1. Det går inte att säga att något visst lambdavärde vid fullgas är rätt för alla motortyper. Det beror på så många olika faktorer - hur förbränningsrummet är utformat, hur stora kalla ytor det finns i förbränningsrummet osv.
-OK
Men man brukar hålla generella riktlinjer och det är det jag frågar efter. På bensinsidan försöker man hålla sig
,82-85 i Lambda vid fullgas överladdat.
,92 sugmotor fullgas
1,0 coasting
--------------------------
2. Om motorn har tendens att gå varmt på tomgång så beror det knappast på bränslet eller tändläget. Mer troligt är att motortempmätaren visar fel (speciellt på Volvo 740/940, den är ju konstruerad så att den har ett stort "dödområde" där nålen står stilla oavsett verklig motortemperatur, och dessutom är det vanligt med direkta fel i elektroniken i instrumentblocket - dåliga lödningar, komponenter som ändrar värde med tiden osv). Eller att kylsystemet fungerar dåligt på tomgång av någon anledning - igensättning eller avlagringar i kylaren eller motorns kylmantlar, eller problem med vattenpumpen. En sak som lär ha förekommit är dåliga piratvattenpumpar där pumphjulet har olämplig form.
Med motorn går varm menar jag inte tempgivaren för den står rakt upp om jag inte tvångskör kylfläkten då går temperaturen ner till kl 11 30 ibland.
Jag menar temperaturen på grenrör , turbo och främre rör...
Det är olika på mina bilar de andra 2st 940na som jag har, går kallare...
Har bytt tempgivaren i toppen för något år sedan...
Ny Volvo originalkylare och Volvo original vattenpump och oljepump från bugatti..
Nästan spritt nytt block som gått 1500mil och lika nyrenoverad topp.
Det var likadant med den gamla motorn...
Har bytit tändbox till en chipbar variant men ej bytt bränslebox bara chippat den och det blev kallare..
Har lite erfarenheter av mappning sedan förr och vet att med olika tänd/bränslevärden så går motorn olika varmt..
Kör inte den rövaren tack...
-----------
När du ändrar bränsletryck och byter till spridare med olika storlek, hur kompenserar du för flödesändringarna för att få rätt bränsleblandning i de olika fallen?
Ombygd original bränsletrycksregulator till ställbar och ett "standardchip" för min "standard" hårdvaruuppsättning...
Med alltför stora spridare fick jag ett "levande" Lambdavärde..
På samma vis som när jag i yngre dagar hade ett programmerbart sprut "Prospark". Då såg man på Lambdagivaren vad som hände vid olika laster.
Fick samma levande fenomen med de stora 610cc spridare.
---------------------------------
Vid vilket bränsletryck är de flöden du talar om angivna?
Grundtryck 4,2 Bar och sedan ökar original tryckregulator vidare efter ökat turbotryck.
Därefter så har jag inte vågat dra ut bränsletrycksgivaren ur motorrummet för att därefter köra bilen.
Det är rätt så farligt...
I morse gick min slang på tryckgivaren sönder i vardera ände..
Har inte hänt på bensin...
---------------------------------
Förekommer det att du får lysande motorelektronikvarningslampa? I så fall, vilka felkoder får du? Kommer de från insprutningssystemet eller tändsystemet?
Inga fel på lambda mätaren...
-------------------------------------
NÅGON SOM VET OM ETT REKOMMENDERAT LAMBDAVÄRDE FÖR
TURBOMOTOR VID FULLLAST....
tack på förhand.
max
|