Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 21:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 08-06-21 20:38 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-21 19:30
Inlägg: 15
Ort: Från
Hej är ny här och har precis (nästan) konverterat...
Ville göra mitt på miljösidan och hålla kostnaden rimlig.

Har en 940turbo 1998
Med följande
Vikingchip i Bränsleboxen
(som verkar verkningslöst på 98 oktan med 465cc spridare.)
Guldbox Tändbox som går att chippa
Öppet filter
3 tum luftmassemätare
Portad 531 topp större avgasventiler
KG2T kamaxel
Större 610cc spridare.
Ställbar bränsletrycksregulator över 4bar nära botten.
18T aggregat
3tum avgassystem.

Lambda 0,89 vid fullgas 1,2 bars laddtryck och över 4 bars bränsletryck
på E85. Lambda 1 på tomgång..

Mina frågor är
1...
Vad för lambda är rätt vid fullbelastning överladdad motor E85.
Har läst att 0,92 är rätt vid överladdning bensin.
Har kört 0,82 vid full belastning på 98 oktan för att vara på den säkra sidan
2...
Min bil gick lite varmare än mina andra 940t på tomgång med 98 oktan tidigare med Lambda 1.
Ska jag höja tändningen för E85.
3..
Jag testkörde och tömde tanken på 98 oktan med 610cc spridarna mot de tidigare 465cc spridarna.
Bilen gick helt suveränt 100-170kmh med ett lambda ner emot 0,61 vid 180kmh och då blöddra den lite.
Den gick bättre på 3an än 2an ; )
Den hade Lambda 1 på tomgång med denna uppsättning.

De lambdavärden jag har nu på E85 och 610cc spridare är liknande de jag fick med 465cc och 98 oktan. 0,82-0,89 och 4 Bar bränsletryck fullgas och Lambda 1 vid tomgång.
Ska jag höja spridarstorleken procentuellt(25%) lika mkt på E85 som på Bensin, Det var 465cc till 610cc som fick bilen att gå mkt bättre på bensin.
M A O 610cc till 767cc eller kanske 710-730cc i verkligheten för att ha en reserv och inte maxbelasta spridarna över rek. bränsletryck.
För ett lambda på 0,61 är "lite mycket" även om det är på E85.

Är ingen expert på området utan en bonntrimmare med en gammal Volvo.
Så om någon har en liten fundering eller tanke skriv då in den här..

Tack på förhand..
Mvh max


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-21 21:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
1. Det går inte att säga att något visst lambdavärde vid fullgas är rätt för alla motortyper. Det beror på så många olika faktorer - hur förbränningsrummet är utformat, hur stora kalla ytor det finns i förbränningsrummet osv.

2. Om motorn har tendens att gå varmt på tomgång så beror det knappast på bränslet eller tändläget. Mer troligt är att motortempmätaren visar fel (speciellt på Volvo 740/940, den är ju konstruerad så att den har ett stort "dödområde" där nålen står stilla oavsett verklig motortemperatur, och dessutom är det vanligt med direkta fel i elektroniken i instrumentblocket - dåliga lödningar, komponenter som ändrar värde med tiden osv). Eller att kylsystemet fungerar dåligt på tomgång av någon anledning - igensättning eller avlagringar i kylaren eller motorns kylmantlar, eller problem med vattenpumpen. En sak som lär ha förekommit är dåliga piratvattenpumpar där pumphjulet har olämplig form.

När du ändrar bränsletryck och byter till spridare med olika storlek, hur kompenserar du för flödesändringarna för att få rätt bränsleblandning i de olika fallen?
Vid vilket bränsletryck är de flöden du talar om angivna?
Förekommer det att du får lysande motorelektronikvarningslampa? I så fall, vilka felkoder får du? Kommer de från insprutningssystemet eller tändsystemet?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: E85
InläggPostat: sön 08-06-22 17:39 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-21 19:30
Inlägg: 15
Ort: Från
1. Det går inte att säga att något visst lambdavärde vid fullgas är rätt för alla motortyper. Det beror på så många olika faktorer - hur förbränningsrummet är utformat, hur stora kalla ytor det finns i förbränningsrummet osv.

-OK
Men man brukar hålla generella riktlinjer och det är det jag frågar efter. På bensinsidan försöker man hålla sig
,82-85 i Lambda vid fullgas överladdat.
,92 sugmotor fullgas
1,0 coasting
--------------------------

2. Om motorn har tendens att gå varmt på tomgång så beror det knappast på bränslet eller tändläget. Mer troligt är att motortempmätaren visar fel (speciellt på Volvo 740/940, den är ju konstruerad så att den har ett stort "dödområde" där nålen står stilla oavsett verklig motortemperatur, och dessutom är det vanligt med direkta fel i elektroniken i instrumentblocket - dåliga lödningar, komponenter som ändrar värde med tiden osv). Eller att kylsystemet fungerar dåligt på tomgång av någon anledning - igensättning eller avlagringar i kylaren eller motorns kylmantlar, eller problem med vattenpumpen. En sak som lär ha förekommit är dåliga piratvattenpumpar där pumphjulet har olämplig form.

Med motorn går varm menar jag inte tempgivaren för den står rakt upp om jag inte tvångskör kylfläkten då går temperaturen ner till kl 11 30 ibland.
Jag menar temperaturen på grenrör , turbo och främre rör...
Det är olika på mina bilar de andra 2st 940na som jag har, går kallare...
Har bytt tempgivaren i toppen för något år sedan...
Ny Volvo originalkylare och Volvo original vattenpump och oljepump från bugatti..
Nästan spritt nytt block som gått 1500mil och lika nyrenoverad topp.
Det var likadant med den gamla motorn...
Har bytit tändbox till en chipbar variant men ej bytt bränslebox bara chippat den och det blev kallare..

Har lite erfarenheter av mappning sedan förr och vet att med olika tänd/bränslevärden så går motorn olika varmt..
Kör inte den rövaren tack...
-----------
När du ändrar bränsletryck och byter till spridare med olika storlek, hur kompenserar du för flödesändringarna för att få rätt bränsleblandning i de olika fallen?

Ombygd original bränsletrycksregulator till ställbar och ett "standardchip" för min "standard" hårdvaruuppsättning...

Med alltför stora spridare fick jag ett "levande" Lambdavärde..
På samma vis som när jag i yngre dagar hade ett programmerbart sprut "Prospark". Då såg man på Lambdagivaren vad som hände vid olika laster.
Fick samma levande fenomen med de stora 610cc spridare.
---------------------------------

Vid vilket bränsletryck är de flöden du talar om angivna?

Grundtryck 4,2 Bar och sedan ökar original tryckregulator vidare efter ökat turbotryck.
Därefter så har jag inte vågat dra ut bränsletrycksgivaren ur motorrummet för att därefter köra bilen.
Det är rätt så farligt...
I morse gick min slang på tryckgivaren sönder i vardera ände..
Har inte hänt på bensin...
---------------------------------

Förekommer det att du får lysande motorelektronikvarningslampa? I så fall, vilka felkoder får du? Kommer de från insprutningssystemet eller tändsystemet?

Inga fel på lambda mätaren...
-------------------------------------

NÅGON SOM VET OM ETT REKOMMENDERAT LAMBDAVÄRDE FÖR
TURBOMOTOR VID FULLLAST....

tack på förhand.
max


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-22 22:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om du misstänker att tändningen ständigt blir för sen så finns det två möjligheter, som inte nödvändigtvis ger någon felkod.

Dels fel på knacksensorn eller kablaget till den. Om tändstyrdonet upptäcker att knacksensorsignalen saknas helt och hållet, så går det över till ett mycket sent tändläge över hela registret för säkerhets skull. Det finns en felkod för knacksensorfel, men det lär hända ibland (beroende på programversion i tändstyrdonet, kanske) att knacksensorfel inte medför att någon felkod sätts.

Och dels någon konstighet med belastningssignalen från LH-styrdon till tändstyrdon, troligen går tändstyrdonet också över till ett sent tändläge om den signalen skulle saknas eller vara orimlig på något sätt. Och det kan ju bero på många olika saker - kabelfel, fel i ena eller andra styrdonet, konstighet i någon "chippad" programvara så att den inte ger ifrån sig korrekt belastningssignal osv.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-23 10:06 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-21 19:30
Inlägg: 15
Ort: Från
Hej !

Tackar så hemskt mkt för dessa 2 vinklingar som jag inte tänkt på.

Ska kolla detta så fort det går minimum 2 veckor för jag åker bort på jobb nu idag...

Ska försöka ta reda på var LH-styrdonet och Tändstyrdonet sitter.
Sitter de båda månntro hårdvarumässigt i tändboxen eller har vi ett utav dem ute i motorrummet. Jag har ju kört med original tändbox och bytt ut denna mot en programmerbar(ska programmeras).
Problemet kvarstår..

Ett riktigt översiktsschema över systemet var finner man det..
På volvo antar jag..


Tackar så hemskt mkt
Återkommer när tid finnes
mvh max

-----------------------------
Om du misstänker att tändningen ständigt blir för sen så finns det två möjligheter, som inte nödvändigtvis ger någon felkod.

Dels fel på knacksensorn eller kablaget till den. Om tändstyrdonet upptäcker att knacksensorsignalen saknas helt och hållet, så går det över till ett mycket sent tändläge över hela registret för säkerhets skull. Det finns en felkod för knacksensorfel, men det lär hända ibland (beroende på programversion i tändstyrdonet, kanske) att knacksensorfel inte medför att någon felkod sätts.

Och dels någon konstighet med belastningssignalen från LH-styrdon till tändstyrdon, troligen går tändstyrdonet också över till ett sent tändläge om den signalen skulle saknas eller vara orimlig på något sätt. Och det kan ju bero på många olika saker - kabelfel, fel i ena eller andra styrdonet, konstighet i någon "chippad" programvara så att den inte ger ifrån sig korrekt belastningssignal osv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-23 10:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
LH-styrdonet sitter innanför plastklädseln på höger A-stolpe (alltså i passagerarens fotutrymme), och tändstyrdonet (EZ-K, EZ116K etc) brukar sitta på vänster sida under instrumentbrädan, i en konsol över rattstången längst fram mot torpedväggen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011