Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 12-06-05 15:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
http://delphi.com/pdf/techpapers/2011-01-0900.pdf

Har inte läst ännu men detta verkar vara intressant:
Engine Efficiency Improvements Enabled by
Ethanol Fuel Blends in a GDi VVA Flex Fuel Engine


Citat:
Current acceptance of E85 is hindered
due to its reduced energy density relative to gasoline, which
results in reduced MPG and vehicle range. The energy
content is about 28% lower on a volumetric basis and 32%
lower on a mass basis. Despite its lower energy density
ethanol blends offer significant benefits with respect to
increased power density due to its high octane rating and
latent heat of vaporization. E85 can operate more efficiently
and produces lower warmed up exhaust emissions

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-05 19:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Mkt mkt intressant rapport!! :!: :!:
Tack Aryan!
Det är ju sällan som dessa rapporter kommer ut på nätet helt gratis, det är bra att staten ibland satsar lite pengar och gör resultatet tillgängligt för oss vanliga dödliga.

Läs och lär!
För den som tror på att allt handlar om el-hybridisering inne på tillverkarnas kontor, kan en studie av den långa raden nyligen publicerade papers i slutet bringa en del visdom..
Man jobbar rätt mkt med att ta tillvara alkoholers överlägsna förbränningsegenskaper i bilindustrin.

Som jag hävdat kan man alltså räkna med ca 20% bättre effektivitet (fig 31) om man gör det här på rätt sätt.
Vad jag såg så har man dock inte till fullo utforskat magerkörning i denna rapport, det tillkommer alltså. Man föredrar att exploatera den högre knacktåligheten genom att växla upp bilen istället.
Frågan är om det är realistiskt med så höga utväxklingar med avseende på NVH.
Synd också att det är dåligt redovisat hur tändpunkten ska modifieras när man höjer etanolhalten, men ska studera rapporten lite djupare gällande det för att se om jag kan få ut ngt.

Edit: Ah, ang tändning, kan man studera diagramen 23, 27, 28 och 30.
Man kan räkna om CA50% ändring till lika många vevgrader förlängd förbränning, dvs behov av tidigare tändning.
* Som vi ser i diagram 28 så kan man med E85 ligga kvar på samma tändläge oavsett CR.
* Sett på last kan man enligt 27 ligga mer än 10 grader tidigare vid 1000 kPa BMEP, jfrt med bensin.
* Sett på varv ska man för MBT enl diagr 30, vid stök., jfrt med bensin köra på 15 grader SENARE tändning vid 1000 rpm och på samma tändning vid 4000 rpm, eftersom CA50% ligger konstant på 10 grader för E85, =alltså CA50% är mkt längre för bensin vid låga varvtal (15 grader längre vid 1000 rpm)

Hmmm...

Intresssant också i diagram 35, där man konstaterar att oktantalet för E85 ser ut att kunna variera mellan 101 och 108 RON. Detta trots att det troligen verkligen ändå är 85% Etanol i soppan, till skillnad från Sveriges skämt till bränslespec...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-06-06 00:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tack, som vid snabb granskning ser det bör man man med E85 ha halva (eller hela) vakuum tändförställning in i centrifugalkurvan eftersom last/compression inte påverkar som med bensin?

Här har man också ett roligt citat:
Citat:
The relative improvement in efficiency is shown in Figure 31 for E85. Peak thermal efficiency on E85 reached 38% at 2250 RPM, 11.9 bar BMEP. The use of boost will allow an increase in power density and a further increase in peak efficiency. However for typical drive cycles the range of engine operation focused on in this study is sufficient.


38% verkningsgrad är inte fy skam!

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-06-06 09:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Nej, och detta är med en del av de nackdelar som de varierade ventiltiderna givit i testerna. Med helt enligt baseline, fast med motsvarnade kompressionsökning och optimering av tändning och lamdba hade det troligen sett ännu bättre ut.
Det är också intressant vilken dellast-effektivitet man kan nå. Det är där man mest brukar jämföra med diesel. Som vi ser i fig 31, är det även där 20% förbättring och det i hela varvtalsregistret så länge man ligger under 1 bar i BPEM.
Det är här man har den stora skillnaden mot dieseln, mina vänner!
Redan en sådan här motor i en city-cykel skulle ge fantastiska resultat och dieseln skulle kastas ut direkt med sina övriga nackdelar.
Och jag menar att man alltså kan nå ännu längre.
Utan DI, och utan VVT.

Kanske vi kan lägga ut en del valda diagram direkt på hemsidan Aryan, detta är mkt bra att ha in debatten mot snåldieslarna!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-07 12:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Har ännu inte lästrapporten i detalj, men skriver de att de varierande ventiltider och DI är en nackdel för bästa verkningsgrad med E85? Jag kan tänka mig att just VTT skulle kunna begränsa/eliminera pumpförlusterna vid dellast ottomotorns akilleshäl jmfd med dieselmotorn.

Ja vi skulle kanske kunna avände delar ur denna rapport på hemsidan, ge gärna förslag! Vi måste då kolla om det finns några upphovsrättsproblem / om man behöver be författerna/Delphi om lov om det.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-06-13 21:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Deras avancerade VVT system är givetvis vad de vill sälja.
Men i detta fall har man använt det för att simulera olika CR, genom att variera det "fångade" CR.
Detta ger en del oönskade effekter, vilket man skriver om.
Det är inte exakt samma sak att ändra motorns geometriska CR som att ändra CR via andra ventiltider/lyft.
VVT kan förbättra/förändra t.ex. hur mkt färskgas som går ut direkt i avgaserna osv, de kan också minska pumpförlusterna om man har insugsventilerna mindre öppna på låglast te.x.
Men, man kan inte räkna hem samma pumpförlustminskning 2 ggr, antingen lyckas man köra magert och öppnar spjället, eller så trollar man med ventilstyrningen som Delphi.
Finns ingen anledning att göra bådadera för det blir kaka på kaka, som att ha två spjäll efter varandra och tro att det blir mer besparing om man kan öppna dem båda än att öppna ett enda.

Jag tycker de diagram jag nämnde kan användas på hemsidan då de är så lättlästa med färgerna o allt.
Jag ser inte varför man kunde använda sådant som publicerats av USAs myndigheter, iaf med angivande av källa, vilket vi förstås vill göra ändå.
Kolla om du hittar ngn disclaimer, men isåfall kan man väl fråga Delphi om lov i värsta fall.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011