Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 10:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 09-02-02 10:41 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-14 10:12
Inlägg: 14
Någon som vill fördjupa mig lite i följande funderingar;
De flexifuelbilar som säljs verkar vara bensinbilar som även kan köras på etanol.
Men om man vill löpa linan ut och optimera en motor för enbart E85 eller rent av 100% ren etanol, hur skulle en sådan motor vara?
- Borde inte bränsleförbrukningen bli lägre än motsvarande flex motor om man bara ha ett bränsle att tänka på?
- Skulle man kunna konvertera en befintlig bensin/dieselmotor för detta? Vad vore lämpligast att utgå från? Vad skulle till? Förvärmning etc.
- Finns inte mycket att hitta om motorer som går på 100% etanol. Berätta gärna!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-02 12:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Visst har du rätt, man kan göra bra mkt bättre motorer om man kunde vara säker på att ingen tankade undermålig fossilsoppa i tanken någon gång.
Man slipper dels all anpassning i form av olika blandningsförhållanden samt framförallt det låga knackmotståndet (oktantal) och dåliga magertåligheten hos fulsoppa.
Som grädde på moset kyler etanol mkt bättre än bensin så man kan downsiza en etanolmotorn mkt mer än en bensindito vilket sparar ytterligare effektivitet.
En länk om rena alkoholmotorer finns här:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=346
, men tyvärr är det glest med detta än så länge.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-15 22:08 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
Så som situationen har varit homologiseringsmässigt så har det inte varit möjligt att ta fram motorer som enbart skall gå på E85.
E85 har tidigare nämligen inte varit ett certifierbart bränsle, det har alltså inte varit möjligt att köra en bil på E85 vid certifiering av motorprestanda, bränsleförbrukning och emissioner.

Något annat än flexmotorer har därför varit otänkbart i Europa, men nu från och med Euro 5 när E85 blir ett certifierat bränsle för vilket flexmotorer även skall verifieras klara emissionerna så är det teoretiskt möjligt att saluföra en bil med en fullt ut E85-optimerad motor.
Nästa mur är folks vilja att köpa en bil som endast går att köra på E85, särskilt med tanke på den senaste tidens prisutveckling på det bränslet. Vägen runt det problemet är att tillåta högoktanig bensin (min 98 oktan) som nödbränsle med kraftigt sänkt prestanda och sämre verkningsgrad. Om man då kan visa på ett betydligt mindre E85 straff på bränsleförbrukningen så skull man nog kunna få fler kunderna att enbart tanka E85.
Att man även skall kunna köra på bensin kommer nog vara ett krav hos de flesta så länge som det inte alltid är garranterat billigare att köra på E85.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-16 10:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja, det stämmer med certningen glömde bort det, bra att det är på väg bort nu iaf.
Gällande prisgaranti tror jag inte det är en så nödvändig parameter, folk fortsätter att köpa dieselbilar enbart på tron om att det kommer att bli billigare.
Samma tro kunde man bygga upp kring E85 om vi fick se ett lite mindre korrupt konkurrensverk i landet.
Till detta kommer hotet om ytterligare höjda straffskatter på fulsoppa + risken för oljebrist/ nya OPEC-höjningar/ krig /död och elände med fossila bränslen.
Kvar står enligt mig snart enbart risken att man inte kan ta med sin bil på semester i de flesta näraliggande länderna utan att behöva planera resan utifrån tankställen på vägen samt möjligen att anti-etanol lobbyn skulle lyckas skjuta hela etanol ide'n i sank med rena etanolbilar utan bränsle som följd.
Denna sista risk kunde man minska genom att som biltillverkare garantera ombyggnad till bensin eller annat alternativ om det nu skulle hända, ta-i-trä...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011