Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 07:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-16 10:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Nej, men raka sexor...
En tolva är lika bra, multipel bara ju..(en rent gående 2-takts 3:a också..)
Just det här rena, och harmoniska råmandet om du förstå vad jag menar... :cry:
Annat än disharmonin i en 5:a eller V10:a (som låter lite mer rått och sportigt på ett sätt men inte lika ljuv klang för ett motoröra med lite musikaliska ambitoner... :wink: )

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-16 16:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Jag hänger inte med helt och fullt. Har Mercedes gjort/gör raka sexor alltså?


Jodå, jag äger själv två olika..
Och ljudet är helt OK. Menade bara att man får ståpäls, och mer än så, när man hör en dylik motor få sjunga ut ordentligt.

Tyvärr har ju ekonomerna gjort självmål och tvingat Mercedes att bygga enligt motorchefen ett par år före nedläggandet av raka sexor; sämre, tyngre och dyrare V6:or. Detta i 90-graders utförande dessutom, på värsta jänkevis... :evil:
Nu börjar man hitta tillbaka igen med dubbla kamaxlar o 4 ventiler (efter en massa års ökenvandring med 3 ventiler...), vad kostar de motorerna då jfrt med min C36-motor..?

En rak sexa i Porschen låter bra! Kanske en AMG....kommer också från Stuttgart och är urstark.
BMW är ju lite känsligare...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-16 17:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
För överhettning etc. Typiskt BMW-fel att topparna inte pallar i längden.
Porsche och Mercedes har lite bättre record när det gäller långmilare vilket tyder på mer robusta lösningar.
Å andra sidan har 330 hästaren lättmetallblock som ju väger mindre.
Mercedes avbröt ju utvecklingen av raka 6:or när lättmetallblocken kom...
Ja, jag vet att Porsche hade lättmetall många år tidigare, kanske för att kompensera för fel placering av motorn... :roll:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-17 14:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Lite om hållbarhet:
http://editorial.carsales.com.au/print. ... ID=1602845

Lite mer info:
http://cars.uk.msn.com/News/Top_ten_art ... tid=475429

En bild iaf:
http://www.answers.com/topic/mercedes-benz-m104-engine

Blocket är i gjutjärn, har inte lyckats hitta motorvikten.
Grenrören i svetsat, rostfritt dubbelrör så lite vikt sparas där iaf.
Insug i plast + alu.

Det som gör att BMW plockar ut 50 hk mer ur .3l mindre motor är att de kan varva till 7500(?) rpm medan en C36 maxar vid 6500 rpm pga strokad vevaxel. (det blir begränsning på kolvhastigheten vid långa slag)
Sedan saknar C36 separat-trottling och avgas-vvt.
Maxvridet på 385 Nm tror jag dock är mer än BMW:s, dessutom redan från 4000 rpm eller nåt.
Någor som man ser avspeglas på acc-0-100 där BMW inte är så förskräckligt mkt snabbare än AMG C36 (som med 1700 kg tjänstevikt lätt kör på 5.9 sek).

Vikten på motorn har jag inte lyckats få fram men den bör vara samma som på en E280 eller E320.
Gällande växellåda så kanske man kan använda 928-detaljer i ditt fall då de hade MB-automat placerad nära diffen...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-01-18 12:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Den där? Säkert en jävligt bra motor. E det en sådan du har i din sport-AMG?


Ja.
Finns även i E-klassen, kallas då E36.

Bild

Citat:
Gällande växellåda så kanske man kan använda 928-detaljer i ditt fall då de hade MB-automat placerad nära diffen...


Citat:
HURR! Nej då kan jag lika gärna gå eller åka tunnelbana. Automatlåda=första steget mot stalinism. Tänk en bil som går styrd efter celler i asfalten och gasas utifrån gällande hastighetsgränser. Klart det e jag som ska välja vilken växel som ligger i. Det e ju inte för inte som jag över huvud taget vill HA en sådan där lätt Porsche med tuff motor. Den ska ju KÖRAS. Inte en punkt a-b-bil. Den ska ju gå på bana såklart. Och det ska kännas som jag e ute och flyger, fast på marken. Det e därför jag väljer sådana här bilar. Inga ånglok på Autobahn, då åker jag hellre riktiga tåg, som dessutom e snabbare, om jag får bestämma. Nej detta e utflyktsbilar när jag har bråttom till badplatsen :mrgreen: Vrålåk att glassa förbi ICA i 30 kmh med. Automatlåda. In your dreams :twisted:


Det där är faktiskt diskutabelt, flara superbilar har numera automat.
AMG också sedan långt före min C36.
Grejen är att med en responsiv och rätt utlagd automat kan det sammanlagda resultatet ihop med en vridmomentstark motor bli riktigt bra, även på bana.
Med en dålig, trög automat blir det förstås motsatsen.

Vikten på motorn har jag inte lyckats få fram men den bör vara samma som på en E280 eller E320

Citat:
230kg?


Ingen aning.


Citat:
Huh?


Separattrottling ger mer rätt primärpipa för den högsta varvtalsmoden.
Påverkar inte så mkt på mellan o lågvarv.



Citat:
Du kan ju tänka dig motorn i en 1100kg-bil. På tal om vikt. Jag tänker mig att om bilen inte väger mer än 1300kg när den e klar så behövs inte så fruktansvärt breda däck för att få ned kraften (och hålla bilen i styr sidledes) utan kanske det räcker med vanliga lite bredare personbilsbredder 225-235 bak och 205 fram eller så. Nu har jag inte kollat om detta funkar på 924-karossen än (185 original, har 195 nu) men jag vet att gränsen ligger där någonstans. Den kantiga 944-karossen tycker jag e för ful. 944-turbo-karossen e snygg men troligen svindyr fortfarande. Den måste ju vara okrockad. motorn kan ju vara från en bil som e krockad bak dock. Och på tal om det, jag har inte pengar till det här projektet nu. Jag håller, som du kanske listat ut, fortfarande på med min första Porsche 924. Men pulandet med den får en ju att tänka på hur saker BORDE göras. i alla fall, ekonomi. Motorn får inte kosta mer än 30 000!!!! Den ska ju sitta i en kaross som kostar ett par tusenlappar! Jag har ingen verklighetsförankring i detta projektet ännu - vet inte om det går att få en FRISK M3motor eller liknande för 30 000 och jag vet inte vad det ska sitta för låda i andra änden och inte hur de ska länkas ihop. Mao tools down, detta e bara idéstadie på tidigt stadium.


Jo, den borde gå bra.
Du kan hitta en rostig eller småkrockad C36 i tyskland idag för 80.000 eller kanske mindre.
Motorn borde du kunna hitta för 35' iaf.
Har för mig faktiskt att de hade en på en skrot i Alingsås för 25.000:-.
205 däck blir väl lagom fram och 225 bak?.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-01-18 17:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Ok, jag har en del fördomar om automater som nog inte gäller längre, har inte åkt någon smidig avancerad modern automat. Men, de superbilarna har väl ändå paddlar? Paddlar tror jag på... men inte direkt automat. Vad kallas race-växellådorna man växlar genom att putta spaken bara bakåt eller framåt? E inte det perfekt?


Topgear hatar paddlar...

Citat:
Men i vilket fall, någon högteknologisk låda blir det inte med en budget på 50 000:- för hela bilen.


Nej, men en AMG-anpassad Mercedesautomat duger fint.
Köper du en C36:a så följer det med en...
4-växlad håller för vad som helst, de första 5-växlade får man kolla upp då de hade en svaghet, kommer inte ihåg var.

Generellt kan man väl säga at med större motor så är det mindre viktigt att själv få växla.


Citat:
Jag förstår fortfarande inte.


Ett gasspjäll/insugningspipa/cylinder.

Citat:
Hur skulle du uppskatta det verkliga värdet på denna AMG 6cyl jämfört med M-motorn 6cyl? (Tillverknings/nypris) Du menar att den e värd mer förstås då den skulle hålla längre? Synd att det nog inte finns någon med M-motor på det här forumet... ännu. Eller hur illa e det - jag vet att du e väldigt noga med att det ska vara just Mercedes och inte BMW, men du menar kanske att de M-motorerna håller på att rasa nu?



Kanske de en gång kostade lika mkt att tillverka.
M-motorerna kanske är hållbarare än serie-BMW, men å andra sidan är de ännu mer stressade. 7500 rpm med dålig olja ställer helt andra krav på lager etc än 6500.
Ett stort problem som BMW inte kan lastas för egentligen är att BMW tenderar att köras av spolingar förr eller senare som inte förstår vikten av oljebyten, tillräckligt med vatten i kylet etc.
Mercedes har med gubbstämpel vilket jag kan utnyttja...
Betydligt försiktigare körda i allmänhet.
Hur som helst är det allmänt känt att man bör kolla upp en högprestanda BMW mkt noga, särskilt om bilen kostar så lite att en 20-åring har råd med den.

Mercedes o Porsche är mer robusta men å andra sidan kan en amatörköpare missa det faktum att bilen gått 40.000 mil istf 10.000, och lyckas köpa ett ras.
Det är dock rel. enkelt att kolla typ kamaxlar, oljetryck och kompression och låter motorn som den ska efter det är det oftast inga problem.
En snyggt sjungande BMW kan plötsligt börja läcka i topppackningen eller spricka i toppen etc pga en tidigare överhettning.
Många är historierna om detta.

Citat:
Jag kör ju 200hk framhjulsdrivet nu och sämre grepp går det knappast att få.

En dålig värdemätare på grepp då framhjulsdrivna bilar jobbar emot naturlagarna i en kurva...

Citat:
Sedan, på tal om att klämma in, så måste ju Porsche vetat vad de snackat om när de sade att en raksexa inte skulle gå att få in i motorrummet när de gjorde 944 av 924an.


De visste säkert vad de pratade om. Att kannibalisera på 911 var säkert det viktigaste argumentet emot.
Dessutom hade de ju ingen rak 6:a i sortimentet utan skulle tvingats utveckla en ny.
944 har väl aldrig varit ämnad för de stora grabbarna, de skulle ju köpa 911?
Citat:
vete fasen hur man får över kraften från en vanlig framvagnsmotor till en transaxel, men det e väl sådant man ska fundera på sedan när bitarna ligger på golvet framför en?


Plocka grejor från en 928? med MB-automat transaxelanslutning och diffanslutning...?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-22 21:27 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Chaan skrev:
Roger Gustavsson skrev:
7.22 är nästan nere på de gamla F1-tiderna som Reggazonis 7.06 från mitten av 70-talet!


Det där har jag missat. Varför var en F1 i mitten av 70-talet lika snabb eller snabbare än en Porsche 917 med 1500 hk (som mest, normalt 12-1300) eller en F1:a med turbo på 80-talet med över 1000 hk? (13-1500 som mest??)

Eller var de inte? Kördes inte Porsche 917 runt ringen, eller nämnda F1?


F1 körde gamla Ringen senast 1976. 917 med turbo körde väl i USA? Sedan kräver antagligen Ringen bra väghållning också och inte bara effekt. Moderna standardbilar kommer ju runt på tider som 50-talets F1.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011