Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Kompression
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=29&t=4551
Sida 1 av 1

Författare:  erikn [ fre 09-01-09 12:41 ]
Inläggsrubrik:  Kompression

Jag har läst i tidigare trådar (hittar dem inte nu) om att kompet ligger på ca 10 på en B230 och att öka kompet till 13 kan vara vanskligt.

Det här är ett kompprov på min 945 som togs i somras (lappen dök upp under en hög) vilket skulle vara högt vid bensindrift. Provet togs med sladdarna bortkopplade till spridarna.

Bild

Den borde ju lämpa sig utmärkt för etanolkonvertering, bara jag får ändan ur vagnen. Den passerade precis 33' mil, tror aldrig att någon petat på motorn förutom service.

Författare:  PETER.O [ fre 09-01-09 13:19 ]
Inläggsrubrik: 

Du har mätt komprisionstryck. När man pratar om 13:1 så är det komprissons förhållande. Det är alltså inte samma sak.
Motorns komprissons förhållande står säkert i instruktions boken.

Författare:  JasonCW [ fre 09-01-09 21:26 ]
Inläggsrubrik: 

PETER.O skrev:
Motorns komprissons förhållande står säkert i instruktions boken.


B230FD har en geometrisk kompressionsförhållande på 9.8:1.
http://www.volvo-club.cz/engine_detail.php?id=136

Det värde man får på ett kompressionsdiagram är som sagt kompressiontrycket som är beroende av flera faktorer såsom ventiltider och geometrisk kompressionsförhållande, kallat effektiv kompressionsförhållande eller ibland dynamiskt kompresssionsförhållande.

Med samma geometriska kompressionsförhållande kan man få väldigt olika kompressionstryck, men det normala är ändå att trycket alltid är högre än värdet på kompressionsförhållandet.
Det som styr vad trycket blir är allmänna gaslagen. p*V^1.4=konstant

Kompression av ren luft från volymen 9.8 till 1 ger enligt ovanstående formel att kompressionstrycket blir 24.4 bar. Detta kräver dock 100% fyllnadsgrad, fullt effektivt kompressionsförhållande, inga läckage förbi kolvringar, inga värmeförluster med mera. Därför ser man detta fulla kompressionstryck endast då motorn är varm och den går på högre varvtal. Vid det varvtal som startmotorn ger ser man sällan ett tryck som är högre än 50-60% av det teoretiska enligt formeln ovan.

Författare:  erikn [ fre 09-01-09 21:48 ]
Inläggsrubrik: 

Tack för utförliga svar, jag har helt klart mycket bristfälliga kunskaper i ämnet.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/