Citat:
Ok, jag har en del fördomar om automater som nog inte gäller längre, har inte åkt någon smidig avancerad modern automat. Men, de superbilarna har väl ändå paddlar? Paddlar tror jag på... men inte direkt automat. Vad kallas race-växellådorna man växlar genom att putta spaken bara bakåt eller framåt? E inte det perfekt?
Topgear hatar paddlar...
Citat:
Men i vilket fall, någon högteknologisk låda blir det inte med en budget på 50 000:- för hela bilen.
Nej, men en AMG-anpassad Mercedesautomat duger fint.
Köper du en C36:a så följer det med en...
4-växlad håller för vad som helst, de första 5-växlade får man kolla upp då de hade en svaghet, kommer inte ihåg var.
Generellt kan man väl säga at med större motor så är det mindre viktigt att själv få växla.
Citat:
Jag förstår fortfarande inte.
Ett gasspjäll/insugningspipa/cylinder.
Citat:
Hur skulle du uppskatta det verkliga värdet på denna AMG 6cyl jämfört med M-motorn 6cyl? (Tillverknings/nypris) Du menar att den e värd mer förstås då den skulle hålla längre? Synd att det nog inte finns någon med M-motor på det här forumet... ännu. Eller hur illa e det - jag vet att du e väldigt noga med att det ska vara just Mercedes och inte BMW, men du menar kanske att de M-motorerna håller på att rasa nu?
Kanske de en gång kostade lika mkt att tillverka.
M-motorerna kanske är hållbarare än serie-BMW, men å andra sidan är de ännu mer stressade. 7500 rpm med dålig olja ställer helt andra krav på lager etc än 6500.
Ett stort problem som BMW inte kan lastas för egentligen är att BMW tenderar att köras av spolingar förr eller senare som inte förstår vikten av oljebyten, tillräckligt med vatten i kylet etc.
Mercedes har med gubbstämpel vilket jag kan utnyttja...
Betydligt försiktigare körda i allmänhet.
Hur som helst är det allmänt känt att man bör kolla upp en högprestanda BMW mkt noga, särskilt om bilen kostar så lite att en 20-åring har råd med den.
Mercedes o Porsche är mer robusta men å andra sidan kan en amatörköpare missa det faktum att bilen gått 40.000 mil istf 10.000, och lyckas köpa ett ras.
Det är dock rel. enkelt att kolla typ kamaxlar, oljetryck och kompression och låter motorn som den ska efter det är det oftast inga problem.
En snyggt sjungande BMW kan plötsligt börja läcka i topppackningen eller spricka i toppen etc pga en tidigare överhettning.
Många är historierna om detta.
Citat:
Jag kör ju 200hk framhjulsdrivet nu och sämre grepp går det knappast att få.
En dålig värdemätare på grepp då framhjulsdrivna bilar jobbar emot naturlagarna i en kurva...
Citat:
Sedan, på tal om att klämma in, så måste ju Porsche vetat vad de snackat om när de sade att en raksexa inte skulle gå att få in i motorrummet när de gjorde 944 av 924an.
De visste säkert vad de pratade om. Att kannibalisera på 911 var säkert det viktigaste argumentet emot.
Dessutom hade de ju ingen rak 6:a i sortimentet utan skulle tvingats utveckla en ny.
944 har väl aldrig varit ämnad för de stora grabbarna, de skulle ju köpa 911?
Citat:
vete fasen hur man får över kraften från en vanlig framvagnsmotor till en transaxel, men det e väl sådant man ska fundera på sedan när bitarna ligger på golvet framför en?
Plocka grejor från en 928? med MB-automat transaxelanslutning och diffanslutning...?