Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-05-23 04:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-11-04 19:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
DN / alltommotor är ovanlig positiv men då är de inte heller Lasse Svärd som skriver http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/1.5202

Citat:
Men etanolmotorn – viktigast i just den här provkörningen – är faktiskt en pärla jämfört med konkurrenternas alternativ. Den är bränslesnål – vi mätte 10,6 liter per tio mil i blandad körning, vilket faktiskt är mindre än vad Citroën själv uppger. Enligt specifikationerna ska kombin dra 11,5 liter på etanol, men 8,5 liter när den drivs av bensin.

Motorn förbrukar oavsett hur man mäter betydligt mindre bränsle är Volvos gamla etanolalternativ från Ford. I praktiken blir det nästan en liter mindre på tio mil. Den är också hyfsat dragvillig, även om det inte är en bil för den som vill koppla hästvagnen bakom bilen.

Positivt är också att Citroën uppger koldioxidutsläppen vid etanoldrift, 191 gram koldioxid per kilometer. Vid bensindrift är siffran 200 gram.


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-11-04 19:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
DN / alltommotor är ovanlig positiv men då är de inte heller Lasse Svärd som skriver http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/1.5202

Citat:
Men etanolmotorn – viktigast i just den här provkörningen – är faktiskt en pärla jämfört med konkurrenternas alternativ. Den är bränslesnål – vi mätte 10,6 liter per tio mil i blandad körning, vilket faktiskt är mindre än vad Citroën själv uppger. Enligt specifikationerna ska kombin dra 11,5 liter på etanol, men 8,5 liter när den drivs av bensin.

Motorn förbrukar oavsett hur man mäter betydligt mindre bränsle är Volvos gamla etanolalternativ från Ford. I praktiken blir det nästan en liter mindre på tio mil. Den är också hyfsat dragvillig, även om det inte är en bil för den som vill koppla hästvagnen bakom bilen.

Positivt är också att Citroën uppger koldioxidutsläppen vid etanoldrift, 191 gram koldioxid per kilometer. Vid bensindrift är siffran 200 gram.


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-05 19:45 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Citat:
Positivt är också att Citroën uppger koldioxidutsläppen vid etanoldrift, 191 gram koldioxid per kilometer. Vid bensindrift är siffran 200 gram.


Undrar hur de kommer fram till 191 gram? I tyska Auto, Motor und Sport testades Ford Focus Bioflex och där vsr skillnaden på koldioxidutsläppen likartad, dvs. nästan ingen alls!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-05 22:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1245
Ort: Nyköping
Roger Gustavsson skrev:
Citat:
Positivt är också att Citroën uppger koldioxidutsläppen vid etanoldrift, 191 gram koldioxid per kilometer. Vid bensindrift är siffran 200 gram.


Undrar hur de kommer fram till 191 gram? I tyska Auto, Motor und Sport testades Ford Focus Bioflex och där vsr skillnaden på koldioxidutsläppen likartad, dvs. nästan ingen alls!

Det är väl så att man räknar all koldioxid som lika illa och gör alltså ingen skillnad på den som kommer från fossilt ursprung och ger ett nettotillskott och den som kommer från växtvärlden och därmed återcycklas. Skulle inte ge godkänt på en skolskrivning!

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-06 07:49 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Men hur kommer de fram till att koldioxidutsläppen ändå minskar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-06 08:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
En liter E85 innefåller nog betydligt färre kolatomer (C) och ger därför vid förbränning mycket mindre CO2 (alltså inklusive den biologiska kolen) än en liter bensin, det blir däremot mycket mera vatten(ånga) pga att det är fler väteatomer i en liter etanol.

Så blir det trots merförbrukning något mindre CO2/km. Sedan är förståss 85% (75%) av bränslet etanol som i sin tur ger minst 85% mindre CO2 bensin (hållbar etanol från sekab).

Då blir totala utsläpp med sommaretanol 190/200 * 0,85 * 0,85 = 68,6% mindre CO2 per km och med vinteretanol och 190/200 * 0,75 * 0,85 = 60,6%.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011