aryan skrev:
Tyvärr kan man inte se var etanolen och andra drivmedel kommer från men EU kräver sedan december 2011 att etanolen ska minska CO2-utsläppen med minst 35% . From 2017 ska det vara minst 50% mindre CO2 utsläpp för befintliga produktionsanläggningen och nya ska då minska CO2 utsläppen med minst 60%, så värre än dessa minimikrav kan det inte vara.
Synd att man inte har koll på detta, borde inte vara så svårt kan man tycka. Det känns lite som att detta har gått bakåt snarare än framåt, fick för mig att vi körde mest på sockerrörsetanol för några år sedan. Men det kanske beror på att Brasilien numera har sänkt kraven på etanolinblandning inom landet samt varit tvingade att importera etanol från USA för att täcka sina egna behov.
Citat:
Naturligtvis har många etanolproduktions metoder reda lägre utsläpp än kraven; Brasiliansk sockerrörsetanol, agroetanol i Norrköping och st1 finska avfalls etanol ger alla mkt lägre fossila CO2 utsläpp.
St1's egenproducerade E85 minskar CO2 utsläppen med så mycket som 80% (trots 13% bensin) jämfört med vanlig bensin.
Agroetanol ska väl också minska 80%, men den används tydligen bara till låginblandning. Och avfallsetanol (ST1) lär väl knappast räcka till speciellt stora mängder etanol, precis som biogas från avfall. Och enligt agroetanol så är cellulosaetanolen en bit bort:
http://agroetanol.se/etanol/fragor-och-svar/Nu är jag lite negativ här men det känns (som vanligt för mig) som att det är på produktionssidan det måste hända något om etanolen ska ta fart igen, åtminstone om vi ser till rena etanolbilar. Att en miljöbilsorganisation/jury i lilla Sverige väljer ut en etanolbil som bästa miljöbil 2014 tror jag tyvärr inte hjälper så mycket i det stora hela. Det måste ta fart i lite större länder som ex Tyskland, USA och jag är lite fundersam över vad som krävs för att så ska bli fallet.