Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 12-01-10 10:56 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag hittar lite förklaring själv i min egen dator!
Nu är det inte rätt motor, men dom är ju ändå ”släkt”. Texten handlar om 1,8-motorn, medan min är 2,0-motorn. Samma motorblock men större borrning. Min motor heter B4204 S4.
Det beskrivs lite allmänt hur den mäter etanolhalten:
” Regulating the fuel
The Engine Control Module (ECM) has new software adapted for the B4184S8. This is used to calculate the ethanol content in the fuel and to optimise the adaptation of the calculated fuel injection quantity.
The ethanol/petrol mixture can vary considerably in the tank, from only E85 to only petrol. The mixture ratio of ethanol and petrol is detected by the "normal" adaptation strategies of the Engine Control Module (ECM).
This takes place by evaluating the lambda-sond signals. For example, "a lot" of ethanol results in a lean fuel/air mixture. The Engine Control Module (ECM) compensates by increasing the quantity of injected fuel so that the correct lambda value is achieved.”

Detta är ett klipp från en PDF-fil (8 A4-sidor) som jag i något sammanhang har sparat. Jag vet inte varifrån jag har fått den och varför. Men det gör ju inte så mycket, för det var ju intressant. Det fanns lite mer uppgifter också. Bl.a anges förbrukningen på E85 till 1,04 L/mil. (Är det första gången något sådant visas?)

Förmodligen kommer filen från Volvo, men hur och varför jag har den vet jag inte.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-01-10 11:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
nyfiken skrev:
Jag hittar lite förklaring själv i min egen dator!
Nu är det inte rätt motor, men dom är ju ändå ”släkt”. Texten handlar om 1,8-motorn, medan min är 2,0-motorn. Samma motorblock men större borrning. Min motor heter B4204 S4.
Det beskrivs lite allmänt hur den mäter etanolhalten:
” Regulating the fuel
The Engine Control Module (ECM) has new software adapted for the B4184S8. This is used to calculate the ethanol content in the fuel and to optimise the adaptation of the calculated fuel injection quantity.
The ethanol/petrol mixture can vary considerably in the tank, from only E85 to only petrol. The mixture ratio of ethanol and petrol is detected by the "normal" adaptation strategies of the Engine Control Module (ECM).
This takes place by evaluating the lambda-sond signals. For example, "a lot" of ethanol results in a lean fuel/air mixture. The Engine Control Module (ECM) compensates by increasing the quantity of injected fuel so that the correct lambda value is achieved.”

Detta är ett klipp från en PDF-fil (8 A4-sidor) som jag i något sammanhang har sparat. Jag vet inte varifrån jag har fått den och varför. Men det gör ju inte så mycket, för det var ju intressant. Det fanns lite mer uppgifter också. Bl.a anges förbrukningen på E85 till 1,04 L/mil. (Är det första gången något sådant visas?)

Förmodligen kommer filen från Volvo, men hur och varför jag har den vet jag inte.


Jo, fast man berättar ju inte hur och under vilka omständigheter man anser att etanolhalten ändrats, och när det är fråga om t.ex ett smygande ökande tjuvluftsläckage..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-01-10 16:23 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
som den(ECM) antagligen märker direkt, då spänningen till tomgångsmotorn blir för låg.
eller så klagar den på felaktig lamdasond, vilket ger samma symptom.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-01-10 16:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
svante skrev:
som den(ECM) antagligen märker direkt, då spänningen till tomgångsmotorn blir för låg.
eller så klagar den på felaktig lamdasond, vilket ger samma symptom.


Eftersom vi vet att ECU brukar vara programmerad till att acceptera åtminstone 20-30% E85 (och t.ex. den tjuvluft det motsvarar på bensin) kan man utgå från att FFV bilar har minst samma acceptans, utöver 100% E85.
Ska man kunna detektera tjuvluft istf för hög E85 halt så måste man hålla reda på vad som är vad.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-01-10 20:13 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Jag läser alla inlägg med intresse även om jag inte har så mycket att bidra till :)

Nu har jag tankat igen. Den här gången på St1 i Tallboda (utanför Linköping). Nu visar bilen 82,35%. Jag tankade 61 liter där, så det fanns ca 6 liter kvar av 70.2% blandingen. Så det betyder att St1 låg nära 85% etanol. Alltså sommarblanding till vinterpris. Om nu siffran är att lita på...

I närtid ska jag ta mäta etanolblandingen mha separation som Aryan beskrev och jämföra med bilens mätvärde.

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Senast redigerad av MattiasD tis 12-01-10 20:23, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-01-10 22:16 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
karlmb skrev:
svante skrev:
som den(ECM) antagligen märker direkt, då spänningen till tomgångsmotorn blir för låg.
eller så klagar den på felaktig lamdasond, vilket ger samma symptom.


Eftersom vi vet att ECU brukar vara programmerad till att acceptera åtminstone 20-30% E85 (och t.ex. den tjuvluft det motsvarar på bensin) kan man utgå från att FFV bilar har minst samma acceptans, utöver 100% E85.
Ska man kunna detektera tjuvluft istf för hög E85 halt så måste man hålla reda på vad som är vad.



är det så?
jag tänker att för t.e.x. tomgång...
då behövs samma mängd luft från tomgångsmotorn oavsett om spridarna tutar i 1 andel bensin eller 1.3 andelar E85...
detta för att hålla röksyret på samma nivå.
tjyvluft gör att tomgången skulle höjas om inte tomgångsmotorn stryper för att ge samma luftmängd, och få ner varvtalet...
till 1.0 upp till 1.3 andelar bränsle...
eller tänker jag fel?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-01-10 23:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
svante skrev:
karlmb skrev:
svante skrev:
som den(ECM) antagligen märker direkt, då spänningen till tomgångsmotorn blir för låg.
eller så klagar den på felaktig lamdasond, vilket ger samma symptom.


Eftersom vi vet att ECU brukar vara programmerad till att acceptera åtminstone 20-30% E85 (och t.ex. den tjuvluft det motsvarar på bensin) kan man utgå från att FFV bilar har minst samma acceptans, utöver 100% E85.
Ska man kunna detektera tjuvluft istf för hög E85 halt så måste man hålla reda på vad som är vad.



är det så?
jag tänker att för t.e.x. tomgång...
då behövs samma mängd luft från tomgångsmotorn oavsett om spridarna tutar i 1 andel bensin eller 1.3 andelar E85...
detta för att hålla röksyret på samma nivå.
tjyvluft gör att tomgången skulle höjas om inte tomgångsmotorn stryper för att ge samma luftmängd, och få ner varvtalet...
till 1.0 upp till 1.3 andelar bränsle...
eller tänker jag fel?


Jag förstår inte hur du menar?
Tomgångsmotorn jobbar bara för att hålla tomgången på ett visst varvtal.
Vilken mängd bränsle som går in beror på lambdasondens info med den luftmängd som blivit resultatet av tomgångsregleringen.
Är det tjuvluft så kommer spjället att stängas en aning av tomgångsregleringen, men samma mängd luft går in i motorn som när den var ny (allt annat lika), och samma mängd bränsle går också in, eftersom systemet jobbar mot lambda 1.
Grejen är bara att när man kör, över tomgång, finns inget annat att göra än att öka mängden bränsle vid ett givet gaspådrag. Detta tillåts, men bara upp till 20-30% av de flesta ECUer.
Sedan har man nått adaptionsgränsen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-02-23 21:31 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Nu har jag gjort en separat mätning mha "separeringsmetoden". Jag slog i 1 dl E85 i ett mätglas och fyllde med vatten. Den bensin som separerades uppskattade jag till 11 cl, dvs 11 % bensin vilket ger en etanolhalt på 89%. Bilen säger 85,1 % etanol. Men några frågor har ploppat upp:

Frågan är vad vätskan innehåller som inte separerades? Det är väl inte bara etanol? 89 % etanol + andra ämnen?
Bilen mäter 85,1 %, det kanske är verklig halt etanol? resterande 14,9% är bensin + andra ämnen?

Några kommentarer? :)

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-02-24 11:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bensin är en "soppa" av allt möjligt med kortare och längre kolkedjor, som säkert separer olika mycket i vattenhaltig etenol.

Hur mkt vatten fyllde du på? Jag testade lite och såg att separeringen "bensin andlen" ökade när jag ökade när jag hade mer vatten i. Kanske är det först vid 50% vatten att all bensin separeras.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-02-25 11:25 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Jag tänkte inte så mycket på hur mycket vatten jag hälde på, men säkert 50%. Jag har bränsle kvar i dunken så jag kan göra om mätningen om det finns en bättre metod.

Jag ska ta bränsleprov en gång till för att se om bilens mätning fortfarande skilljer lika dant.

Men kan vi dra resultatet att det är sommarblanding av E85? Det visar sig alltså fungerar bra med sommarblanding den här vintern.

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-02-26 10:30 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
St1 verkar köra sommarblandning men vinterpris. Skall mejla dom och fråga om det är en medveten strategi eller om de blandar efter tillåtna specifikationer. (och utnyttjar dom till sin ekonomiska fördel)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-02-26 12:28 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-15 13:40
Inlägg: 52
Ort: Tibro
gt-i skrev:
St1 verkar köra sommarblandning men vinterpris. Skall mejla dom och fråga om det är en medveten strategi eller om de blandar efter tillåtna specifikationer. (och utnyttjar dom till sin ekonomiska fördel)


Bra, gör det. Jag tycker att min bil drar betydligt mer efter att ha tankat hos St1, jag har inga bevis och har inte gjort någon provtagning men det är en magkänsla att det är något som skiljer mellan dom och tex. Bilisten eller Statoil..

_________________
Peugeot 308SW BioFlex


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-02-26 14:49 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Jag har också mailat st1. Mailet gick till kundcenter och dessa figurer:

Jonas Sidena
VD
jonas.sidena@st1.se

Ulf Albrecht
Chef Logistik/Kundcenter/Prissättning
ulf.albrecht@st1.se

Citat:
Hej,

Jag har under vintern gjort mätningar på den E85 som jag tankat hos er och hos andra station kedjor. Det visar sig att den E85 som säljs av Er innehåller samma bensin- och etanolmängd som under sommarhalvåret. Med priset höjdes, som alla år, den 1:e november med anledning av att det ska vara högre andel bensin i E85. Jag har kontrollerat vad specifikation krav ställer att sommar resp. vinterblandningen av E85 ska innehålla:

Sommarblandning: 15-25% bensin
Vinterblandning: 15-30% bensin

Alltså är det fullt tillåtet att INTE ändra bensindelen, och därmed sälja sommarblandning året om vilket ni på St1 också verkar göra. Frågan är om det är en medveten strategi från er sida för att maximera vinsten på E85?

Jag brukar förespråka sommarblandning av E85 året om, så jag förslår inte att ni på St1 genast blandar mer bensin i eran E85. Nej, det ni istället borde göra är att sälja eran E85 till priset som sommarblandningen brukar ha. För det är ju faktiskt sommarblandning som finns på era mackar och inte vinterblandning som ni tar betalt för.

Mvh
Mattias Danielsson

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-02-26 19:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Hade varit jäkligt intressant att få se vad de svarar. Som skåning har jag aldrig (nåja, förra vinterna kanske om jag slarvat med motorvärmaren) behövt vinteretanol. Jag tankar alltid på St1 och därför är jag nyfiken på deras svar.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-02-27 22:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ajdå...de kom på oss....
Vad ska vi svara...?

Lisa på PR-avdelningen

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011