Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 11-09-27 14:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Min tanke med cylinderväggsinsprutningen borde även kunna funka i en tvåtaktsmotor.

Man slipper då problemet med att bränsle spolas ut ur i avgasporten. Med överladding på insuget kan man ha vanlig motorolja i vevhuset och slippa 2T oljeröken.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-09-27 14:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Min tanke med cylinderväggsinsprutningen borde även kunna funka i en tvåtaktsmotor.

Man slipper då problemet med att bränsle spolas ut ur i avgasporten. Med överladding på insuget kan man ha vanlig motorolja i vevhuset och slippa 2T oljeröken.

/Aryan


JO, på en tvåtaktare är det ju nästan krav på DI idag.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-09-27 18:44 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 15:05
Inlägg: 30
Ort: lindome
Men Toyota har tydligen gett upp försöken att få ut ordentligt med effekt via DI. Det kunde jag tipsat dem redan innan...[/quote]


Det går att få bra med effekt med DI, 458 Italia har ju 570hk/9000v/m ur en 4.5L V8.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-09-28 08:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
PETER.O skrev:
Men Toyota har tydligen gett upp försöken att få ut ordentligt med effekt via DI. Det kunde jag tipsat dem redan innan...



Det går att få bra med effekt med DI, 458 Italia har ju 570hk/9000v/m ur en 4.5L V8.[/quote]

Visst, det går, redan innan kriget pyssalde ju Mercedes med detta, men det var andra emissionskrav då, och inga förbrukningskrav.
Man utnyttjar då den kylande effekten och att bränslets volym ej behöver dras förbi ventilerna vilket ger bättre fyllnadsgrad.
Ska man spara soppa på det blir det rejält svårare och de som lyckades med båda först var nog Mercedes (CGI).
VW/Audi var först, men fuskade med turbo.
Både Toyota och Audi har börjat med dubbla system och det börjar som sagt att likna lite lekstuga.
En rätt bra sammanställning på alla sombörjat med DI hittade jag här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_direct_injection
Mkt roligt att påminnas om att den första DI-motorn i världen var svensk (Hesselman)!

Lite grann verkar det som med hybrider, det är bra att kunna skriva i broschyrer o annonser att man har ett avancerat DI-system, men kan som sagt ifrågasätta nyttan när det finns enklare vägar till låg förbrukning och hög effekt i en sug-otto.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011