karlmb skrev:
OK, men ett medel förutsätter ju ingen ökad elförbrukning...
Är det inte bättre att försöka gissa vilka nya elkällor det kommer att bli frågan om, eftersom det är frågan om en ny förbrukare. Visst, vi kan spara en massa, men det är ju en annan fråga...
Komplicerat som sagt.
Nya elkällor är väl vindkraft, biokraft osv. Och som sagt, biokraft måste väl i så fall jämföras på samma sätt, dvs, kostnad för produktion av el från biomassa gentemot etanol. Hela kedjan inklusive transport osv.
Citat:
1. 67% är inte i produktion (ens om några år) för ett använbart fordon, man väntar ju fortfarnade på bra batterier. Att prestera 67% om man bara kommer 5 mil är ju ointressant.
Ska väl komma om några år. Chevy Volt exempelvis. 5 mil kan knappast vara ointressant. Borde vara rätt många som pendlar inom den sträckan.
Men jag håller nog delvis med ändå, 10 mil känns som en gräns innan jag skulle köpa..
Citat:
2. De förbättringar jag vista på är visserligen inte i produktion men fullt möjligt att sätta i produktion på några få år, alltså inte framtida teknik.
I produktion inom några få år betyder väl att det redan idag ska finns motorer som testas med denna teknik. Dvs, det ska väl redan finnas testdata för detta. 67% i genomsnitt alltså. Länk tack..
Citat:
Jaha, då har å andra sidan inte hybridförespåkarna något alls att hämta där heller..
Du menar att det inte finns några vinster att hämta med seriehybrid (köra motorn där den arbetar effektivast) eftersom det inte gör det (dagens motorer i alla fall) med en CVT låda ?
Möjligt förstås, problemet med CVT lådorna är väl det här med att hantera höga vridmoment. Vilket dock är störst problem med dieslar.
Frågan är då vad som händer med HCCI, blir kanske samma problem där. Och du kan inte ha samma extrema motorer som med seriedrift, stirling osv. Sen borde man rimligtvis kunna göra mer vid seriedrift än med en CVT låda.
Citat:
Återigen, vissa förbättringar kan verka oberoende av de andra, vissa inte.
68% hos en elbil ifrågasätter mer än jag också, ännu mer ? om man pratar hybrid.
Har du några länkar vill vad som osäkerhetsfaktorerna är, gällande effektivitet alltså ?
Elmotorn känner man väl till, produktionen av el likaså. Laddning/urladdning av batteri måste väl vara rätt känt också vid det här laget. Möjligtvis att batteri och olika temperaturer, säkerhet, räckvidd osv fortfarande är en osäkerhetsfaktor. Men effektiviteten borde väl vara rätt känd.
Osäkerhetsfaktorn för 67% för en förbränningsmotorn är väl ofantligt mycket större kan jag tycka. Artikeln jag länkade till hade 68% från källa till hjul för eldrift. Den nämner 29% som bäst för en hybrid, och det var väl dieselhybrid. Fattas rätt mycket alltså om detta är i närheten av att vara korrekt.
Och sen, återigen, det är alltid källa till hjul som är intressant. Så,
till detta ska tilläggas att elproduktionen i sig kan vara mer miljövänlig än vad etanolproduktionen någonsin kan bli. Vindkraft, vattenkraft samt även biokraft som måste vara betydligt mer effektivare än att producera etanol från biomassan.