Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-11-01 01:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: serviceintervall
InläggPostat: ons 07-10-31 00:40 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-31 00:29
Inlägg: 1
Ort: Från
Hej undrar varför service intervaller skiljer på etanol motorer kontra bensin.
kan det vara att tekniken är relativt ny, eller är det nåt annat ?
/Jugge


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-12-12 09:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Dags att dra upp detta igen. Är det någon tillverkare som idag har samma serviceintervall på etanolbilar vs bensin/diesel ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-12-12 16:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja Renault och jag tror även Dacia, Peugeot och Citroen har samma serviceintervaller på "vanliga" bensin och FFV bilarna.

Se t ex också FAA rapporten "CERTIFICATION OF A CARBURETED AIRCRAFTENGINE ON ETHANOL FUEL" där de testad en Lychoming flygplans-kolvmotor, se http://www.p2pays.org/ref/35/34811.pdf vad de skriver om TBO (tiden som motorn får användas innan den ska renoveras)

Citat:
The relatively low wear and general engine cleanliness indicates that the engine can operate on ethanol fuel for longer time periods than on 100LL avgas. An additional test is planned in which the engine will run according to the schedule met in this test, except for 300 hoursrather that 150 hours, to justify an increase in recommended TBO for the engine operating on ethanol fuel. The wear should be considerably lower when operated at normal temperatures and limited to the original power of the C, F, L and N series engines


Här är nog hela FAA rapporten av motortestet: http://www.tc.faa.gov/its/worldpac/techrpt/ar06-43.pdf

Citat:
Periodic engine lubricating oil analyses showed that neither fuel dilution nor oil degradation had occurred. The acid number of the oil remained low and showed a level trend, as did the change in oil viscosity and metals concentration.


Om det är någon organisation som inte går över en natts is så borde det väl vara FAA?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-12-12 20:38 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Jag kan bekräfta att Citroen har samma intervaller.
Men de sänkte samtidigt 2,0i-bensinversionen till 2000 mil. Det har väl antaglingen visat sig att 3000 mil inte funkar bra.

Det skiljer dock att tändstiften (och kanske nåt mer som jag inte minns) ska bytas vid 4000 mil istället för 6000 mil som för bensinaren.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-12-12 21:57 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Det behöver nödvändigtvis inte betyda att etanolen är skadlig för tändstiften utan det kan även vara så att det naturliga slitaget kan vara likadant som på bensin, bara det att etanolen kräver optimal gnista för att antända bättre, t.ex. vid kallstarter.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-12-14 15:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Mitsubishi rekommenderar oljebyte var 1000:e mil om man kör på etanol. Annars är det 2000 mil. Kör man den etanolkapabla bilen på bensin så gäller fortfarande 2000 mil.

Frågan är väl då om en rekommendation är detsamma som krav när det gäller garantier osv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-12-14 16:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Laban skrev:
Mitsubishi rekommenderar oljebyte var 1000:e mil om man kör på etanol. Annars är det 2000 mil. Kör man den etanolkapabla bilen på bensin så gäller fortfarande 2000 mil.


Det är exakt samma rekommendation som Ford har åtminstone för den äldre generationen Focus FFV. Förmodligen är orsaken till att ha ett kortare oljebytesintervall när bilen körs på E85, att det är större risk att bränsle som sköljs ner i oljan vid kallstarter anrikas med tiden om bilen bara körs korta sträckor så att oljan aldrig blir genomvarm.

När det gäller bensin så avdunstar de lättare kolvätena ganska snabbt och de tyngre kolvätena är så pass lika motsvarande kolväten i motoroljan att det inte gör någon större skada att ha dem där.

Etanol är däremot en kemiskt enhetlig produkt som inte börjar avdunsta alls förrän oljetemperaturen har kommit upp i ett till och för sig välkänt värde (78 °C). Eftersom det går åt mycket värmenergi för att förånga en viss mängd etanol (stor ångbildningsentalpitet) så tar det sin tid även sedan oljan har kommit upp i tillräcklig temperatur, innan all etanol har avdunstat.

Min åsikt är att om en bil som körs på E85 får gå i en längre sammanhängande körning (minst en timmes oavbruten körning sedan motorn har blivit varm) åtminstone ett par gånger i månaden, så behöver man nog inte bekymra sig om de extra oljebytena.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-12-14 20:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 597
Ort: Lyckeby Blekinge
många bilar erbjuds med serviceintervaller på 3000mil för oljebyte
som säljargument för att hålla servicekostnader i schack
efter 2000 mil är även den bästa oljan förbrukad och uttjänt
och man råkar i slutändan ut för sk. oilsludge
med utgångna garantier får man betala rubbet helt och hållet ur egen ficka vid haveri/motorskärning lagom vid ca 10.000- 15.000 mil :cry:
i bästa fall händer det tidigare om garanti finns kvar :mrgreen:
motorn mår bättre av service var 1500 mil med "biltema 10W-30"
än med bästa helsynteten var 3000mil


googla efter "oilsludge" för mera fakta

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-12-15 09:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
biltema 10w30 skrev:
många bilar erbjuds med serviceintervaller på 3000mil för oljebyte
som säljargument för att hålla servicekostnader i schack


Samtidigt så ger väl en del tillverkare rätt schyssta garantier också så säger dom 3000 mil och man håller dessa intervaller så borde väl allt vara grönt. Under tiden för nybilsgarantin i alla fall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-12-15 18:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
biltema 10w30 skrev:
många bilar erbjuds med serviceintervaller på 3000mil för oljebyte
som säljargument för att hålla servicekostnader i schack


Samtidigt så ger väl en del tillverkare rätt schyssta garantier också så säger dom 3000 mil och man håller dessa intervaller så borde väl allt vara grönt. Under tiden för nybilsgarantin i alla fall.


Jo, men det blir ur egen ficka eftersom ingen erbjuder garantier efter 8-10000 mil.
Och ofta blir det maskinförsäkringarna som får ta smällen efter 5000 mil eller så, dvs vi alla andra bilägare...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-31 12:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
AcuraJan skrev:
Jag kan bekräfta att Citroen har samma intervaller.
Men de sänkte samtidigt 2,0i-bensinversionen till 2000 mil. Det har väl antaglingen visat sig att 3000 mil inte funkar bra.


Alternativt att man tjänar mer pengar med kortare serviceintervall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-31 15:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Underligt att nya bilar fortfarande har serviceinerval som är milberoende.

Givetvis måste tillverkarna då utgå från ett worst case senario med många kallstarter osv för att vara på den säkra sidan.

Borde vara enkelt att ha en elektronisk service intervall räknare som tar hänsyn till hur en bil används, trodde att vissa bilar har haft sådana system i tiotals år?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-31 20:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 597
Ort: Lyckeby Blekinge
Lidl säljer 5 liter 15W-40 delsyntet för 119:-
Rusta har 5 liter 5W-40 helsyntet för 229:-

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-31 21:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Underligt att nya bilar fortfarande har serviceinerval som är milberoende.

Givetvis måste tillverkarna då utgå från ett worst case senario med många kallstarter osv för att vara på den säkra sidan.

Borde vara enkelt att ha en elektronisk service intervall räknare som tar hänsyn till hur en bil används, trodde att vissa bilar har haft sådana system i tiotals år?

/Aryan


BMW var tidiga med detta, tror de började p[ 80-talet.
Mercedes började nån gång 96-97.
Att man inte har detta överallt beror som sagt troligen på att det ligger mkt pengar i att sälja service till nya och halvgamla bilar.
Väldigt mkt. Man tar ju gladeligen över 100kr litern för oljan som man köper in för 35...
Tänk om det var såna avanser på tex däck eller reservdelar.
På köpet får man en anledning att göra ingentign för dyra pengar och kalla det service.
Vad kostar en fullservice idag? 4000:-?
Jag kunde göra det jobbet för 1000 och bli stormrik...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011