Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 11:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 07-09-23 19:09 
Offline

Blev medlem: sön 07-09-23 18:55
Inlägg: 2
Ort: Från
Hej!

Jag har en Datsun 260Z -75 som är lagom vässad i motorn och ger en bit över 200hk för tillfället.
Undrar om man kan plocka ut mer effekt med E85 i tanken på en sån bil?

Motorn är borrad till 2,7l
Längre vevstakar, högkompskolvar, portad topp + större ventiler, 314 graders kam, extraktor, lättad + balanserad vev, stakar, kolvar + svänghjul.
3x Weber 45 sitter på den nu.

1- Blir det nån effektvinst med E85?
2- Vad bör man gå upp till i storlek när det gäller Webrar, 48, 50 eller 55?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-23 20:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
1) Ja eller nej. Teoretiskt (enkelt) sett så bör effekten bli så gott som exakt densamma på E85 som på bensin, eftersom värmevärdet för den färdiga bränsleluftblandningen är i stort sett samma. Men det finns ju fler faktorer som spelar in. E85 har mycket högre ångbildningsentalpitet än bensin (det går alltså åt mer värme för att förånga E85), det gör att bränsleluftblandningen kyls kraftigt och därmed kan man få bättre fyllnadsgrad hos motorn. Den kylförmågan gör också att man kan belasta motorn hårdare utan att riskera värmeskador på t ex kolvar och avgasventiler. Dessutom behöver man inte bry sig om att ge överfet blandning vid fullgas bara för att kyla, som man ofta är tvungen på bensindrivna motorer. Eftersom E85 har högre oktantal så medger bränslet högre kompression och/eller tidigare tändning än bensin.

2) Det beror helt och hållet på. Som regel bör man hålla sig till den minsta förgasarstorlek som ger acceptabelt tryckfall vid fullgas. En onödigt stor förgasare för en viss motor ger bara dålig finfördelning av bränslet, vilket leder till dålig förbränning, dålig verkningsgrad osv vid dellast. Man kan ju faktiskt mäta upp undertrycket i insugningsröret vid fullgas och sedan beräkna hur stor effektförlust tryckfallet över förgasaren innebär, därefter bedömer man om det är värt att ändra förgasarstorlek eller inte.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-23 20:48 
Offline

Blev medlem: sön 07-09-23 18:55
Inlägg: 2
Ort: Från
Så med ett högt komp och ändrad tändning så kan man vinna en del effekt med E85!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-10-18 10:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
260Z skrev:
Så med ett högt komp och ändrad tändning så kan man vinna en del effekt med E85!


Absolut!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-02 18:11 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Hamnade på Rototest's hemsida och där fanns mängder med effektkurvor för olika bilar. Bl.a. tittade jag på Ford Focus FFV som redovisades med mätning på såväl 95 oktanig bensin som E85. Inga skillnader på kraften med de båda bränslena.
En överladdad motor som SAAB's Bio-Power kan förstås tillåtas höja överladdningen när E85 tankas och på så vis få ett effektivare utnyttjande av det högre oktanvärdet. Den hade Rototest endast testat med E85. Nu säger tydligen SAAB att nästa steg blir E85-optimering med möjlighet att köra på bensin. Inte som nu optimering för bensin med möjlighet för E85. Det känns helt rätt nu när E85 är tillgängligt nästan överallt. Undrar när andra flexibilar ska få denna optimering? En rejäl höjning av kompressionen vore kanske på sin plats?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-03 12:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ford har tydligen inte utnyttjat etanolens högre oktantal..
En lite lustig sakmed SAAB är att sedan man börjat med etanol så faller egentligen de flesta av argumenten de hade om en motor med variabel kompression...
Med ett högkvalitativt bränsle behöver man sällan sänka trycket i cylindern pga knack..
Smart sätt av SAAB att ta ledningnen inom motorutvecklingen hos GM ändå, fast stofilerna i Detroit inte trodde på den första ide'n!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011