Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 19-12-09 00:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: plana toppen
InläggPostat: tor 06-12-21 11:52 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 23:17
Inlägg: 37
hej hur stor skillnad blir det på förbrukningen om jag skulle plana min 530 topp på min b230F -88a?

o måste jag ha justerbart kamdrev?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 06-12-21 20:21 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Om du planar en B230F så ändras kamaxelinställningen ungefär lika många grader som antalet mm man planar.
Om man planar mer än ca: 2.7 mm så behövs en kortare kamrem p.g.a. att remspännaren inte räcker till. KG-trimning säljer remmar som är en kugg kortare d.v.s. 122 kugg i stället för 123 (det är en Ford-rem).
Om man planar omkring 4.7 mm då behövs en 122-kuggars rem men inget ställbart drev. Kompressionsförhållandet blir ungefär 13.7:1.
Personligen kör jag med 3.0 mm planat (kompressionsförhållande 12.0:1), 122-kuggars rem, 10 grader höjd tändning och Flexitune. Den startar vid -8 grader (har inte varit kallare än). Förbrukningen är 1.06 på landsväg (0.88 med bensin) alltså en ökning med bara 20%, så visst gör det nytta för förbrukningen och den är klart starkare.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 06-12-21 22:14 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 23:17
Inlägg: 37
Error skrev:
Om du planar en B230F så ändras kamaxelinställningen ungefär lika många grader som antalet mm man planar.
Om man planar mer än ca: 2.7 mm så behövs en kortare kamrem p.g.a. att remspännaren inte räcker till. KG-trimning säljer remmar som är en kugg kortare d.v.s. 122 kugg i stället för 123 (det är en Ford-rem).
Om man planar omkring 4.7 mm då behövs en 122-kuggars rem men inget ställbart drev. Kompressionsförhållandet blir ungefär 13.7:1.
Personligen kör jag med 3.0 mm planat (kompressionsförhållande 12.0:1), 122-kuggars rem, 10 grader höjd tändning och Flexitune. Den startar vid -8 grader (har inte varit kallare än). Förbrukningen är 1.06 på landsväg (0.88 med bensin) alltså en ökning med bara 20%, så visst gör det nytta för förbrukningen och den är klart starkare.


oki men du har alltså 3mm o en kostare rem men inget justerbart kamdrev? vad drar den innan du planade toppen då? vad har du för kam i den?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 06-12-21 23:25 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Jag har kvar originalkammen, kommer inte ihåg vad den heter.
Förbrukningen på landsväg var:
Original med bensin = 0.88 l/mil.
Original med 30% E85 och 6 grader höjd tändning = 0.85 l/mil.
Original med 100% E85, 17 grader höjd tändning och Flexitune = 1.06 l/mil.

De tre första körningarna (innan toppen planades) gjordes med sommardäck och temperaturer mellan +18 och +22 på en måttligt trafikerad sträcka (25.6 mil).

3.0 mm planad, 10 grader höjd tändning, Flexitune och 100% E85 =1.02 l/mil.
Sedan jag planade toppen har jag bara haft möjlighet att köra med vinterdäck, i lägre temperaturer och dessutom på mer trafikerade vägar, jag återkommer till våren med lite mer jämförbara siffror.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 06-12-22 17:07 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 23:17
Inlägg: 37
oki har den en lh 2,2 eller lh 2,4? men du har alltså bara planat 3mm o en mindre rem(ett mindre kugg) o inget justerbart drev?

Error skrev:
Jag har kvar originalkammen, kommer inte ihåg vad den heter.
Förbrukningen på landsväg var:
Original med bensin = 0.88 l/mil.
Original med 30% E85 och 6 grader höjd tändning = 0.85 l/mil.
Original med 100% E85, 17 grader höjd tändning och Flexitune = 1.06 l/mil.

De tre första körningarna (innan toppen planades) gjordes med sommardäck och temperaturer mellan +18 och +22 på en måttligt trafikerad sträcka (25.6 mil).

3.0 mm planad, 10 grader höjd tändning, Flexitune och 100% E85 =1.02 l/mil.
Sedan jag planade toppen har jag bara haft möjlighet att köra med vinterdäck, i lägre temperaturer och dessutom på mer trafikerade vägar, jag återkommer till våren med lite mer jämförbara siffror.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 06-12-23 00:56 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Jag har LH 2.2 (det är lätt att montera en Flexitune vid stryrboxen i kupe´n), jag har planat 3.0 mm, jag har en kugg mindre och jag har ett ställbart drev (annars kommer kammen ca:3.4 vevaxelgrader fel).

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 06-12-23 09:54 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 23:17
Inlägg: 37
Error skrev:
Jag har LH 2.2 (det är lätt att montera en Flexitune vid stryrboxen i kupe´n), jag har planat 3.0 mm, jag har en kugg mindre och jag har ett ställbart drev (annars kommer kammen ca:3.4 vevaxelgrader fel).


okej behöver jag ett stälbart drev när jag kör med 2mm?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 06-12-23 16:49 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Det är nog en bra ide att använda ett ställbart drev om du planar 2 mm (annars kommer kammen ca:4 vevaxelgrader fel) men du behöver inte någon kortare rem vid 2 mm planing.
Om du planar 4.7mm då behöver du inte något ställbart drev men däremot en 122 kuggars rem MEN JAF VET INTE OM KOLVARNA SLÅR I VENTILERNA DÅ.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 06-12-25 14:40 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 23:17
Inlägg: 37
Error skrev:
Det är nog en bra ide att använda ett ställbart drev om du planar 2 mm (annars kommer kammen ca:4 vevaxelgrader fel) men du behöver inte någon kortare rem vid 2 mm planing.
Om du planar 4.7mm då behöver du inte något ställbart drev men däremot en 122 kuggars rem MEN JAF VET INTE OM KOLVARNA SLÅR I VENTILERNA DÅ.


om jag monterar dit ett justerbart drev ska den flyttas 4grader åt höger eller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 06-12-25 15:26 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
4 vevaxelgrader = med 2 kamaxelgrader, du skall alltså se till att kamaxeln kommer 2 grader före (åt höger, sett framifrån) drevet.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 06-12-26 10:22 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 23:17
Inlägg: 37
Error skrev:
4 vevaxelgrader = med 2 kamaxelgrader, du skall alltså se till att kamaxeln kommer 2 grader före (åt höger, sett framifrån) drevet.


oki men hur ser man att man flyttar 2 grader bara!? dum fråga kanske!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 06-12-28 19:34 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
1. Kontrollera att originaldrevet och det ställbara har samma inställlning när det ställbara står i "0"-läge, (d.v.s. motsvarar original).
2. Montera det ställbara drevet och kamrem, ställ in vevaxeln på 0 grader.
3. Ta en linjal och lägg den mot kamaxeldrevet (mitt för märkningen på kamaxelkåpan), andra änden på linjalen lägger man på den kugg på kamaxeldrevet som är mitt emot märkningen. (Linjalen skall ligga absolut mitt över bulten som håller drevet, annars har man gjort fel.)
4. Med hjälp av linjalen ritar man ett streck på den inre delen av kamaxeldrevet (den del som sitter fast i själva kamaxeln), strecket skall peka mot märkningen på kåpan.
5. Sedan är det dags att riva motorn och plana toppen.
6. När allt sitter på plats igen ställer man vevaxeln på 0 grader och sedan vrider man den ställbara delen av kamaxeldrevet så att sträcket (som man gjorde enl. punkt 4) åter pekar mot märket på kåpan. (Använd gärna linjalen för att öka precisionen i avläsningen.)
7. Sedan man dragit fast skruvarna som håller ihop det ställbara drevet så är det bara att köra.
8. Kontrollera gärna att jag eller du inte glömt någonting, allt för att undvika onödiga haverier.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 06-12-28 20:29 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 23:17
Inlägg: 37
Error skrev:
1. Kontrollera att originaldrevet och det ställbara har samma inställlning när det ställbara står i "0"-läge, (d.v.s. motsvarar original).
2. Montera det ställbara drevet och kamrem, ställ in vevaxeln på 0 grader.
3. Ta en linjal och lägg den mot kamaxeldrevet (mitt för märkningen på kamaxelkåpan), andra änden på linjalen lägger man på den kugg på kamaxeldrevet som är mitt emot märkningen. (Linjalen skall ligga absolut mitt över bulten som håller drevet, annars har man gjort fel.)
4. Med hjälp av linjalen ritar man ett streck på den inre delen av kamaxeldrevet (den del som sitter fast i själva kamaxeln), strecket skall peka mot märkningen på kåpan.
5. Sedan är det dags att riva motorn och plana toppen.
6. När allt sitter på plats igen ställer man vevaxeln på 0 grader och sedan vrider man den ställbara delen av kamaxeldrevet så att sträcket (som man gjorde enl. punkt 4) åter pekar mot märket på kåpan. (Använd gärna linjalen för att öka precisionen i avläsningen.)
7. Sedan man dragit fast skruvarna som håller ihop det ställbara drevet så är det bara att köra.
8. Kontrollera gärna att jag eller du inte glömt någonting, allt för att undvika onödiga haverier.


oki super tack!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-03-21 14:18 
Offline

Blev medlem: ons 07-03-21 08:44
Inlägg: 23
Ort: Från
Lyfter en gammal tråd lite igen.
Vad blir kompförhållandet om man planar 2mm på en B230F på ett ungefär.
Är det verkligen nödvändigt att köra med ställbart drev? Kan man inte ha den som det är i grundinställningarn och köra "bonn-metoden" och höja tändningen 3 grader genom att koppla om kablarna till tändlägesgivaren.
Jag tänkte slänga i en något vassare kamaxel när jag ändå håller på eftersom jag har det liggande. Till detta skall givetvis en Flexitune kopplas.

//Fredrik


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-22 08:22 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Om du planar 2 mm, då ökar kompförhållandet från 9.8:1 till 11.1:1 (teoretiskt).
Vid så "lågt" komp skall nog tändningen höjas betydlig mer än 3 grader, kanske 10-17 grader är önskvärt.
Det som händer om man inte använder ett ställbart drev (vid stora planingar), är att kamaxelinställningen blir sen, det leder normalt till sämre vrid på i 1:a hand låga varvtal men kan ge bättre vrid på höga varvtal.
Tänk också på att om du använder en vassare kam, då är det generellt mer känsligt med kaminställningen.
Ett riktigt bra skäl att öka kompressionen så mycket som möjligt är att tändningskurvan kommer att bli mer lik den som gäller för bensin, m.a.o. så kommer "bonnmetoden" att fungera bättre ju mer du planar (gränsen går ungefär vid (15.0:1). Var uppmärksam på att ventilerna kan ta i kolvarna.

Om du tar av toppen, ta bort topppackningen, sätt dit nya kammen, sätt klumpar med modellera på en insugningsventil och en avgasventil, grovinställ kammen, montera toppen (utan toppackning), dra fast toppen (20 Nm räcker), ställ in kammen noga, dra runt motorn drygt 2 varv, montera av toppen, mät hur tjock modelleran är på tunnaste stället.
Plana lika många mm som modelleran är tjock.
När toppen sedan monteras så kommer tjockleken på topppackningen 0.8-1.0 mm att ge den növändiga marginalen som behövs för att ventilerna inte skall slå i kolven.
Om det går att plana 4.7 mm då skall du vara glad, då behövs nämligen inget ställbart drev, bara en kortare rem. Kompressionsförhållandet blir ca: 13.7:1.

Det finns en tummregel som säger att för varje enhet kompressionen ökas så ökar effekten 4 %, samtidigt förbättras ekonomin markant.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011