Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-01 17:00 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Nu har jag provat lite men ser ingen större skillnad på varken mapp värde eller tps.. Funkar som du säger på tomgång men vid högre varav ser jag ingen större skillnad.

Men men satt och provade såg jag att lamdaregleringen minskade/ökade bränslet när jag ändrade tändningen så jag gick på det få se om det går nå mindre E75


Blev så att jag sänkte tändningen vid låg last :|

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-01 17:00 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
:arrow:

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Senast redigerad av Båtdoc mån 09-02-02 06:51, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-01 17:03 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
:arrow:

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Senast redigerad av Båtdoc mån 09-02-02 06:49, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-01 17:15 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
:arrow:

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Senast redigerad av Båtdoc mån 09-02-02 06:47, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-01 22:20 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
Båtdoc skrev:
Men jag såg att lambda regleringen ökade/minskade bränslet när jag ändrade tändningen så jag ställde tändningen så lamdaregleringen drog ner som mest

Blev så att jag sänkte tändningen vid högt vakuum/lågt varvtal :roll:


Om jag tolkar dig rätt så ökade lambdaregleringen bränslemängden när du ökade tändningen på låga laster och lågt varvtal.

Detta tyder då på att tändningen var för högt satt för motorn och att du med ännu tidigare tändning fick en ökande mängd oförbrännt bränsle i avgaserna och därmed ökad mängd syre som lambdaregleringen tolkar som att motorn går för magert och ökar därmed bränslemängden för att kompensera.

Få motorer tål att gå med optimalt tidig tändning på riktigt låga laster, men det är här som riktigt bra tändstift kan göra nytta genom att vidga området med optimal tändning nedåt i last. Vad som är "riktigt bra" tändstift är dock tyvärr svårt att säga eftersom olika motorer föredrar olika typer av tändstift.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-02 08:38 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Men jag måste ha fått "bättre" tändkurva nu än innan fast den kanske inte är perfekt..

Kan det inte va så att tändkurvan som jag utgick från var "fel" så det är mer rätt nu?

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-02 12:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Har du nu alltså optimerat tändningen för maximalt vacuum på noll-last?
Dina erfarenheter från högra varvtal är alltså att det är svårt att se ngn skillnad, ja, troligen är väl friktionen och därmed lasten så mkt mer försumbar på högre varvtal, borde tänkt på det...
Men din lösning att titta på lambda borde vara bra!
Man borde kunna ställa tändningen på det läge som ger den minsta bränslemängden! Var det det du gjorde då eller?

Sen är det bara att gissa vad tändningen skall vara på full-last eller strax därunder och dra raka linjer emellan.
(eller anta att det är som de flesta rapporterar, att motorerna brukar går bäst på ungefär samma tändning som med bensin)
Egentligen kanske det bästa är att välja tändpunkten vid den högsta last som motorn i original går utan full-last-uppfetning, eftersom uppfetningen inte borde behövas med etanol och den hos tillverkaren med bensin, troligen givit upphov till en annan tändpunkt än om man optimerat o-uppfetat.
En sådan lägre lastpunkt kan ju ändå användas till att dra din räta linje för det varvtalet, ända upp till max-last.

Den sluttande ytan som bildas av dina räta linjer är din nya mapp.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-02 21:06 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Bild
Bild
(Har inte gjort nått från 4800rpm å uppåt än)

Så här ser det ut nu iaf

Ja, ställde tändningen så att lamdaregleringen drog ner bränslet som mest.

Drog 1.12L/mil när jag tankade idag har inte kört hela tanken med nya tändnings mappen..
_____________________________________________________________
Gasspjället jag har två portar en större och en mindre. Innan den mindre sitter det en stryp ring.. Vad är den bra för?

Tycker gaspedalen är så "känslig" på låg last där av funderingen..

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Senast redigerad av Båtdoc mån 09-02-02 22:18, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-02 22:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Båtdoc skrev:
Gasspjället jag har två portar en större och en mindre. Innan den mindre sitter det en stryp ring.. Vad är den bra för?

Tycker gas pedalen är så "känslig" på låg last där av funderingen..


Strypringen är nog till för att få venturiverkan och rejält undertryck i vakuumuttaget för den gamla fördelarens vakuumtändförställning, vid litet gaspådrag. Men den kan nog också bidra till att hålla ner "känsligheten" när man börjar gasa.
Om jag inte minns fel så sitter det likadana spjällhus även på 5-cylindriga motorer i VW och Audi, och där saknas ofta strypringen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-07 21:00 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Har pillat lite till på tändningen nu, inte några stora ändringar.

1.05L/mil den här tanken ganska okej med tanke på att det har varit typ -15 och mycket snö på vägarna här upp så det har varit rätt tungt före ...

Kanske ska ge sig på lambda styrningen nu

:roll:

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-09 00:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
8)
OK! Från 1,2 till 1.05 är ju en bra start!
Det visar att vi är på rätt väg.
Jag hann aldrig med att analysera din mapp så noga, men vi är iaf klara över att du har rätt tändning på noll-last upp till intressanta varvtal.
Är du helt säker på att du har rätt originalmapp från början?

Isåfall, kan du pröva att göra helt räta linjer (man ser fortfarande en del ojämnheter i mappen, (stämmer verkligen den 3D bilden du har ovanför?), som borde härröra från knackbegränsningar.
Och pröva att plocka tändkurvan från säg 70% last och använd det för resp varvtal som den övre änden på den räta linjen, som du sedan låter fortsätta med samma lutning upp till maxlast.
Anledningen till att jag fokuserar så mkt på hög last är egentligen pga visionen om magerkörning, då blir maxlast vardagsmat för dig i motorvägsfart eftersom motorn blir så slö, se vidare nedan.
Och då är det än viktigare att man ger tid för förbränningen eftersom den tar mkt längre tid med luftöverskott.

Omvänt borde du kunna göra likadant faktiskt för de sista 1000 rpm uppåt, dvs du tar lutningen på den linje som bildas mellan 4300 rpm o 4800 och låter den räta linjen fortsätta upp till maxvarv endast (simulera en centrifugalförställning, alltså kompensera för den allt kortare tiden förbränningen har på sig med ökande varv. Mes korrekt i detta läget är givetvis att istället räkna hur många grader tidsförskjutningen motsvarar men med tanke på hur det ser ut nu blir det nog mkt bättre med iaf med en rät linje på detta vis).
För även här ser man tendenser till att man låter tändningen plana ut, troligen pga knackbegränsning med fulsoppa.
Med linjär varvtalsförställning borde du kunna få ut lite mer pulver i toppen på köpet.. :twisted:

Visst, sedan kommer det riktigt roliga, när du magrar ut...
Kanske kan göra en liknande approach, välj ut en lambda som du tycker verkar funka i landsvägsfart med någon någorlunda tändinställning.
Gör sedan om mappningen med noll-last upp till 4800 och justera fram hela mappen lika mkt överallt.
Säg nu att du valde lamda 1.2, då borde du kunna interpolera alla värdena mellan 1 och 1,2 (1,15 1,10 1,05 etc) för tändpunkten med en rät linje.
Har du möjlighet att lägga flera olika mappar beroende på lambda, eller måste du sätta ett värde sfa lambda på ngt vis?
Slutligen, är du säker på att tändningen inte påverkas i fel riktning pga ingående lufttemp? Det är ju vanligt att man sänker tändnigen också pga den ökade knackrisken då.
Kanske ligger något default i MS som du kan ta bort...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-22 19:45 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Nej, Är inte säker på att det är rätt original mapp. Det var den bästa jag hittade.


Bild

Bild
Så här ser mappen ut idag
Bild
Hur tändningen ändras mot MAT
Bild
AFR tabellen som jag provade idag. Inte så snygg ...

Är inte riktigt med hur du tycker jag ska ändra.

Hur menar du med plocka tändkurvan horisontell eller vertikal kurva.

Jag kanske är dum :?

Kan du inte ta och rita på bilden vilka områden du menar. Bara i paint eller nått sånt..Fast bäst skulle va att du laddar hem MegaTune så skickar jag mapp filen till dig :wink:


Edit:

Ska alltså ha 35grader på hela översta raden..?

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-03-15 21:29 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Har provat att köra magrare men då drog 1.2L/mil igen..

Har också provat att förvärma bränslet med glödstift till ca 90 grader men blev ingen skillnad. Varken på mager körning eller lamda 1

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-04-25 11:07 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Bild

Bild


Det ska vara rätt nära original tändning.

Lite knöligt dock att översätta till en mapp..

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-02 23:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ursäkta min senfärdighet, har haft en del annat för mig....
Ska se om jag kan ladda ner o lära mig Megatune, skicka mig filen så jag kommer igång!
Vad menas med A resp B i sista diagramet?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011