Ford-Dan skrev:
Jag kör Ford sen drygt 10 år tillbaka det senaste halvåret har jag gått från noll till att till idag äga två stycken Flexifuel-bilar. Jag har främst inte köpt dessa bilar primärt för miljövinsten utan mer för att de var prisvärda både i inköp och driftkostnader. De miljömässiga aspekterna är såklart också viktiga men kommer i mitt fall i andra hand.
Döm om min förvåning när jag kollar Fords nya motorprogram. I och med de nya EcoBoost-turbomotorerna lanseras verkar man överge FlexiFuel-möjligheten helt på den svenska marknaden. Bränslesnåla motorer med gott om kraft under huven verkar ju tilltalande, men varför har man valt att överge Flexifuel-tekniken? SAAB har ju bevisat att Turbo och E85 är en mycket lyckad kombination.
Varför kan då Ford inte fortsätta vara den ledande leverantören av E85-bilar i Sverige?
Ford kommer även i fortsättningen att ha flexifuel som valmöjlighet. Det gäller för modellerna: Focus, Mondeo, C-Max, S-Max samt Galaxy.
Om man väljer flexifuel får man dock en mindre prestanda. Liksom dig förstår jag inte varför EcoBoost motorerna inte kan drivas med E85. Att nu välja flexifuel kommer troligen enbart en mycket liten del nu att välja då andrahandsvärdet med en svagare motor och dessutom ( i varje fall för Galaxy som jag funderar på att förnya) med marginellt sämre förbrukningsekonomi.
mvh
puffin