PRIUS skrev:
Eftersom 90 % av miljöpåverkan från bilen under dess livslängd består av bränslets framställning och transport till bilen och sedan bilens utsläpp från detta bränsle så är det nog där man bör satsa på förbättringar om man vill att bilanvändningen skall få lägre miljöpåverkan.
Fast denna 10% för tillverkningen stämmer inte
enligt Naturvårdverket:
Citat:
Utsläpp även vid tillverkning
Material- och energianvändningen vid tillverkning av fordon och infrastruktur leder också till utsläpp av växthusgaser. De indirekta utsläppen, exklusive de som genereras av infrastrukturen, uppskattas motsvara mer än 25 procent av de som släpps ut under fordonets livscykel.
I artikeln från the Journal of Industrial Ecology blir det 23,4% för bensinbilen och mycket mer för elbilar, se nedan.
Laban skrev:
aryan skrev:
Norges teknisk-naturvetenskapliga universitetets (NTNU) artikel i the journal of Industrial Ecology med titeln
Comparative Environmental Life Cycle Assessment of Conventional and Electric Vehicles där de har undersökt hur utsläppen vid tillverkning (och användning) av elbilar och konventionella bilar påverkar de totala utsläpp per km.
Hur mycket utsläpp batteritillverkning leder till råder det väl då som sagt väldigt delade meningar om. Precis som hur miljövänligt ex sockerrörsetanol är:
http://corporateeurope.org/news/sugar-c ... t-so-sweet. Så jag vill nog har lite mer kött på benen än en undersökning. Ofta kan man också köpa ex vindkraft som tillval och vips ser då uträkningen helt annorlunda ut. Nu tänker jag på i andra länder än ex Sverige och Norge som ju har betydligt renare el totalt sett jämfört med snittet i Europa.
Men jag vet att Elon Musk har twittrat om just det här med batteritillverkning och utsläpp eftersom det pratas mycket om det i dagsläget. Han tycker att det är mycket felaktig information som cirkulerar angående det och ska skriva något om det. Ska bli intressant att se vad han kommer fram till och vad som förstås sedan kommer att sägas om det.
Jag kan föreställa mig att Teslas VD inte gillar detta, en tyngre elbil som Tesla Model S med en fyra? gånger större kapacitet än Nissan Leaf bör ha mångdubbelt större tillverkningsutsläpp, om du vet vad bateriet och bilen väger jag lätt räkna ut det. Även Outlanderns utsläpp vid tillverkning borde enkelt gå att räkna ut med denna metod.
Artikeln är skriven av forskare vid tekniska och naturvetenskapliga universitet i Trondheim och publicerad i the Journal of Industrial Ecology som utges av Yale University och de lär ha granskat artikeln innan publikation. Alla källor och beräkningar är transparanta och redovisas. Att en vetenskaplig artikel från en Trondheims universitet som publiceras av Yale har grundläggande fel är inte sannolikt.
För bensinbilen en Mercedes A-class på 1300 kg anges en förbrukning på 68.5 ml bensin /kilometer vilket, multiplicerat med CO2 utsläppen från en liter bensin 95 (2,71 kg CO2 ekv/l) för 150000 km blir 27,8 ton CO2-ekv. Utsläppen för tillverkning av en konventionell bensin eller dieselbil på 1300 kg är 5kg CO-ekv per kg bil dvs 6,5 ton CO-eq. Detta borde även gälla tillverkning av etanolbilar som är nästan identiska med bensinbilar och utsläppen för tillverkning av gasbilar borde också bli liknande när man räknar per kg bil.
• Utsläpp för tillverkningen av konventionella bilen är altså
23,4% av utsläpp under användningen, dvs något mindre än Naturvärdsverkets uppgift mer än 25%, möjligen för att vi i Sverige redan har en hel del miljöbilar som har lägre utsläpp en en bensinbil.
• Utsläpp för tillverkning av elbilen (typ Nissan Leaf med liknande egenskaper som Mercedes A-class) orsakar lite mer än dubbelt så stora utsläpp: 13-14,3 ton CO-eq.
För beräkning av elbilars utsläpp i Sverige så
skriver Energimyndigheterna att man ska använda Nordisk produktionsmix som är korrigerad för export och import och beräknad med livscykelsiffror; 125,5 gCO2 ekv/kWh eller 34,9 g CO2 ekv/MJ vilket är betydligt lägre en Europa mixen som används i artikeln.
Elbilen elförbrukning är 0,623 MJ/km som multiplicerat med Nordisk elmix (34,9 g CO2 ekv/MJ) och bilens livslängd (150000 km) blir 3,26 ton CO2-ekv
E85 antas i dagens läge minska utsläppen av koldioxid med 53 procent jämfört med bensin 95, så om bensinbilen i detta exempel enbart tankas med E85 blir det på 150000 km ca 13,1 ton CO2-ekv.
Summerar man CO2 utsläpp för tillverkning och användning under 150000km får man
Bensinbil (typ Mercedes A-Class) 6,5 ton CO2-ekv (tillv) + 27,8 ton CO2-ekv (anv) = 34,3 ton CO2-ekv
Elbil (typ Nissan Leaf) 13,65 ± 0,65 ton CO2-ekv (tillv) + 3,26 ton CO2-ekv (anv) = 16,91 ± 0,65 ton CO2-ekv
Samma bil som konverterat etanolbil 6,5 ton CO2-ekv (tillv) + 13,1 ton CO2-ekv (anv) = 19,6 ton CO2-ekv
Elbilen har över bilens livslängd 48,8-52,5% lägre CO2 utsläpp än bensinbilen, detta belönar staten med 40000kr supermiljöbilspremie
Etanolbilen har över bilens livslängd 42,3% lägre CO2 utsläpp än bensinbilen, detta belönar staten med 0 kr mijöbilspremie