Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 08:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-06-26 11:48 
Offline

Blev medlem: tor 08-06-26 11:27
Inlägg: 6
Ort: Från
Går det att kompensera genom att blanda i lite etanol med vanlig 95 oktan för att höja oktantalet?? Jag tänker på alla dessa bilar som kräver 98-oktan, bla min outlander turbo. Visst går den på 95-okt men det är på bekostnad av prestanda. Snart ska den stressas på lite(chippas) och då blir det ännu viktigare att ha rätt bränsle. På vissa ställen finns inte 98-oktan men både 95-etanol finns och då vore det smidigt att blanda i lite etanol, och ändå få min 98-okt med hjälp av spriten :wink: . Dessutom blir det något billigare. Målet här är INTE ekonomiskt utan mer åt prestanda och motoregenskaper(det ekonomiska ser jag som en bonus).


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: oktantalshöjning
InläggPostat: tor 08-06-26 13:01 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag kan inte så mycket om det du frågar, men du kan ju blandtanka. Det brukar dom flesta bilar klara. Åtminstone upp till 30% etanol okonverterat på insprutningsbilar. Om det då fungerar som du antar, så har du ju fått en bra höjning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-27 05:58 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-15 08:54
Inlägg: 43
Ort: Uppsala
Minns inte riktigt hur det var nu men om 95-okt blandas med etanol till E15 höjs oktantalet med tre steg ( motsv. 98-oktan) eller var det E10 :?
Det har tagits upp tidigare här på forumet. Någon?

_________________
Renault Megane 2.0 8v
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/190nm
A6 Avant q 4.2 MY99 "FFV"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-27 07:31 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Hälften 95 oktan blandat med 101 oktanig E85 (101-104 oktan anger Preem), borde väl ge 98 oktan i tanken?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-27 07:48 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Roger Gustavsson skrev:
Hälften 95 oktan blandat med 101 oktanig E85 (101-104 oktan anger Preem), borde väl ge 98 oktan i tanken?


Økningen i oktantall er ikke lineær med innblanding. 98 nås nok ganske fort (<20% E85). Har mistet linken til en kurve der oktantallet er angitt som funksjon av % innblanding for ulike basiskvaliteter.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: 95+E?=98
InläggPostat: fre 08-06-27 23:44 
Offline

Blev medlem: tor 08-06-26 11:27
Inlägg: 6
Ort: Från
Den där kurvan om hur oktantalet ändras vore fin att få se :D . Någonstanns mellan 10-15% inblandning verkar rimligt. Uppdatera gärna.
------
Jag breddar tråden en aning nu, hoppas det går för sig.
Om man bortser från att etanolen är billigare och renare vad är nackdelar resp. fördelar jämfört med bensin?

För etanol
-bra tålighet mot spikningar.
-kyler bra(det går ju åt en del :wink: )
Mot etanol
-lägre energi-innehåll
-längre brinntid

När jag förde etanol på tal för de som ska mappa min bil sa de att man vinner inget på det. Dessutom är etanolen aggresivt mot tex aluminium. Det är inga vanliga bilraggare jag pratar om utan kunnigt folk. Kommentera gärna.
/tack för alla svar
-


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-27 23:49 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 22:31
Inlägg: 32
Ort: småland
tänkte med blanda E85 o 95 i min saab 9000 turbo, 98 är ju så dyrt :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: oktantalshöjning
InläggPostat: lör 08-06-28 00:32 
Offline

Blev medlem: tor 08-06-26 11:27
Inlägg: 6
Ort: Från
nyfiken skrev:
Jag kan inte så mycket om det du frågar, men du kan ju blandtanka. Det brukar dom flesta bilar klara. Åtminstone upp till 30% etanol okonverterat på insprutningsbilar. Om det då fungerar som du antar, så har du ju fått en bra höjning.


-----
Jag har redan prövat en sån blandning och det gick alldelles utmärkt :) . Kanske går jag mot strömmen här men är det verkligen så att bara för att styrningen klarar adptera E30 fullt ut så blir det mer effekt för det? Jag är tveksam om man vinner något i prestanda på att göra så då etanolens lägre energi-innhåll motverkar en prestanda höjning vid så hög inblandning. Borde inte motorstyrningen optimeras för just den inblandningen och kompensera med höjt ladd, vilket iofs etanolen klarar fint.Det här är mer en fråga än ett antagande från min sida.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 95+E?=98
InläggPostat: lör 08-06-28 09:46 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
yatzy skrev:
Den där kurvan om hur oktantalet ändras vore fin att få se :D . Någonstanns mellan 10-15% inblandning verkar rimligt. Uppdatera gärna.
------
Jag breddar tråden en aning nu, hoppas det går för sig.
Om man bortser från att etanolen är billigare och renare vad är nackdelar resp. fördelar jämfört med bensin?

För etanol
-bra tålighet mot spikningar.
-kyler bra(det går ju åt en del :wink: )
Mot etanol
-lägre energi-innehåll
-längre brinntid

När jag förde etanol på tal för de som ska mappa min bil sa de att man vinner inget på det. Dessutom är etanolen aggresivt mot tex aluminium. Det är inga vanliga bilraggare jag pratar om utan kunnigt folk. Kommentera gärna.
/tack för alla svar
-


Hej !

Hmm...

Så här tycker jag om dina påståenden/uppfattningar om E85...

För etanol
-bra tålighet mot spikningar. = Ja, rätt !
-kyler bra(det går ju åt en del :wink: ) = Rätt ! , (beror mest på den tunga gasfoten och vilken typ av körningar du gör)

Mot etanol
-lägre energi-innehåll = Rätt ! Men har "inbyggda" bättre egenskaper
-längre brinntid = Mest fel ! Tänder trögt men exploderar snabbare !
En varning för att labba för mycket med tändinställningen/inställningarna.

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 95+E?=98
InläggPostat: lör 08-06-28 10:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
yatzy skrev:
---När jag förde etanol på tal för de som ska mappa min bil sa de att man vinner inget på det. Dessutom är etanolen aggresivt mot tex aluminium. Det är inga vanliga bilraggare jag pratar om utan kunnigt folk. Kommentera gärna.
/tack för alla svar
-


Då var dom ju inte så kunniga trots allt!

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-28 10:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Motoroktantal som funktion av etanolhalten.
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=2966#2966

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-28 15:20 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
magnul skrev:
Roger Gustavsson skrev:
Hälften 95 oktan blandat med 101 oktanig E85 (101-104 oktan anger Preem), borde väl ge 98 oktan i tanken?


Økningen i oktantall er ikke lineær med innblanding. 98 nås nok ganske fort (<20% E85). Har mistet linken til en kurve der oktantallet er angitt som funksjon av % innblanding for ulike basiskvaliteter.


Varför blir det så? Blandar jag 95 och 98 oktan i lika delar får jag väl 96.5 oktan? Blir det annorlunda när etanol kommer in i bilden?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Säkert riktigt bra!
InläggPostat: sön 08-06-29 23:23 
Offline

Blev medlem: tor 08-06-26 11:27
Inlägg: 6
Ort: Från
Lind skrev:
Varför inte chippa för 100% E85 direkt?
Det är inte för inte som SAAB har uttryckt att "etanol är ett drömbränsle" :wink:

Vad är nackdelen med att det behövs större bränslevolym för en given energimängd? Ingen som jag ser det. E85 kyler 3 ggr bättre än bensin. Det finns trimmmare som använder vatteninsprutning (helt obrännbar vätska) för att kyla och för att utnyttja att det bildas vattenånga som expanderar kraftigt. Med E85 får man båda funktionerna på köpet.

Annan fördel med E85 är att den klarar högre laddtryck och lite tidigare tändinställning.

Aluminium: Visst är det så men i en bil är det aluminiumlegeringar vilket är en stor skillnad.

Jag menar inte att det är en nackdel i sig att det behövs mer bränsle för en given energi-mängd mer än att motorn måste anpassas för att kunna utnyttja bränslet som sådant. Jag ser fördelarna men är även lite skeptiskt om något går fel. Det verkar vara populärt att konvertera till etanol samtidigt som man chippar. Men vad säger en märkesverkstad om de ska felsöka och den är konverterat till etanol-drift? Jag tvivlar inte på att det går att få bra resutat med att konverera, grejen är den att jag vill ju tjäna något på att göra det, annars kan det vara. En del som kör på strippen och liknande har konvererat och visst går dom fint, men jag lägger inte ner en bråkdel så mycket i pengar som dom. I grunden är det det en evo-motor med mindre turbo och topppackning men i övrigt lika. Så spridare och bränslesystemet i sig borde klara av konverering. Vet bara ingen som kör på etanol med en outlander turbo och jag vill inte vara den första försöks-kaninen :? ....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Nästan i mål!
InläggPostat: ons 08-07-02 12:21 
Offline

Blev medlem: tor 08-06-26 11:27
Inlägg: 6
Ort: Från
[quote="GL"]Motoroktantal som funktion av etanolhalt.


Jag studerade tabellen och det verkar som oktantalet ökar med 2-3 enheter vid E10. Men vid högre inblandning av etanol verkar det inte stämma, oktantalet ökar inte linjärt med etanol koncentrationen. Vidare var det mycket intressant läsning där man långtestat(2000tim) bilmotorer och undersökt korritions-skador osv. Det finns med andra ord en anledning att inga garantier gäller om det är mer än 10% etanol tillsatt i bensinen. Se tidigare länk.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011