Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 12-05-10 16:09 
Offline

Blev medlem: tor 12-05-10 15:28
Inlägg: 1
Hallå!

Är ny här på forat, men är inte någon nybörjare när det gäller tvåtakts trimning eller turbokonvertering på fyrtakt.

Jag och min polare har racing och tvåtakt som ett stort gemensamt intresse. Han T, har tävlta en hel del innan 70RR och jag har kört mycket MX.

Vi har nu gått ihop och startat ett team för att nästa år satsa hårt på att ta hem första och andra platsen i klassen, givetvis!
Detta året kommer vi som har scootrar och ligger på 70cc öra på dispens i klassen 80RR(?) och för oss är det 20hk på bakhjulet som gäller.

Min hojj har nog inte så stora problem med att nå upp till dessa 20hk, jag tror till och med att den redan nu lämnar över det med lite tid på inställning bara. Cylinder i samma chassi har presterat 7.63s 121km @201m, alltså ett ganska skapligt vasst chassie o cylle jag har.

Vi kommer oxå tävla i sprint (dragracing för moppar) och det är här jag först och främst tänkt använda mig av E85.
Där finns inga hk gränser eller så, enbart 70cc.

Jag har en del frågor kring detta till er,

Vad hade ni gjort för att få ut maximalt med effekt på E85?


Att höjja komp är ju givet, men vad hade ni mer gjort?

Omformning av transfer/boost och avgasportar?

Hur skulle ett förbränningsrum anpassat för E85 sett ut enligt er?

Hur är det när man bygger exp. kammare? Avgastempen sjunker ju, men finns det några mer saker man bör tänkta på vid design av krök?

Vilken olja rekomenderas? Castrol R30/40 eller finns det bättre saker nu?


Har ni några mer saker man bör tänka på för att VERKLIGEN få ut maximalt med effekt?`Dom som just nu här i Svea rike som ligger högst plockar ut ca 27hk, jag skulle vilja komma nära det, eller ännu hellre bräcka det.


Sen, har läst lite lätt om toluol och aceton, vad är fördelarna med att blanda i det i E85?

Som ni kanske märker är detta ett ganska seriöst projekt och jag behöver lite hjälp, antingen från er eller om ni vet om någon eller gärna 10 länkar med relevant fakra kring att modifiera motorn för maximalt med effekt på E85 alt E85/ace/tolu bränslen.


Skriv på nu mina foriter, posta länkar, kom med kommentarer, erfarenhet whatever bara ni hjälper mig:)

Tror att det är mer än bara jag som är intresserad av just detta ämne, så dela med er av det ni vet OCH! av länkar om ni har sådana



MVH/ TMRacing


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-05-10 23:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Hej!

Är det ni som ligger bakom http://www.tmracing.se/ ?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-05-11 07:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Intressant med lite ambitoner!

Avgastempen nämner du ju, det betyder att man får räkna om dimensionerna på avgassystemet för att få rätt stöttning från det.
Kompressionen kan du höja hur mkt du vill, men tyvärr är det ju svårt att få upp den så värst på en 2-taktare (den verkliga).
Kanske det kan löna sig att värma etanolen också, tex via en slinga runt avgaskröken, för bästa atomisering.
Slutligen bör man nog lägga ned lite tid på att hitta optimal tändning, är det riktigt seriöst kan det hända att man får göra en helt egen mapp för E85, i extremlägen med höga tryck och flöden så beter sig spriten lite annorlunda än bensin.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011