Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 07:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Högre utväxling?
Bra 100%  100%  [ 4 ]
Dåligt 0%  0%  [ 0 ]
Vet Ej 0%  0%  [ 0 ]
Antal röster : 4
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 15-01-30 21:27 
Offline

Blev medlem: mån 07-04-09 20:46
Inlägg: 35
Ort: Grisslehamn
Hej

Vad tror ni om idén att montera en växellåda från motsvarande dieselbil på en etanolkonverterad turbobil? Tanken är att kunna utnyttja det relativt lägre varvtalet för att få ner förbrukningen och låta motorn jobba mer ekonomiskt på mellanvarv, där även etanolbilen subjektivt är starkare än motsvarande bensin?

Jag kan lätt stå ut med att få växla ner vid omkörningar/accelerationer om det gör att jag kan spara några dyra droppar på väg till jobbet.

Bilen ifråga är redan chippad och jag uppskattar att den ger mellan 225-240Hk enligt den vetenskapligt erkända mätmetoden butometern d.v.s. Arselet. Men jag har en lika bil som ger (A4 1,8Ts)180hk original och den blir frånåkt med hästlängder.

Så vad tror ni om förbrukningen om jag offrar lite acceleration mot lägre marchvarv?

Med vänlig hälsning, Magnus


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-01-31 16:20 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 65
Jag är ingen expert alls på området och möjligtvis helt fel ute, men är det verkligen skillnad på växellådorna i sig, eller är det någon annan del som är skiljer mellan diesel- och bensinbilarna. Åtminstone förr på bakhjulsdrivna bilar angavs utväxlingen i bakaxeln skilt, och detta i samband med växellådans lägen ger ju det slutgiltiga utväxlingen. Finns det alls något sådant på framhjulsdrivna bilar???

Jag antar nog att högre utväxling = lägre förbrukning, jag är bara inte helt säker på om växellådsbyte är rätt sätt

_________________
Skoda Fabia III Wagon 1.0 TSI 110 Style -18, kör blandtankat

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-01-31 17:42 
Offline

Blev medlem: mån 07-04-09 20:46
Inlägg: 35
Ort: Grisslehamn
Eftersom Audi och andra framhjulsdrivna bilar har slutväxeln i växellådan är det enklare att byta låda än att öppna den och byta drev. Dessutom skiljer det ganska mycket på utväxlingarna mellan bensin och diesellådan om jag kommer ihåg rätt så har 1,8T 0,836:1 på 5:an och 3,8:1 på slutväxeln. Diesellådan har 0,637:1 och 3,2 på slutväxeln på 5:an.-felaktigt

Rätt är;

A4 1.8T FWD (B5)
1.an 3.778:1.
2.an 2.176:1
3.an 1.429:1
4:an 1.091:1
5:an 0.865:1

Slutväxel: 3,89:1

Dieseln t.ex 1,9Tdi

1:an 3.500:1
2:an 1.890:1
3:an 1.230:1
4:an 0.930:1
5:an 0.680:1

Hittar ingen information om slutväxel så jag antar att det är samma.

Antar vi att slutväxeln är samma och vi idag varvar nästan 3000 Rpm i 110-115 (varvtal plockat ur minnet) på 5:an så skulle vi genom att byta till diesellådan sänka varvet i samma hastighet till 2358 rpm.

Med vänlig hälsning, Magnus


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15-02-01 14:08 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Under förutsättning att din motor gillar att jobba vid det varvtalet, ja. Tänk om du hamnar lite fel? KAN bli att bilen drar mera bränsle om du hamnar under gränsen för vad din motor gillar för varvtal att jobba vid, med sämre ekonomi som följd.
På Saab kan man byta primären och således ändra utväxlingen på lådan; och från de bilar jag ändrat på så vet jag att du plötsligt får helt andra egenskaper än du hade tidigare. Det kan räcka så länge du är ensam i bilen, men i samma ögonblick du kopplar på ett släp eller har flera passagerare, blir det trögt.
Det kan räcka att montera aningen större hjul på driven för att märka hur annorlunda det blir.

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15-02-01 17:34 
Offline

Blev medlem: mån 07-04-09 20:46
Inlägg: 35
Ort: Grisslehamn
morsole skrev:
Under förutsättning att din motor gillar att jobba vid det varvtalet, ja. Tänk om du hamnar lite fel? KAN bli att bilen drar mera bränsle om du hamnar under gränsen för vad din motor gillar för varvtal att jobba vid, med sämre ekonomi som följd.
På Saab kan man byta primären och således ändra utväxlingen på lådan; och från de bilar jag ändrat på så vet jag att du plötsligt får helt andra egenskaper än du hade tidigare. Det kan räcka så länge du är ensam i bilen, men i samma ögonblick du kopplar på ett släp eller har flera passagerare, blir det trögt.
Det kan räcka att montera aningen större hjul på driven för att märka hur annorlunda det blir.

Mvh Johannes


Jodå åker till vardags med större hjul (225/45-17") jämfört med vad biltillverkaren rekommenderar (195-65-15") det märks skillnad på acceleration men inte direkt bränsleförbrukning.

Med vänlig hälsning, Magnus


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011