Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 06:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 08-10-17 18:46 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-14 19:12
Inlägg: 17
Ort: hyttebo färila hälsinglan
Blev medlem: 14 Oktober 2008
Inlägg: 1
Från: hyttebo färila hälsinglan
Skrivet: Tis 08-10-14 20:41 Rubrik: etanol e85 konvertering rallycrossmotor b20 borrad 2150 mm

--------------------------------------------------------------------------------

Hej tänkte höra om tips för konvertering b20 2150 med steg 4 topp H3 kam 2st weber 45 extraktor steg 3 ballanserad å vikt justerad toppen är planad Cirka 4mm enligt mina uträkningar hamnar ja på ca 13,5/1 i kompförhållande med plana kolvar ca11,5 med försänkta b21 kolvar .hade först tänkt försänkta kolvar å bensin å oktanhöjande. men har börjat fundera på plana kolvar å etanol räcker det med weber 45or har huvudmunstycke 160 lågfart 55f8 acc 40, hur bör man bestycka 45or för etanol enligt ovanstående spec . eller bör man gå upp till Weber 48or eller 50or. ps då ja kör i 2150 klassen så får ja endast använda original tändsystem någon med bra tips? hur löser man kallstarter(endast sommar körning) ska bygga ny motor i vinter tack på förhand ps( blir det någon effekt skillnad bensin vs etanol)


Senast redigerad av maltek tis 08-10-21 20:06, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: hjälp någon
InläggPostat: lör 08-10-18 18:00 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-14 19:12
Inlägg: 17
Ort: hyttebo färila hälsinglan
då ja snart tänkt börja bygga så vore det bra med lite expertis på området :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-10-18 22:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
Du behöver inte större förgasare om du ska köra på etanol än på bensin
faktiskt tvärt om. Men du behöver större huvudmunstycke och
tomgångsmunstycke samt ev. större flottörventil. Det finns ingen enkel
formel för att exakt räkna ut hur mycket större munstycken. Börja med att flödet skall vara ca 30% större (12% större diameter). Bästa sättet för att
finjustera är att du skaffar en bredbandslambda med mätare och kör bilen. För att vara riktigt noga bör du kunna flytta lambdan för att mäta varje
cylinder för sig då det inte är säkert att det skall vara likadana munstycken
i alla förgasare. Etanolen ger inte någon större effekt förutom att du kan
använda högre komp. och ev. något tidigare tändning.

Sommartid är det inga problem med starten, använd chocken eller en glad mekaniker med en flaska startgas..

Lycka till!!

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: kompression
InläggPostat: lör 08-10-18 22:14 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-14 19:12
Inlägg: 17
Ort: hyttebo färila hälsinglan
funkar det med 13,5/1 i kompförhållande


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-10-18 22:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
Precis som med munstycken i förgasare så finns det inga enkla sanningar där heller, det beror på hur förbränningsrummet är utformat, B20 har
väl inte några fina toppar orginal men med en rätt bearbetade för-
bränningsrum så går det att köra på så höga kompförhållande. Var dock
noga med att välja svalare tändstift och att motorn får bra kylning. Det som kan skada är också om motorn inte får tillräckligt med bränsle, en bra bränslepump och att flottörventilerna räcker till, det märker man på bredbandslambdan när man kör fullgas en löngre tid så att flottörhusnivån
sjunker.

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-10-18 23:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ett sätt att avgöra om flottörventiler och bränslepump räcker till är att ta loss flottörhusen från förgasarna, ställa ett lämpligt kärl under, starta bränslepumpen och mäta upp flödet. Låt t ex pumpen gå en minut och väg kärlet före och efter. Räkna sedan ut bränsleflödet och jämför det med vad motorn rimligtvis skulle kunna behöva för bränsleflöde för att det ska gå jämnt ut med den luft den kan suga i sig.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-10-18 23:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
torbjorn skrev:
Ett sätt att avgöra om flottörventiler och bränslepump räcker till är att ta loss flottörhusen från förgasarna, ställa ett lämpligt kärl under, starta bränslepumpen och mäta upp flödet. Låt t ex pumpen gå en minut och väg kärlet före och efter. Räkna sedan ut bränsleflödet och jämför det med vad motorn rimligtvis skulle kunna behöva för bränsleflöde för att det ska gå jämnt ut med den luft den kan suga i sig.


Fast då måste man räkna en massa och får inte nöjet att tokgasa uppför
en lång backe och kolla på bredbandslamndamätare samtidigt.. För att sen göra om det efter att man bytt munstycken och skruvat en timma och kolla
om det går fortare uppför backen nästa gång... Har en bra sån backe söder om
bjästa.. E4:an söderut.. :P

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-19 09:23 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-14 19:12
Inlägg: 17
Ort: hyttebo färila hälsinglan
Yingen skrev:
Precis som med munstycken i förgasare så finns det inga enkla sanningar där heller, det beror på hur förbränningsrummet är utformat, B20 har
väl inte några fina toppar orginal men med en rätt bearbetade för-
bränningsrum så går det att köra på så höga kompförhållande. Var dock
noga med att välja svalare tändstift och att motorn får bra kylning. Det som kan skada är också om motorn inte får tillräckligt med bränsle, en bra bränslepump och att flottörventilerna räcker till, det märker man på bredbandslambdan när man kör fullgas en löngre tid så att flottörhusnivån
sjunker.
jag har ju lite bilder på förbränningsrummen men då jag ej är något data snille så vet ja ej hur man ska kunna visa bilder här. men förbr rummen är uptagna å rundade total avsaknad av vassa kanter åjag kör med facet redtop pump med tryck rgulator filterking mvh maltek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kompression
InläggPostat: sön 08-10-19 10:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 08-07-16 00:22
Inlägg: 25
Ort: Från
maltek skrev:
funkar det med 13,5/1 i kompförhållande


Inga problem alls, bara å tuta och köra.
Sålänge motorn får tillräckligt med sås.
För att få etanolen att självantända/spika så krävs det antingen alldeles förlite drivmedel eller ett ordentligt högt komp som en B20 förmodligen inte skulle klara av.
Jag vet inte vart gränser går, har försökt googla och frågat kunniga personer men utan framgång.

_________________
100% E85 Amazon B20 1969


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 08-10-19 13:11 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-14 19:12
Inlägg: 17
Ort: hyttebo färila hälsinglan
jeg skrev:
maltek skrev:
Blev medlem: 14 Oktober 2008
Inlägg: 1
Från: hyttebo färila hälsinglan
Skrivet: Tis 08-10-14 20:41 Rubrik: etanol e85 konvertering rallycrossmotor b20 borrad 2150 mm

--------------------------------------------------------------------------------

Hej tänkte höra om tips för konvertering b20 2150 med steg 4 topp H3 kam 2st weber 45 extraktor steg 3 ballanserad å vikt justerad toppen är planad Cirka 4mm enligt mina uträkningar hamnar ja på ca 13,5/1 i kompförhållande med plana kolvar ca11,5 med försänkta b21 kolvar .hade först tänkt försänkta kolvar å bensin å oktanhöjande. men har börjat fundera på plana kolvar å etanol räcker det med weber 45or har huvudmunstycke 160 lågfart 55f8 acc 40, eller bör man gå upp till Weber 48or eller 50or. ps då ja kör i 2150 klassen så får ja endast använda original tändsystem någon med bra tips? hur löser man kallstarter(endast sommar körning) ska bygga ny motor i vinter tack på förhand ps( blir det någon effekt skillnad bensin vs etanol)

En sak bör du kolla först.

ÄR det i 2150 reglementet hos er, tillåtet att etanol konvertera ?

Här i övre norra bilsp förb har det åtminstonde tom i år inte varit tillåtet :(
För mej obegripligt men så är det. (Här)
Hejsan jag har precis pratat med teknik ansvarig på svealandscupen (Ralf Berglund) Det finns inga restriktioner mot etanol Det är alltså tillåtet att åka med etanol. Det ska meddelas vid anmälan vid varje tävling att bilen går på etanol. efter som reglementet är lika över hela sverige from i år så borde ni få åka på etanol. :lol: 8)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kompression
InläggPostat: sön 08-10-19 19:59 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 15:05
Inlägg: 30
Ort: lindome
KBM skrev:
maltek skrev:
funkar det med 13,5/1 i kompförhållande


Inga problem alls, bara å tuta och köra.
Sålänge motorn får tillräckligt med sås.
För att få etanolen att självantända/spika så krävs det antingen alldeles förlite drivmedel eller ett ordentligt högt komp som en B20 förmodligen inte skulle klara av.
Jag vet inte vart gränser går, har försökt googla och frågat kunniga personer men utan framgång.


Det lättaste sättet att få alkohol-bränslen att spika är att köra
med för varma tändstift.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011