Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 09-01-01 20:39 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Min golf mk1 1800 GTI drog i sommars 0.9* men nu när det har blivit kallare drar den runt 1.2.

Det sitter Megasquirt iden med bredbandslamda...

Förvärmer bränslet till ca 50-60 grader

Har ingen förvärme på luften men brukar ligga på + sidan för det mesta..

Har höjt täningen rätt mycket..

Provat att snål köra mot Lambda 1.2 drog mindre soppa i sommars men nu kvittar det om jag kör 1-1.2(lambda reglering)

Några fler idéer/tips så man kan få ner förbrukning ..


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-01-02 13:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är nog framför allt luftförvärmning som behövs, skulle jag tro.

Sen är det ju viktigt att motorn snabbt kommer upp i full arbetstemperatur efter start, så se till att termostaten fungerar perfekt och att du använder den "varmaste" termostat som finns till motorn i fråga. Att skärma av en del av kylaren med en pappskiva (ofta lagom att skärma av 2/3 av kylarens bredd, skärma i första hand av den del av kylaren där inte elfläkten sitter) kan också hjälpa, det ger ju om inte annat mindre luftdrag i motorrummet och mindre fartvindskylning av motorn.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-01-02 20:33 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Har den varmaste termostaten 92grader om jag inte minns fel och har stoppa igen hela fronten...

Är lite trångt att få till någon luftförvärmning som är nått pga att det är rätt trångt..

Har funderat lite på att göra en Vatten > luft förvärmare men vet inte om det kommer att ge något..

Om man skulle ha det skulle man nog behöva att ha en egen termostat till den. Så att motor får upp värmen först...

Plus att det ska gå att få den genom besiktningen utan att bygga om hela bilen före besiktning...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-01-03 11:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Sitter det inte luftförvärmning originalmonterat på gamla Golf GTI med K-jetronic?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-01-03 11:25 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Jo :lol: det har funnits en lite plåt men den är borta för länge sedan...

Tror inte den ger så mycket heller va kanske en 50 mm slang från plåten som tänkte ett hörn på grenröret

Sen har jag öppet filter va lättast att få dit det efter om original filtret sitter i K-jet "burken"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-01-03 21:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Mkt roligt att se ngn mer som förvärmer!!! :wink:
Jag tror du bör titta över tändningen.
Jag tror mig ha märkt ändrat behov av förställning när kvicksilvret kryper nedåt. Hur har du tagit fram din tändmapp nu?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-01-03 22:06 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Bild

Bild


Provat å kollat avgas temp :roll:

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-01-03 22:48 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Det verkar ju som att du har optimerat motorn i det mesta. Du tror inte att det är något annat fel som kommit upp av en annan anledning som inte nödvändigtvis är relaterat till kylan?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-01-03 23:06 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Jo så det kan det ju så klart va.

Har kollat lite efter bränsle läckage men inte hittat nått än iaf

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-01-03 23:32 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
En annan sak som slog mig är att: I och med att det är mer bensin i vinterkvaliteten av E85 är det ju extra konstigt att förbrukningen ökat om du lyckas förvärma bränslet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-01-04 00:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
OK, bra med hela kartan, men hur ser std-bensin ut, och hur tänkte du när du lade ut den?
Bla ser jag att du har kvar tändsänkningar vid höga laster på låga varvtal, varför?
på tex 1600 rpm borde du väl köra rätt ofta med full gas om du kör magert.
Och då skall tändningen avanceras rejält för att kompensera för den större tändfördröjningen vid magerblandning. Särskilt i kyla, inbillar jag mig.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-01-04 09:06 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Bild
Original tändning....


Ja vid hög last lågt varvatal har jag inte gjort nått för att man nästan aldrig kör där vad jag kan se när man är ute och kör med datorn i bilen. Så det är väl lathet ..

Jag kollade avgastempen när jag ökade tändningen

Om jag nu är helt ute å cyklar hur ska det se ut då?? :roll:

Matsunda:
Ja det tycker jag med...

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-01-04 14:26 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
Hej Båtdoc

Får se om jag kan bidra med något här.

Båtdoc skrev:
Bild


Är detta den tändning som du använder på E85 oavsett temperatur och lambda?

Båtdoc skrev:
Bild
Original tändning....



Jag har inte någon erfarenhet av den maskin du har och kan därför inte säga något direkt om de tändlägen du har här, men jag har lång erfarenhet av förbränningsmotorer genom mitt jobb som civilingenjör och vill därmed berätta hur jag tänker när jag ser dina tändmappar.

Det jag direkt slås av och blir fundersam kring är ifall du kör med samma tändning på lambda 1 som 1.2 samt om du kör samma tändning nu när det är kallare ute.
Utan orginal förvärmning på luften så skulle jag förvänta mig att det krävs lite mer förtändning på låga laster än vad orginalmappen visar, särskilt när du kör magert och nu när omgivningstemperaturen är lägre.

Jag vet nu varken vad du har för tändstift eller vad vad tändsystemet på denna maskin klarar av, men uppåt en 40 grader bör du nog slänga på vid låga laster och lägre varvtal när du kör magert.

Att enbart gå på avgastemperaturen vid ställning av tändningen kan inte vara lätt. Hur gör man? Så kalla avgaser som möjligt innebär ju inte alltid så hög verkningsgrad som möjligt.
Själv så har jag alltid haft mätt cylindertryck till min hjälp och vet därmed att "fel" tändning kombinerat med låga lufttemperaturer och magert lambda kan medföra att förbränningen blir så mycket sämre att vinsten av ett magrare lambda förloras helt. Detta tycks alltså ur mitt sätt att se det vara det som du råkar ut för nu när det är vinter.

Kommer följa denna tråd ett tag och se om jag kan bidra mer.

Edit:
Rent allmänt är jag förvånad över hur du har ändrat mappen jämfört med orginal och ställer mig frågande till om det du har nu verkligen kan vara optimalt för motorn oavsett bränsle, temperatur eller lambda. Men som sagt känner jag inte detta djur till motor som du har under huven och kan inte säga något med säkerhet.

Berätta gärna hur du har tänkt kring eller hur du har kommit fram till de förändringar du har gjort så kan jag få en lite bättre känsla för motorn.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-01-04 18:47 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Kalla mig gärna idiot :lol:

Tändningen ändras bara av motor tempen.Så det är samma tändning hela tiden..


Ja avgastempen är ju egentligen bara för man inte ska bränna ventiler och så. Har höjt tändningen och tempen har ökat.. men det kanske bara är skit??

3000rpm är ca 100km/h i golfen runt där kör jag mest iaf. Där har jag höjt ... rätt eller fel :roll:

Sen höjde jag några grader på resten..


Hur ska den se ut om man utgår från original "kurvan"


Säg vad jag gjort fel :oops:

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-01-04 20:05 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
Båtdoc skrev:
Ja avgastempen är ju egentligen bara för man inte ska bränna ventiler och så. Har höjt tändningen och tempen har ökat.. men det kanske bara är skit??


Jag tänker varken säga att du är en idiot eller har gjort fel. Jag vet för lite om den motor du har för att veta hur mappen borde se ut.
Orginalmappen bör säga något om hur motorn fungerar, men den innehåller också en stor mängd andra övervägande som tillverkaren har gjort vilket gör det svårt att urskilja den optimala grundmappen.

Du säger att du har höjt tändningen och samtidigt fått varmare avgaser!? :shock:
Nu blev jag förvirrad, för det jag hade förväntat mig var att höjd tändning skulle medföra lägre avgastemperatur.

Målet du har är ju att mer energi skall tas ut på vevaxeln, inte att mer skall försvinna genom avgaserna. :lol:
- Om allt står rätt till skall högre tändning ge kallare avgaser.
- Detta gäller dock även då man har passerat optimum och endast ökar värmeförlusterna till kylvätskan genom för tidig tändning.
- För att högre tändning skall medföra varmare avgaser så måste förbränningen bli sämre eller ske senare trots den tidigare tändningen. :roll: Detta är fullt möjligt rent förbränningstekniskt om man lägger ut tidigare tändning än tändsystemet kombinerat med förbränningssystemet klarar av i den aktuella motorn, men tillsvidare jag hoppas detta är ett missförstånd. :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011