Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Avstämt rör E85
InläggPostat: fre 12-02-24 20:15 
Offline

Blev medlem: fre 12-02-24 20:05
Inlägg: 2
tjohopp, har suttit och läst runt på forumet lite nu i tankar om att E85 konvertera en moppe jag ska köpa. den ska användas till att pendla (gå runt 100) och tänkte att om jag etanol konverterar kommer inte värmen bli något problem när man varvar 10-12k rpm i 20 min utan vila.

men de jag tänkte var att när jag bygger pipa till moppen så antar jag att man måste tänka lite anorlunda från när man bygger en pipa till en motor som går på bensin?

det jag mäst tänkte var vad man ska göra för att se till att man ändå får bra värme i pipan, eller räcker det med att göra an ganska trång och lång stinger och en ganska lång header som klarar av att hålla kvar värmen i pipan?

någon som byggt E85 pipa kan ju gärna dela med sig om vad den upplevt förändras :D


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avstämt rör E85
InläggPostat: fre 12-02-24 20:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hej, har du redan tittat på denna sida http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javapipe_en.htm

Appleten kan växla mellan metanol och bensin och man kan ändra avgastempen. Metanol är inte riktigt samma sak som etanol som borde vara lite mera likr bensin, men man kan ändå se lite vad skillnaderna kan vara.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avstämt rör E85
InläggPostat: fre 12-02-24 20:59 
Offline

Blev medlem: fre 12-02-24 20:05
Inlägg: 2
okej, tror nästan jag bara bygger ett likadant rör som jag hade gjort till en bensin motor sen förändrar jag värmen med jhälp av stingern :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avstämt rör E85
InläggPostat: lör 12-02-25 08:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det finns många variabler, avgastempen beror t ex mycket på tändningen, ju senare tändning ju hetare avgaser t ex, bränsleblandning påverkar tempen med E85 behöver man inte köra extra fet för att undvika värmenyp osv vilket gör att avgastempen kanske inte blir så mkt lägre än med bensin.

Egentligen behöver du en avgastempmätare för att veta vad som egentligen händer, jag såg att de finns relativt billiga på Biltema.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avstämt rör E85
InläggPostat: tis 12-02-28 15:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Hej, har du redan tittat på denna sida http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javapipe_en.htm

Appleten kan växla mellan metanol och bensin och man kan ändra avgastempen. Metanol är inte riktigt samma sak som etanol som borde vara lite mera likr bensin, men man kan ändå se lite vad skillnaderna kan vara.

/Aryan


Snyggt program!!

Vad som påverkar här är alltså att vi sänker avgastempen, och därmed ljudhastigheten i avgaserna.
Någonstans borde vi kunna få fram/uppskatta hur mkt lägre avgastemp man kan räkna med under fullgas när man byter från bensin till etanol.
Resten ges då av programmet.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avstämt rör E85
InläggPostat: tis 12-02-28 16:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jo fast en trimmad tvåtaktmotor körs ofta extra fet för att hindra värmenyp och brännhåll i kolven. Med E85 kan man köra optimal luft/bränsleblandning utan överhettningsrisken, kolven kyls endå ca 3-4 grr bättre med E85 men avgastemperaturen kan då möjligen inte bli så mkt lägre när man inte har samma feta blandning.

Å andra sidan skulle en extra fet bensinblandning kunna brinna så långsamt att avgastempen blir extra hög?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avstämt rör E85
InläggPostat: tis 12-02-28 16:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Jo fast en trimmad tvåtaktmotor körs ofta extra fet för att hindra värmenyp och brännhåll i kolven. Med E85 kan man köra optimal luft/bränsleblandning utan överhettningsrisken, kolven kyls endå ca 3-4 grr bättre med E85 men avgastemperaturen kan då möjligen inte bli så mkt lägre när man inte har samma feta blandning.

Å andra sidan skulle en extra fet bensinblandning kunna brinna så långsamt att avgastempen blir extra hög?


Generellt sett sänker alltid fet blandning avgastempen.
Kanske blir det samma då om man kör mindre fett på Etanol.
Ser nu när jag fått igån appleten att de anger en typisk avgaastemp på (fet) bensin resp metanol till :

Gasoline 750 ... 850 K 500 ... 600 °C
Methanol 450 ... 550 K 200 ... 300 °C

Ändrar man dessa temperaturer i apleten så händer det rejäla saker med rörets dimension..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011