Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 10:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kompression
InläggPostat: fre 09-01-09 12:41 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jag har läst i tidigare trådar (hittar dem inte nu) om att kompet ligger på ca 10 på en B230 och att öka kompet till 13 kan vara vanskligt.

Det här är ett kompprov på min 945 som togs i somras (lappen dök upp under en hög) vilket skulle vara högt vid bensindrift. Provet togs med sladdarna bortkopplade till spridarna.

Bild

Den borde ju lämpa sig utmärkt för etanolkonvertering, bara jag får ändan ur vagnen. Den passerade precis 33' mil, tror aldrig att någon petat på motorn förutom service.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-01-09 13:19 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 15:05
Inlägg: 30
Ort: lindome
Du har mätt komprisionstryck. När man pratar om 13:1 så är det komprissons förhållande. Det är alltså inte samma sak.
Motorns komprissons förhållande står säkert i instruktions boken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-01-09 21:26 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
PETER.O skrev:
Motorns komprissons förhållande står säkert i instruktions boken.


B230FD har en geometrisk kompressionsförhållande på 9.8:1.
http://www.volvo-club.cz/engine_detail.php?id=136

Det värde man får på ett kompressionsdiagram är som sagt kompressiontrycket som är beroende av flera faktorer såsom ventiltider och geometrisk kompressionsförhållande, kallat effektiv kompressionsförhållande eller ibland dynamiskt kompresssionsförhållande.

Med samma geometriska kompressionsförhållande kan man få väldigt olika kompressionstryck, men det normala är ändå att trycket alltid är högre än värdet på kompressionsförhållandet.
Det som styr vad trycket blir är allmänna gaslagen. p*V^1.4=konstant

Kompression av ren luft från volymen 9.8 till 1 ger enligt ovanstående formel att kompressionstrycket blir 24.4 bar. Detta kräver dock 100% fyllnadsgrad, fullt effektivt kompressionsförhållande, inga läckage förbi kolvringar, inga värmeförluster med mera. Därför ser man detta fulla kompressionstryck endast då motorn är varm och den går på högre varvtal. Vid det varvtal som startmotorn ger ser man sällan ett tryck som är högre än 50-60% av det teoretiska enligt formeln ovan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-01-09 21:48 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Tack för utförliga svar, jag har helt klart mycket bristfälliga kunskaper i ämnet.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011