Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 15-11-12 17:11 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Slängde på en 4,5mm planad topp i min Volvo 940 Ltt, drog slangen till wastegaten med följden 0,7 bar i tryck. Kompressionförhållandet ca 1:13.
Går finfint utan tendens till knackning. Knackar lätt när man stänger av den.
Det enda problemet är att tändspolen inte orkar ge gnista ibland. Lösning någon?

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-11-12 19:44 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ingen lösning, men orsaken till att tändspolen inte orkar ge gnista i alla lägen är ju oftast att söka i kompressionen.
När man provar gnistan så lägger man ju ofta ett tändstift på motorblocket och kör runt motorn. Då gnistrar det blått och fint. Lufttrycket är det som vi har runtomkring oss hela tiden.
Inne i en motor är lufttrycket minst 10 gånger högre i förbränningstakten. Luft är en bra isolator. I förbränningsrummet är isolationen just i det läget ca 10 gånger bättre, eller mer.
Du behöver förmodligen en kraftigare tändspole, eller om det inte redan är en utrustning, med separata tändspolar till varje tändstift. SAAB var ju tidigt ute med detta. Kolla hur dom löste det.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-11-12 20:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om tändmodulen och/eller tändspolen skulle vara av olämplig typ (t ex skumt piratmärke eller helt enkelt typer som inte passar ihop med varandra) så kan man mycket väl vänta sig att tändspänningen inte räcker till vid högt tryck i förbränningsrummet.
Så det är en bra idé att kolla att det är rätt delar som sitter där (rätt Bosch-nummer osv).
Kolla att det inte är problem med spänningsfall i tändningslåset eller dålig jordning till tändmodulen.
En annan sak som kan hjälpa upp det hela är att ha nya tändstift med skarpa kanter på elektroderna, och kolla noga att inte elektrodavståndet är för stort.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-11-13 14:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Roligt experiment, du har nu redan hög kompression för en sugmotor och dessutom turbo!

Utöver föregående tips ska även tändspole och tändkablar ha otillräcklig bra isolation för den förhöjda spänningen som krävs pga de högre tryck du har i förbränningsrummet.

Om problemet kvarstår kan du prova med iridium tändstift, dess smala elektroder kräver lägre spänning för att en gnista ska hoppa över än vad vanliga tändstift behöver.

/Aryan

PS Förstår inte riktigt hur motorn kan knacka när du stänger av den, den bör väll inte längre få bränsle så fort du stänger av tändningen?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-11-19 11:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Härligt med någon mer som vågar testa hög kompression i turbo!
Har ju gjort samma själv med en Smart, 13,5:1 har jag för mig.
Enda problemet för mig är att den drar olja (känt problem på Smart), vilket (tror jag), gör att den äter tändstift.
Knackar enbart om man skulle få för sig att öka bensinhalten.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 16-01-08 15:55 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
@karlmb:
Hur hög bensinhalt har du vågat dig på innan det knackar?
Knackar det vid höga eller låga varv?
Som det är nu prismässigt och temperaturmässigt får man väl fulblanda, tyvärr.

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 16-01-10 22:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Har för mig att jag hade i 30-40% bensin en gång utan att tänka mig för (vintertid), knackar direkt..
Vid gaspådrag över 50% kanske, iaf vid övre halvan av laddtrycket. Den ska ju dra ner ladd o tändning då, men det verkar inte hjälpa tillräckligt snabbt.
Men jag kan minnas fel, bilen har varit parkerad över ett år pga oljerök (tror jag har en lösning på G, men inte tiden..) :?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011