Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Renault Mégane Sport Tourer
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=30&t=6097
Sida 1 av 1

Författare:  Baggis [ tis 11-11-08 15:28 ]
Inläggsrubrik:  Renault Mégane Sport Tourer

Så här står det om min nya "Rönå" som jag får om någon dag:

Citat:
Bi fuel/Flex fuel: flexbränslen
Drivmedel 1: BENSIN
Motoreffekt, kw: 81,0
Effektnorm: EG
Max hastighet, km/h: 190,0
Ljudnivå dB, vid körning: 74
Ljudnivå dB, stillastående: 77
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,9 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 158,0 g/km
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 5,5 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 126,0 g/km
Bränsleförbrukning, stadskörning: 9,3 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 214,0 g/km
Avgasdirektiv/reglemente: 715/2007*692/2008A
Avgasutsläpp, provning typ 1 (euro 5 eller 6):
Kolmonoxid, CO: 319,9 MG/KM
Totala kolväten, THC: 35,2 MG/KM
Ickemetankolväten, NMHC: 32,6 MG/KM
Kväveoxider, NOX: 22,0 MG/KM

Drivmedel 2: ETANOL
Motoreffekt, kw: 81,0
Effektnorm: EG
Max hastighet, km/h: 190,0
Ljudnivå dB, vid körning: 74
Ljudnivå dB, stillastående: 77
Bränsleförbrukning, blandad körning: 9,7 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 154,0 G/KM
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 7,6 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 122,0 G/KM
Bränsleförbrukning, stadskörning: 13,3 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 212,0 G/KM
Avgasdirektiv/reglemente: 715/2007*692/2008A
Avgasutsläpp, provning typ 1 (euro 5 eller 6):
Kolmonoxid, CO: 367,4 MG/KM
Totala kolväten, THC: 48,3 MG/KM
Ickemetankolväten, NMHC: 40,2 MG/KM
Kväveoxider, NOX: 25,9 MG/KM


De anger förbrukningen på E85 också. Har för mig att det inte var så tidigare? Men jösses vilket påslag man anger! T.o.m över 40% mer än bensin! Verkar ju helknäppt...

Författare:  karlmb [ tis 11-11-08 16:40 ]
Inläggsrubrik:  Re: Renault Mégane Sport Tourer

Hmmm
Ännu knäppare är väl att man anger endast ynka 4 g mindre CO2-utsläpp om man kör på E85 (Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 122,0 G/KM)...
Vill man inte sälja E85 versionen eller..?
Avgaserna verkar också bli skitigare....en sensationellt dålig etanolbil om de siffrorna stämmer:
Etanol:
Avgasutsläpp, provning typ 1 (euro 5 eller 6):
Kolmonoxid, CO: 367,4 MG/KM
Totala kolväten, THC: 48,3 MG/KM
Ickemetankolväten, NMHC: 40,2 MG/KM
Kväveoxider, NOX: 25,9 MG/KM

(Bensin:
Avgasutsläpp, provning typ 1 (euro 5 eller 6):
Kolmonoxid, CO: 319,9 MG/KM
Totala kolväten, THC: 35,2 MG/KM
Ickemetankolväten, NMHC: 32,6 MG/KM
Kväveoxider, NOX: 22,0 MG/KM )

Författare:  Baggis [ tis 11-11-08 16:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: Renault Mégane Sport Tourer

Kan det vara så att man helt enkelt anger den totala mängden co2 som släpps ut och alltså ignorerar dess ursprung? (fossilt/icke-fossilt).

Kan det också vara så att körcykeln man använder innehåller kallstart(er) som påverkar slutresultatet av andra utsläpp?

Författare:  aryan [ tis 11-11-08 23:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: Renault Mégane Sport Tourer

Baggis skrev:
Kan det vara så att man helt enkelt anger den totala mängden co2 som släpps ut och alltså ignorerar dess ursprung? (fossilt/icke-fossilt).


Ja så måste det såklart vara.

Baggis skrev:
Kan det också vara så att körcykeln man använder innehåller kallstart(er) som påverkar slutresultatet av andra utsläpp?


Ja det intressanta är att det trots att körcykelns kallstart inte tillåter motorvärmare och att etanol mäts som THC och NMHC att det inte blev än större skillnad mellan bensin och etanol. NOx blir väl också lite högre eftersom katten kanske tänds lite senare efter kallstarten.

Författare:  Baggis [ ons 11-11-09 06:10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Renault Mégane Sport Tourer

Kan det t.o.m vara så att den procentuellt orimligt stora skillnaden också kommer från att kallstarten står för en relativt stor del av körcykeln?

Författare:  karlmb [ ons 11-11-09 07:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: Renault Mégane Sport Tourer

Ja, måste man redovisa på detta sätt är det ju inte konstigt att kunderna sneglar på diesel i bilhallen istället...

Författare:  Baggis [ ons 11-11-09 09:08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Renault Mégane Sport Tourer

karlmb skrev:
Ja, måste man redovisa på detta sätt är det ju inte konstigt att kunderna sneglar på diesel i bilhallen istället...

Inte bara "sneglar", utan även köper...

Författare:  aryan [ ons 11-11-09 10:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: Renault Mégane Sport Tourer

Baggis skrev:
Kan det t.o.m vara så att den procentuellt orimligt stora skillnaden också kommer från att kallstarten står för en relativt stor del av körcykeln?


Hela körcykeln tar endast 20 min man startar den 5 grr, en gång kall och sedan 4 ggr efter 195s och 1km körning med 18.7 km/t i snitt så dessa startar är motorn väl halv ljummen beroende på hur varm den hunnit bli. Det kallas kanske körcykel för att man lätt kan cykla i kapp? Efter 5:e starten och 13min kör man lite fortare upp i 120km/t! och med ett snitt på 62,6 km/t. Total distans på cykeln är 11 km (på 20 min) och då startar man alltså 5 gånger.
Eftersom man med E85 behöver mera kallstartsanrikning och motorn och katt värms upp långsammare än när man kör med bensin så är det väl det man ser på siffrorna. Det är idiotiskt att etanol mäts som kolväte, gaslobbyn har lyckas få undantag för metan i kolväteutsläppen, i Euro 5 får man nu ha samma kolväte gräns THC (inkl metan) som i EURO 4 100mg/km, men man har infört strängare krav för kolväten utan metan NMHC 68mg/km, varför ett undantag för metan och inte etanol?

Eftersom metan är ett så kraftig växthusgas 72x CO2 på 20år så borde metanutsläppen (skillnaden mellan THC och NMHC) egentligen även räknas på CO2 utsläpps siffrorna. Nu blir 0,1 g metan (maximala 100 mg THC per km) ändå inte mer än 7 gr CO2 men rätt ska vara rätt.

Författare:  karlmb [ ons 11-11-09 13:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: Renault Mégane Sport Tourer

Ja, som jag skrivit många ggr tidigare så råder det en sjuklig fixering vid vad som händer när man kallstartar en Ottomotor.
Att den sedan i varmt tillstånd är många ggr bättre, även på bensin eller metangas, jfrt med en dieselbil är något som effektivt dribblas bort i debatten.
De totala utsläppen när man kör en viss sträcka som motsvarar den dagliga användningen av bilen är ju betydligt mer intressant än en skrivbordsprodukt som bara i praktiken fokuserar på vad som händer under några sekunder efter start.

Det behövs ett totalt omtag inom detta emissionsområde!
Resultatet ser vi nu med igen försämrade luftkvaliteter i storstäderna sedan folk börjat köra diesel till stor del.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/