner av tankställen och förmånliga tjänstebilsregler.
Jämför man då med etanol kan man konstatera att det ute i världen, också i Europa, börjar komma tankställen och produktion, helt utan några subventioner, i en rad länder. Utveckling liknar på många håll den vi såg i Sverige 2003-2008. Etanol är inte en svensk paradgren, man ser samma mönster i många länder, och det utan subventioner. Det finns skäl att anta att så länge det finns bilar att köpa som går på etanol, och en prisbild som inte är sämre än andra alternativ, ja då kommer etanol att fortsätta vara ett alternativ som är intressant.
Frågan är om man kan säga samma sak om fordonsgasdrivna bilar. Dels är de mer tekniskt komplicerade och därför dyrare. Dels gör tillgången på gastankställen att många ändå tankar bensin med sämre ekonomi som följd.
För fordonsflottor som stadsbussar är bilden bättre förstås eftersom inget stort nät av gasmackar behöver byggas för att gå över till gas. Kryoteknik och läckagerisker är dock en ekonomisk faktor man inte kan bortse från.
4. Vetenskaplig jämförelse etanol vs biogas, generellt sett
Här verkar en slags pseudo-naturlag ha skapats av etablissemanget, som går ut på att "etanol aldrig kan produceras i tillräckliga mängder på ett hållbart sätt", samtidigt som biogas i princip aldrig drabbas av den kritiken "eftersom man ju kan göra biogas av avfall som annars skulle föruttnat ändå, och detta ju i vissa fall ger mer än 100% nettoeffekt eftersom metan är en så aggressiv växthusgas."
Konstigt nog kan man tycka, eftersom biogas har precis samma problem i nuläget, efterfrågan är större än tillgången på hållbart producerat biobränsle.
Om man kan framställa etanol av sopor eller annat som finns tillgängligt utan att inkräkta för mycket på andra värden, finns med automatik inte längre någon speciell fördel för det ena eller det andra alternativet gällande själva produktionsfrågan.
Däremot kan man som jag gjort under punkt 2 (a-f) faktiskt peka på en rad nackdelar med gas som motorbränsle, både miljömässiga och rent fordonstekniska.
Sammantaget är detta i princip vad Scania kommit fram till, men jag kan ha glömt bort någon ytterligare aspekt (har ingen koppling till Scania), och jag tycker det är en rimlig slutsats att då liksom Scania förespråka etanol framför biogas som ett framtidsbränsle som i längden kan ersätta bensin och diesel.
Jag ser det som de ansvarigas skyldighet att argumentera mot det jag framfört, särskilt som det rent tekniskt inte skulle vara omöjligt att ge skattebetalarna betydligt mer för sina pengar än bara en gasproduktionsanläggning för miljardbelopp som kanske kommer att visa sig omodern innan den ens är färdig.
En grot-förgasningsanläggning som kan producera även etanol kan man inte hitta ngnstans i världen än, inte ens i Skåne..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011