Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 19-03-25 10:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Service för V70 2.0F
InläggPostat: mån 12-02-20 10:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7110
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
erikn skrev:
DI-motorer, är det den typ som finns inom VAG som heter FSI m.m.? Den har de ju sagt inte tål etanol, men det lär vara för att den har mycket sotbildning som kan släppa, p.g.a. mycket EGR.


Var har du läst det?
Sotbildning var det i Mitsus o Volvos gamla DI-motorer.
Och då skulle det ju räcka att dra ut motorn rejält på E85 och sas självrensa den.
Det har jag inte sett att ngn lyckats med med dem. Sotet kanske försvinner, men motorn går illa ändå.

Men jag har svårt att se att det skulle fungera bra med någon mager-DI-motor på Etanol utan omoptimering.
Timing för insprutningen i kombination med tändningen blir troligen helt fel.


Här är tråden om Mitsubishi GDI motorn och E85 viewtopic.php?f=15&t=86

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Service för V70 2.0F
InläggPostat: mån 12-02-20 11:42 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jag har ett bestämt minne av att det fanns inlägg om FSI eller TSI från VAG, men som sagt är jag nästan säker på att de är borta.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Service för V70 2.0F
InläggPostat: fre 19-03-15 14:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 498
Ort: Västerås
Jag har köpt en S40 med samma motor, 2.0f.
Angående service på den igen, vilket intervall gäller för byte av tändstift?
Den har ju vad jag förstått platinastift orginal.

Har läst de som säger 6000 mil och de som säger 12000 mil, även en som påstår att de är slut och behöver bytas redan vid 4000 mil. Chryslern som jag har med 3,6 litets V6 ska ha intervall på 16000 mil som jämförelse och min har nu gått snart 15000 mil utan problem.

Bilen jag köpt är lågmilad med endast 5000 mil och går bra tycker jag, men kan man kanske få ner förbrukningen med nya stift...

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Service för V70 2.0F
InläggPostat: fre 19-03-15 17:32 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1898
Ort: 08- och Småland
Jag önskar att jag hade ett korrekt svar, men jag har tvetydiga uppgifter. Jag har själv en V70 med 2.0F-motor -08. Där är det 12 000 mil intervall på tändstiftbyte. Jag återkommer med beteckningar.
På Volvoforum Jag Rullar kommer frågan upp ibland. Och mycket talar för att V30, V40, V50 och V60, alla Flexifuel har ett bytesintervall på 6 000 mil. Visserligen är det oftast 1.8F-motorn på flera av dom modellerna, men det är detta som krånglar till det. Men jag har nog aldrig sett uppgifter på vilken typ av tändstift det är i dom mindre bilarna S/V40 men med den större motorn.
Jag har ett serviceschema i utskrift från VIDA, så jag kan bara med säkerhet tala för min bil. Jag har fått schemat på Volvoforum.
En tabell med stiften kommer här:

Bild

Notera att det är bara ett bindestreck som skiljer på NGK-stiften, så jag utgår ifrån att det bara är ett tryckfel och att det då bara finns en sort att välja på.

En annan kuriositet i sammanhanget. För några månader sedan undrade en frågare om elektrodavståndet på stiften. Han hade fått olika uppgifter till sin 1.8F-motor. Bilmodellen har jag glömt nu. Jag Googlade då på dom aktuella stiften och dom olika fabrikaten. Det visade sig att avståndet berodde på vilket fabrikat man hade köpt. Det angavs 0,7 - 1,3 på dom olika!
Det finns säkert fler korsreferenstabeller än den jag har här. Den har jag tagit från nätet för en handfull år sedan.
Hoppas du fick liiite klarhet i alla fall?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Service för V70 2.0F
InläggPostat: lör 19-03-16 16:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 498
Ort: Västerås
Tack! Inte mycket klarhet egentligen. Den tabellen för V70 har jag faktiskt sett, kollade närmare på de stiften och alla verkar vara de dyrare Iridium-stiften.
Kanske är det så enkelt som V70 har de orginal och därmed 12000 mils intervall, medan S40/V50 har enklare Platinastift och därmed 6000 mils intervall.
Hur som helst så kommer jag ta loss mina och kolla modell och skick på dem, samt rengöra utrymmet kring tändhattar/spolar. Sitter där vanliga Platinastift som börjar se slitna ut är det bara att planera in byte till nästa service.
Jag såg också det förvirrande med alla möjliga elektrodavstånd som dyker upp på reservdelssidors rekomendationer, antar att det är 1,3 mm som gäller mig också.

Är det någon mer fördel att byta upp sig till Iridium förutom livslängd tro?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Service för V70 2.0F
InläggPostat: lör 19-03-16 20:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4636
Ort: Sundsvall
Ett tips är att kolla vad samma motorer ska ha för tändstift när de sitter i en Ford också.

Ett annat tips är att INTE lita på återförsäljares eller reservdelsnasares tändstiftsrekommendationer. De går att ha som en fingervisning, men säkrast är tändstiftstillverkarnas egna rekommendationstabeller.

Ett tredje tips att kolla fabrikat och typbeteckning på de gamla tändstiften, och kolla vilken ersättare som hänvisas till i olika tillverkares korsreferenslistor.

Och ett fjärde tips är att kolla vad stiften kostar som originalreservdel (antingen då Volvo - eller Ford-reservdel). Ofta är de faktiskt inte hutlöst dyra hos märkesverkstaden!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Service för V70 2.0F
InläggPostat: sön 19-03-24 18:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 498
Ort: Västerås
Fick svar från Bilias kundtjänst att min bil (S40 -10) har intervall på 12000 mil. Det är äldre årsmodeller som har 6000 mil. Inte aktuellt med byte på bra många år alltså. Men ska ändå ta loss och se hur de ser ut och rengöra allting.

Nu har min pappa också köpt en V70 2.0F, 22000 mil, några kända problem med denna motor att hålla uppsikt efter?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Service för V70 2.0F
InläggPostat: sön 19-03-24 20:39 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1898
Ort: 08- och Småland
Min 2.0 F -08 har bara gått lite över 15 000 mil, men sotigt och igenkletat gasspjäll är vanligt. Det vill säga, det märks när det inträffar. Den går inte eller mycket dåligt på tomgång och lågvarv. Spjället sitter högt upp, längst fram. Alltså lättåtkomligt. Det är säkert lätt att tvätta rent det, men kladdigt.
Ett fel som också är vanligt men gäller alla Volvo i den aktuella generationen är låskistorna. Jag har fått byta tre st. Är man händig så kan man göra det själv. En låskista kostar ungefär 1500 kr plus moms. Skall en verkstad göra det så kostar det omkring 3000 kr totalt. Är man riktigt insatt och vet vad det handlar om så lär det bara vara en mikrobrytare som det handlar om. Ibland är det även kabelfel i framdörrarna. AC'n kan behöva en kontroll och kompletteringsfyllning med gas efter ett antal år.
Det "berömda spridarfelet" uppträder, om det gör det (?) ganska tidigt i motorns liv. Så om det inte visar sig i din fars bil så är det antingen inaktuellt eller så behövs det inte.
Motorn har ju kamkedja. Det finns inget bytesintervall för den, men multiremmen får inte bli äldre än 10 år. Det finns ingen angiven maximal körsträcka på den. Bara maximal ålder.
Xenonlampor, bromsar och avgasrör är ju individuellt och slits på alla bilar och får bytas vid behov.
Jag har kört ungefär 11 500 mil med min. Jag har alltid tankat den med E85, aldrig något annat.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011