Försäljningen av gasbilar har ökat drastiskt de senaste åren men rapporten blir kostnaden för hög och klimatnyttan är tvivelaktig. Anledningen är att biogasen inte räcker till.
Möjligheterna att framställa biogas är inte tillräckliga för att ersätta bensin och diesel. Dessutom kostar gasbilen i genomsnitt 39.000 kronor mer än bensinbilen.
"Att sprida ut den begränsade biogasmängden över ett stort antal personbilar spridda över hela landet ger mycket höga kostnader och ter sig inte som en framkomlig väg utan betydande komplettering med naturgas, om ens då", heter det i rapporten enligt Di.
Rapporten heter "Var inom transportsektorn får biogasen störst klimatnytta?" och är skriven av miljöforskaren Per Kågeson på Center for Transport Studies och Linn Johnsson på Väg- och transportforskningsinstitutet VTI.
Tidningarnas telegrambyrå
dise@di.seAbstract: Potentialen i Sverige för produktion av avfallsbaserad rötgas som kan uppgraderas för fordonsbruk överstiger långsiktigt inte 3 TWh (ca fyra gånger mer än idag). Vi finner att klimateffekten blir störst och kostnaden lägst om gasen används i fordon och fartyg som tankar från större depåer. För användning i fartyg måste dock läckaget av metan hållas på låg nivå annars blir klimateffekten sämre än om gasen används i tunga vägfordon. Att sprida ut biogasen över ett stort antal personbilar spridda över hela landet ger mycket höga kostnader och ter sig inte som en framkomlig väg. Utan subventioner kommer biogasen konsumeras i bussar, lastbilar och fartyg. Sverige är på väg mot ökad obalans mellan utbud och efterfrågan på biogas för fordonsbruk. Det kan göra att satsningen på fler biogaspersonbilar blir en bro till ökad och långvarig användning av naturgas. Det är ännu för tidigt att säga om termisk förgasning av biomassa kan bli ett ekonomiskt hållbart sätt att öka utbudet av inhemskt producerad biogas.
Låter ungefär som vad jag hävdat i 5 år nu..