Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-06 02:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jason:
Citat:
men eftersom de flesta bilar i våra städer kör korta sträckor och sedan stängs av så lär vi inte komma ifrån fokuseringen på utsläppen direkt efter kallstart innan katalysatorn renar avgaserna mycket effektivt. Det är trots allt främst i våra städer som utsläppen av CO, HC, NOx och partiklar är ett miljöproblem. Att bilarna sedan är extremt rena ute på landsvägen eller motorvägen tillkommer endast naturen där utsläppen ändå inte hinner göra någon större skada innan de genom naturliga processer oskadliggörs.


Ja så tror jag politiker tror att verkligheten ser ut.
Men stämmer det verkligen?
Visst finns det folk som borde konfiskeras sina bilar med tanke på hur de använder dem, men hur många tar egentligen bilen till kiosken för att köpa cigg eller kvällstidning i dag?
Visst kan det bli en del start och stopp vid dagishämtning eller andra fritidsaktiviteter men hur många ggr hinner motor o katt att svalna så mkt att det dröjer mer än några sekunder innan full rening uppnås igen?

Men, majoriteten av bilarna i städerna står ju i kö och väntar på bättre tider, dock med full avgasrening igång. om de inte körs i 30-90 km/h vilket även det ger upphov till mkt små utsläpp så länge vi pratar om Ottomotorer.

Sedan hävdar jag ändå att det som kommer från en kallstartad E96 motor rimligen måste vara ett betydligt mindre problem iaf några 10-tals meter bakom en kallstartad bil, än om det varit bensin i tanken, med div olika cancerogena HC i alltid olika sammansättning pga specen på detta orena bränsle, bla Bensen t.ex.
Kyla katten, tja kanske med bensin då....knappast ett problem med etanol som ger betydligt harmlösare temperaturer.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-06 22:49 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
Ja karlmb, så ser faktikt vårt samhälle ut!
Många av oss bor i våra större städer och även om vi kör iväg längre än för att bara komma till jobbet 10 kilometer hemifrån så sker likväl den smutsiga kallstarten i stan. Samma sak när vi skall hem ifrån jobbet om detta finns i stan och då drabbas stan även ifall man bor utanför stan.

Vad som kommer ut ur avgasröret på en bil som körs på E85 eller E96 för den delen finns det en del forskning kring, vilken i fallet E85 jag även har länkat till. Jag vidhåller baserat på denna och andra rapporter att det kommer ut mer skit ifrån detta bränsle än som kan beskyllas bensindelen och därmed måste det vara så att även för ren etanol precis som för metangas vid ofullständig förbränning bildas ämnen som inte alls liknar det man skickar in.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-07 22:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Länka gärna igen, det har jag missat!
Och nämn samtidigt vilka ämnen du tänker på.
NOx och partiklar är det stora lokala miljöproblemet i städerna, inte HC från kallstartade Ottomotorer. det säger sig självt att det knapppt är mätbart hur mkt en kallstart säg var 4 timme med stadens alla Ottomotorer (de med kat) bidrar till försämrad luftmiljö om man jämför med vad dieselmotorerna och gasmotorerna ställer till med.
Skulle man då dessutom bli av med 70-100 % av det värsta HC:t kanske, bensen, då har knappt några problem längre.
I Brasilien har man fått nya mijöproblem i städerna på senare år, och de kommer från gasmotorer, inte från de många etanolmotorerna.
Det säger väl allt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-07 23:46 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
Några länkar:

Två FFV-bilar (Saab och Volvo) under olika förhållande och med olika bränslen.
http://www.vv.se/filer/52893/Biofuel%20 ... -04-10.pdf
Resultatet för gasbilen i detta test är lite missvisande eftersom bilen i fråga alltid startade på bensin.

Provning på gasdrivna bussar.
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... _buses.pdf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-08 00:02 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
karlmb skrev:
NOx och partiklar är det stora lokala miljöproblemet i städerna, inte HC från kallstartade Ottomotorer. det säger sig självt att det knapppt är mätbart hur mkt en kallstart säg var 4 timme med stadens alla Ottomotorer (de med kat) bidrar till försämrad luftmiljö om man jämför med vad dieselmotorerna och gasmotorerna ställer till med.


Nej du har rätt, det är främst NOx och partiklar som är problem idag.
Problemet med HC (främst bensen) och CO är mer begränsat och störst på kalla vinterdagar vid de tider på dygnet då många kör till eller skall hem från jobbet och det tar mycket längre tid att få igång katalysatorn.

När du säger gasmotorer så antar jag att du syftar på bussar och lastbilar som driver dieselmotorer på gas, för mig veterligen är inte ottomotorer som drivs på gas några stora källor till NOx. Studera gärna den andra länken just när det gäller detta.
Har också en länk till en lite äldre rapport som jämför bensin och diesel.
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... s_cars.pdf

Dock finns det även problemet med marknära Ozon där utsläppen av HC bär skulden och NOx är motpolen som reducerar Ozonet när det väl uppstår. Detta fenomen syns ganska tydligt på sommaren, när det bildas mycket Ozon så sjunker NOx nivåerna ner till noll. Så utan utsläpp av NOx från dieslarna så hade därför problemet med utsläpp av HC varit större genom mer obromsat bildande av marknära Ozon. Nu är dock problemen med marknära Ozon (åtminstone i Göteborg) som störst under varma sommardagar då sydliga vindar för upp ozonbemängd luft från våra södra grannländer som till exempel har tätare trafik och fri fart på motorvägarna som ger större utsläpp av HC och CO.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-08 11:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
JasonCW skrev:
Några länkar:

Två FFV-bilar (Saab och Volvo) under olika förhållande och med olika bränslen.
http://www.vv.se/filer/52893/Biofuel%20 ... -04-10.pdf
Resultatet för gasbilen i detta test är lite missvisande eftersom bilen i fråga alltid startade på bensin.

Provning på gasdrivna bussar.
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... _buses.pdf


OK, det finns många rapporter. Men vilka ämnen anser du skulle kunna bli ett problem om alla personbilar i städerna kördes på E85-E96?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-08 11:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Så utan utsläpp av NOx från dieslarna så hade därför problemet med utsläpp av HC varit större genom mer obromsat bildande av marknära Ozon. Nu är dock problemen med marknära Ozon (åtminstone i Göteborg) som störst under varma sommardagar då sydliga vindar för upp ozonbemängd luft från våra södra grannländer som till exempel har tätare trafik och fri fart på motorvägarna som ger större utsläpp av HC och CO.


Utan fullastuppfetade bensin-ottomotorer på autobahn skulle alltså problemen med Ozon försvinna i GBG om somrarna!
Skönt, det finns hopp!! :
Mer effekt (lätt att sälja in på kontinenten) och mindre ozonbildande emissioner från konstant lambda1 körda etanolmotorer således.
Kör man dem dessutom magert på låglast och använder de DeNox-kattar som bensin-DI-tillverkarna redan tagit fram så har ju inte dieseln en chans snart.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb tor 09-01-08 14:25, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-08 14:15 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
JasonCW skrev:
Roger Gustavsson skrev:
Den där Smile-motorn är ju inte direkt ny, utvecklingen startade 1989. För sin tid var den nog hur "modern" som helst med låg förbrukning och högt effektutbyte.


Den är så pass gammal som 1989 alltså?
Intressant isåfall, för jag tror inte att lagkraven för Euro 3 som infördes år 2000 var kända då och ännu mindre tror jag att Renault Twingo då var certifierad för Euro 2 som började gälla först 1996.

Hur som helst fanns det redan 1989 på andra sidan pölen betydligt strängare miljökrav som en miljöorganisation som GreenPeace borde ha tittat på om inte deras enda mål var just låg bränsleförbrukning.


Nej, inte bilen i sin helhet utan dess motor började då tas fram. SMILE började utvecklas 1995. Därav antar jag referensen till Euro II som kom 1997.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-01-09 20:35 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
karlmb skrev:
OK, det finns många rapporter. Men vilka ämnen anser du skulle kunna bli ett problem om alla personbilar i städerna kördes på E85-E96?


Vad jag menar är inte att E85 eller E96 ställer till större problem än dagens bensin Ottomotorer. Dock kan man inte börja köra E96 utan katalysator eller E85 magert utan deNOx-kat och tro att man gör miljön en tjänst.

Angående uppfetning för att skydda avgasventiler, grenrör och katalysatorn för att kunna plocka ut mer effekt så anser jag att det borde vara strängt förbjudet. Jag predikar för Lambda 1 alltid och anpassa motorernas effekt efter temperaturen och jobba vidare på att ta fram bättre material.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-01-09 22:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
JasonCW skrev:

Angående uppfetning för att skydda avgasventiler, grenrör och katalysatorn för att kunna plocka ut mer effekt så anser jag att det borde vara strängt förbjudet. Jag predikar för Lambda 1 alltid och anpassa motorernas effekt efter temperaturen och jobba vidare på att ta fram bättre material.


Instämmer till fullo. Räcker inte den effekt man kan ta ut utan fullgasanrikning, så får man ta till en större motor istället.

Det är rätt intressant i sammanhanget att Ford Focus I i FFV-utförande går lambdareglerat på fullgas när den körs på E85, men vid bensindrift fullgasanrikar den över 2000 varv/min. Och ändå är den betydligt svagare runt 2000-3000 varv/min på bensin än på E85.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-01-10 09:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
JasonCW skrev:
karlmb skrev:
OK, det finns många rapporter. Men vilka ämnen anser du skulle kunna bli ett problem om alla personbilar i städerna kördes på E85-E96?


Vad jag menar är inte att E85 eller E96 ställer till större problem än dagens bensin Ottomotorer. Dock kan man inte börja köra E96 utan katalysator eller E85 magert utan deNOx-kat och tro att man gör miljön en tjänst.

Angående uppfetning för att skydda avgasventiler, grenrör och katalysatorn för att kunna plocka ut mer effekt så anser jag att det borde vara strängt förbjudet. Jag predikar för Lambda 1 alltid och anpassa motorernas effekt efter temperaturen och jobba vidare på att ta fram bättre material.


Då är vi helt överens, Jason!
Och tänk om bara tillverkarna började våga ta chansen snart att skapa dessa (i jämförelse med DI-motorer och högtrycksdieslar) mkt enkla och billiga, men samtidigt så rena och starka biobränslemotorer som mager-Ottomotorer för etanol kan bli!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011