Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 07-03-22 12:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Har road mig att jämföra energi förbrukningen av några SAAB 9-5 kombi varianter per mil:

bensin = 30.15 btu / liter
E85 = 22.00 btu / liter -> 73% av bensin
diesel = 36.46 btu / liter -> 121% av bensin

SAAB 9-5 2,2 TiD (120hk diesel) drar 0,65 l diesel/mil = 6,5 kW/ mil
SAAB 9-5 2,0 BioPower (180 hk E85) drar 1,2 l E85/mil = 7,7 kW/mil
SAAB 9-5 3,0 TiD (176 hk diesel) drar 0,76 l diesel/mil = 8,1 kW/mil
SAAB 9-5 SE Kombi 2,0T (195HK bensin) drar 0,92 l bensin/mil = 8,1 kW/mil

Biopower saaben är alltså rätt energieffektiv jämförd med sina fossilsyskon.

/Aryan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 07-05-15 11:43 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-11 13:30
Inlägg: 111
Ort: Norrlands inland
aryan skrev:

Biopower saaben är alltså rätt energieffektiv jämförd med sina fossilsyskon.

/Aryan


Beror ju lite på hur den förbrukningsuppgift du använt stämmer med verkligheten..
Just BioPower drar i praktiken betydligt mer än vad Saab anger (typ 2dl/mil) medan t.ex. en 9-5 diesel ligger väldigt nära fabriksuppgiften i praktiken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-15 12:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det där borde man komma ifrån genom att jämföra specifika förbrukningen i konstantfart.
De sifforna är svårare att manipulera.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-18 22:18 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-15 10:49
Inlägg: 22
Ort: Skåne
Det finns en fantastisk sida som heter www.spritmonitor.de som är en slags databas där vem som helst kan skriva in (logga) sin verklig förbrukning. Man klickar på suche och väljer en bilmodell. Sedan får man statistik över verklig förbrukning för en viss modell, antal körda km, antal förare samt snittförbrukning...

_________________
Citroen C5 V6 ES9J4S 208 Hkr
Peugeot 807 V6 ES9J4S 208 Hkr


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-18 22:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Men E85 nämns inte alls.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-08 14:33 
Offline

Blev medlem: tor 07-04-12 22:22
Inlägg: 72
Ort: Från
>_< BTU? KW?

Snälla, använd korrekta SI-enheter. Energiåtgång mäts i joule (J), en watt gånger en sekund är en joule. BTU är "british thermal units" som är nåt derivat av pund och kalorier och annat 1800-talstrams! Glöm!

Energiinnehåll i kemiska substanser brukar nomalt mätas per massa (kvantitet molekyler egentligen) snarare än volym, men det går väl an i det här sammanhanget.

Bensin innehåller teoretiskt 35 Megajoule per liter.
Diesel innehåller 39 MJ/l.
Etanol innehåller 24 MJ/l.
E85 innehåller ca 26 MJ/l
Det varierar en hel del beroende på hur man mäter.

SAAB 9-5 2,2 TiD (120hk diesel) drar 0,65 l diesel/mil = 25 MJ/ mil
SAAB 9-5 2,0 BioPower (180 hk E85) drar 1,2 l E85/mil = 31 MJ/mil
SAAB 9-5 3,0 TiD (176 hk diesel) drar 0,76 l diesel/mil = 30 MJ/mil
SAAB 9-5 SE Kombi 2,0T (195HK bensin) drar 0,92 l bensin/mil = 32 MJ/mil

Det borde vara en skaplig felmarginal på 5-10%.

Det enda det här säger mig är att verkningsgraden på Biopowermotorn är ungefär lika som för bensin.

2.2-dieseln är effektivare än 3.0-dieseln som borde vara effektivare än både E85 och bensin, för dieselcykeln är närmare Carnots optimala cykel än ottocykeln.

Med andra ord är E85 lika effektivt som bensin medan SAABs 3.0-diesel inte är särskilt bra jämfört med andra dieslar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-28 10:20 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-12 12:58
Inlägg: 20
Ort: Kungälv / Ytterby
Michail skrev:
Med andra ord är E85 lika effektivt som bensin medan SAABs 3.0-diesel inte är särskilt bra jämfört med andra dieslar.


3 litaren är väl en ganska gammal konstruktion medans 2.2:an är relativt modern ?

_________________
Peugeot 106XR -92 1124cc räserbil, än så länge på bensin men snart får hon gå på bolaget !
Peugeot 309, räserbil på E85 med megasquirt m.m. , död.... utskrotad, må den vila i frid.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-28 12:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Michail skrev:
>_< BTU? KW?

Snälla, använd korrekta SI-enheter. Energiåtgång mäts i joule (J), en watt gånger en sekund är en joule. BTU är "british thermal units" som är nåt derivat av pund och kalorier och annat 1800-talstrams! Glöm!


Ok tack för påpekande. Amerikanerna använder ofta BTU för att ange energitäthet av bränslen och jag menade förståss förbrukning i kWh/mil vilket jag litte enklare kan relatera till och väl måste anses som en SU enhet likväl som MJ/mil? Om man ska vara petig så kan man f.ö. inte använda mil som SU enhet heller, för det är bara gammal svensk trams ;-).

Gjorde om dina beräkningen och hittade ett fel vad gäller energiinnehål i E85 i dina siffror, utångspunkten mina nya beräkningen är nu att
Bensin innehåller 8,9 kWh/l = 32 MJ/l
Etanol 5,87 kWh/l = 21,14 MJ/l
Diesel innehåller 9,8 kWh/l = 35,3 MJ/l
E85 innehåller då (0,15 grr bensin + 0,85 ggr etanol) 6,32 kWh/l = 22,7 MJ/l !!!

Då får man:

SAAB 9-5 2,2 TiD (120hk diesel) drar 0,65 l diesel/mil : 6,37 kWh/mil = 22,95 MJ/mil
SAAB 9-5 3,0 TiD (176 hk diesel) drar 0,76 l diesel/mil : 7,45 kWh/mil = 26,83 MJ/mil
SAAB 9-5 2,0 BioPower (180 hk E85) drar 1,2 l E85/mil : 7,59 kWh/mil = 27,32 MJ/mil
SAAB 9-5 SE Kombi 2,0T (195HK bensin) drar 0,92 l bensin/mil : 8,19 kWh/mil = 29,44 MJ/mil

@Snillet, jag vet inte om 3l diesel motorn är en gammal konstruktion, det kan vara så tittar man på listan ovan så följer energiförbrukningen max motoreffeten oavsett bränsle. Min poäng var att snacket om hög bränsle förbrukning med etanol och att dieseln är såå mkt effektivare haltar lite.

/Aryan

PS jag har inte räknad om energiinnehållet i bensin till E05 eftersom förbrukningen i fabriksuppgifterna inte mäts med E05 utan med en speciellt standardbensin utan etanol.

EDIT: några felstavningar

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan fre 07-09-28 17:00, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-28 16:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
MKt intressant att slänga till Collin&Co!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011