Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: B30 4mm, 123ignition
InläggPostat: tor 08-10-09 18:10 
Offline

Blev medlem: tor 08-10-09 06:22
Inlägg: 3
Hej
har en 164 -74 som jag tänkte konvertera.
motorn är en b30A från en tgb13-bil -76, med orginalkam.

jag hade tänkt köra följande koncept..

Plana toppen 4mm, bör hamna på 13:1 i kompresionförhållande.
123 ignition, brytarlöst tändsystem med förprogramerad kurva för etanol.
Slipade nålar till förgasarna, tänte höra med typ Förgasarteknik om hjälp.

Vad tror ni om detta? kan det funka?
tacksam för synpunkter och tips.
Tobias


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-09 18:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Du behöver nog också kortare stötstänger när du planar toppen så pass mkt.

Jag tror att en B30 till en TGB13 har en kamaxel som ska ge extra mkt vrid på låga varv men inte så mkt effekt vid hög varv.

Men visst kommer det att funka!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-09 19:20 
Offline

Blev medlem: tor 08-10-09 06:22
Inlägg: 3
aryan skrev:
Du behöver nog också kortare stötstänger när du planar toppen så pass mkt.

Jag tror att en B30 till en TGB13 har en kamaxel som ska ge extra mkt vrid på låga varv men inte så mkt effekt vid hög varv.

Men visst kommer det att funka!

/Aryan


Såg att kgtrimning hade kortade stötstänger som borde fungera..?
med en såpass högkompad b30 borde den kammen passa rätt bra, för att undvika haveri?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-09 20:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tobbe164 skrev:
aryan skrev:
Du behöver nog också kortare stötstänger när du planar toppen så pass mkt.

Jag tror att en B30 till en TGB13 har en kamaxel som ska ge extra mkt vrid på låga varv men inte så mkt effekt vid hög varv.

Men visst kommer det att funka!

/Aryan


Såg att kgtrimning hade kortade stötstänger som borde fungera..?


Ja det är då bara att beställa rätt längd.

Tobbe164 skrev:
med en såpass högkompad b30 borde den kammen passa rätt bra, för att undvika haveri?


Ja du får väl kolla med modellera först så att du har minst 1 mm avstånd mellan ventil och kolv

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-10-10 08:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns också påståenden om att B30A-motorn i TGB 11, 13 och 20 faktiskt har samma kamaxel som i 164 och att den ändrade effekt- och vridmomentkurvan skulle bero på att avgassystemet är annorlunda (klenare rördimensioner, annorlunda ljuddämpare och mycket krokigare).

Helt klart är i alla fall att det, enligt reservdelskatalogen, förekommer en uppsjö av olika fördelare och olika tändförställningskurvor på TGB 11-20, det kan också ha med saken att göra.

De sist tillverkade exemplaren har också annorlunda avgasgrenrör och insugningsrör (gjutna var för sig och insugningsröret vattenförvärmt, tidigare var de i ett stycke och insugningsröret förvärmt med avgaser).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-10-10 11:28 
Offline

Blev medlem: tor 08-10-09 06:22
Inlägg: 3
torbjorn skrev:
Det finns också påståenden om att B30A-motorn i TGB 11, 13 och 20 faktiskt har samma kamaxel som i 164 och att den ändrade effekt- och vridmomentkurvan skulle bero på att avgassystemet är annorlunda (klenare rördimensioner, annorlunda ljuddämpare och mycket krokigare).

Helt klart är i alla fall att det, enligt reservdelskatalogen, förekommer en uppsjö av olika fördelare och olika tändförställningskurvor på TGB 11-20, det kan också ha med saken att göra.

De sist tillverkade exemplaren har också annorlunda avgasgrenrör och insugningsrör (gjutna var för sig och insugningsröret vattenförvärmt, tidigare var de i ett stycke och insugningsröret förvärmt med avgaser).


Intresant, har läst någons stans att tgb- motorn skulle ha A-kam, och
164-motorn C-kam, men det kasnke inte stämmer..?

mina grenrör är samma som på E-motorn, och med vattenförvärmda insugsrör (i aluminium tror jag).
Ska man nyttja förväming i en etanolkonverterad motor? jag är mest ute efter verkningsgrad?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-10-10 12:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tobbe164 skrev:
torbjorn skrev:
Det finns också påståenden om att B30A-motorn i TGB 11, 13 och 20 faktiskt har samma kamaxel som i 164 och att den ändrade effekt- och vridmomentkurvan skulle bero på att avgassystemet är annorlunda (klenare rördimensioner, annorlunda ljuddämpare och mycket krokigare).

Helt klart är i alla fall att det, enligt reservdelskatalogen, förekommer en uppsjö av olika fördelare och olika tändförställningskurvor på TGB 11-20, det kan också ha med saken att göra.

De sist tillverkade exemplaren har också annorlunda avgasgrenrör och insugningsrör (gjutna var för sig och insugningsröret vattenförvärmt, tidigare var de i ett stycke och insugningsröret förvärmt med avgaser).


Intresant, har läst någons stans att tgb- motorn skulle ha A-kam, och
164-motorn C-kam, men det kasnke inte stämmer..?


Jag tror att det stämmer, tändkurvan till TGB motorn tyder också på en väldig otrimmad kam, däremot har de civila C303 modeller (som används som brandbil och t ex av vattenfall) fler hästkrafter och troligtvis en vassare kam.

Tobbe164 skrev:
mina grenrör är samma som på E-motorn, och med vattenförvärmda insugsrör (i aluminium tror jag).
Ska man nyttja förväming i en etanolkonverterad motor? jag är mest ute efter verkningsgrad?


Ja vattenförvärmningen av insuget är mkt bra. Iom att etanol brinner svalare och du har mindre värmeförluster att "elda bort" så skulle du kunna förbättra verkningsgraden ytterliga genom att slopa den mekaniska fläkten som säkert tar nån hkr och installera en elfläkt i stället.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Ignition123 och terrängbil
InläggPostat: fre 08-10-10 12:19 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
En som har erfarenhet av Ignition123 i terrängbil är:
http://ockelbo.plars.org/
(Till Aryan: Han lovordar den starkt!)
Han har dels egen hemsida med frågespalt m.m. Och en hel del erfarenhet med motorbygge. I och för sig marinmotorer, men det är närbesläktat. Nu kan jag inte säga om han har 4- eller 6-cylindrig motor i sin terrängbil, men det kan han säkert redogöra för själv. Sök kontakt med honom.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-10-11 13:03 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 15:05
Inlägg: 30
Ort: lindome
torbjorn skrev:
Det finns också påståenden om att B30A-motorn i TGB 11, 13 och 20 faktiskt har samma kamaxel som i 164 och att den ändrade effekt- och vridmomentkurvan skulle bero på att avgassystemet är annorlunda (klenare rördimensioner, annorlunda ljuddämpare och mycket krokigare).

Helt klart är i alla fall att det, enligt reservdelskatalogen, förekommer en uppsjö av olika fördelare och olika tändförställningskurvor på TGB 11-20, det kan också ha med saken att göra.

De sist tillverkade exemplaren har också annorlunda avgasgrenrör och insugningsrör (gjutna var för sig och insugningsröret vattenförvärmt, tidigare var de i ett stycke och insugningsröret förvärmt med avgaser).


Är det inte lägre komp i motorerna till Tgb.
Har för mig att jag hörde det när jag gjorde
lumpen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-10-11 15:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är samma kompressionsförhållande i Tgb11-motorerna som i en vanlig B30A, alltså 9,3:1. B30E har högre kompressionsförhållande, 10:1, och B30F (USA-utförande) har 8,7:1.
Ändringen i kompressionsförhållande är gjord genom att toppen är olika mycket planad, så ett enkelt sätt att avgöra saken är att mäta toppens höjd (tätningsytan - anliggningsytan för skruvskallarna).
86,7 mm för B30A , 85,5 mm för B30E , 87,0 mm för B30F.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011