Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-03-04 09:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Tyskland och Sverige vill tvinga även småbilar att minska utsläppen för att inte Audi, Mercedes, BMW, SAAB och Volvo ska drabbas hårdare än småbilstillverkare av EU:s utsläppsregler.

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1930348

Om bara EU hade hanterat biobränsle rättvist och inte blandat ihop fossil och ickefossil koldioxid ser jag inte varför stora bilar skulle särbehandlas mot den generösa koldioxidgränsen 130 g/km. Min Ford Focus (4,34 lång) släpper ut 170 g/km vid bensindrift och klarar därför inte 130 g/km, men eftersom den körs på E85 åker de fossila koldioxidutsläppen ner på 55 g/km. Visserligen hade ingen varit gladare än jag om min bil bara släppte ut 130 g/km vid bensindrift och visserligen har man rätt i att hela idén med gränser för koldioxidutsläpp går förlorad om gas- och etanolbilar körs på bensin. Detta måste hanteras med hjälp av skatter. Etanoldrift bör vara minst 25% billigare än bensindrift.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08-03-04 19:59 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
göinge skrev:
.....visserligen har man rätt i att hela idén med gränser för koldioxidutsläpp går förlorad om gas- och etanolbilar körs på bensin. Detta måste hanteras med hjälp av skatter. Etanoldrift bör vara minst 25% billigare än bensindrift.


Visst skulle mycket kunna uträttas om fordonsbeskattning låg vid pumparna helt och hållet. Den som förbrukar mycket får då också betala för det. Att bilen i sig beskattas kan vara missvisande. Kör man bara några hundra mil med en bränsleslukare är man ju inte värre för miljön än den som kör 4-5000 mil med en mindre törstig bil.

När det gäller gas finns ingen som helst indikation om den är fossil gas eller biogas i pumpen, fordonsgas brukar det skyltas. Tydligen är prisskillnaden inte heller stor mellan de båda. Utsläppsmässigt är det dock väldigt storskillnad....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 08-03-09 07:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Roger Gustavsson skrev:
Visst skulle mycket kunna uträttas om fordonsbeskattning låg vid pumparna helt och hållet. Den som förbrukar mycket får då också betala för det. Att bilen i sig beskattas kan vara missvisande. Kör man bara några hundra mil med en bränsleslukare är man ju inte värre för miljön än den som kör 4-5000 mil med en mindre törstig bil.


Exakt. All CO2 relaterad straffskatt ska tas ut vid pumpen. Ta bort CO2 skatten på bilen, höj priset på bensin betydligt mer än på etanolen och så är problemet löst.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-09 09:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om man nu ska rätta utsläppsgränserna efter bilens storlek på något sätt vore det väl mer riktigt att sätta dem efter bilens transportkapacitet - alltså antal passagerare för en personbil eller maxlast för en transportbil - än efter t ex tjänstevikt, cylindervolym eller motoreffekt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-09 11:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Om man nu ska rätta utsläppsgränserna efter bilens storlek på något sätt vore det väl mer riktigt att sätta dem efter bilens transportkapacitet - alltså antal passagerare för en personbil eller maxlast för en transportbil - än efter t ex tjänstevikt, cylindervolym eller motoreffekt.


Det krånglar bara till det onödigt, många skaffar/kör med större slösaktigare bilar än de behöver.

Jag håller med de som vill lägga hela avgiften i bränslet i stället, då löner sig bara en törstigare bil t ex med plats för många passagerare om man utnyttjar bilens kapacitet och kan fördela kosnaderna över flera personer/ en större godsmängd.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-09 11:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jovisst, jag håller med om att avgifter etc egentligen ska ligga på bränslet, men om det nu ändå ska göras en gradering av utsläppskraven för olika modeller kan man ju försöka se till att den blir så vettig som möjligt ändå.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-09 12:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Sen kan man skippa det här med absoluta gränser för miljöbilar också när man ändå håller på. 120 g = miljöbil, 121 = inte miljöbil, är ju rent löjligt tycker jag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-10 07:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Nja, jag tycker inte det är löjligt! Vem brydde sig egentligen sig om koldioxidutsläpp före miljöbilsgränsen? Nu har det visserligen blivit så att en dieselbil med koldioxidutsläpp på 119 g/km ofta närapå likställs med en etanolbil med utsläpp på 55 g/km - båda är ju miljöbilar. Å andra sidan hade inte miljöbilsgränsen funnits hade det lätt kunnat bli så att bland den breda massan fortsatt inte visste vad som var mycket eller lite. 55 gram? 119 gram? 179 gram? 340 gram? Var och en kanske visste vad just deras bil släppte ut om de nyligen läst detta, men de hade förmodligen inte vetat eller brytt sig om hur detta stod sig i jämförelse med andra bilar. Miljöbilsgränsen har uppenbarligen gjort att folk väljer en lite klenare motor och annat bränsle (även om det lite för ofta är diesel). Utan miljöbilsgräns hade det för det första funnit mycket färre miljöbilar och för det andra hade folk inte brytt sig om koldioxidutsläppen. De bestämmer sig för en bil och sedan en motor och då gärna en med många hästkrafter så att den orkar husvagnen en vecka om året...

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-10 08:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
På det sättet har det nog haft en positiv inverkan, det håller jag med om. Problemet är ju nu som du säger, 55 g och 119 g klassas på samma sätt.

Men vad hade hänt om man tog bort den CO2 relaterade skatten på bilarna, la den på bränslet. Höj bensin/diesel priset med 2 kr/l och låt etanolen stanna där den är. Hade vi inte fått samma effekt då ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-10 10:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag börjar alltmer tänka i dina banor, Laban. Jag tyckte det var en bra idé att ändra fordonsskatten till att vara koldioxidbaserad, men den är ju uppbyggd så att du får 33% lägre fordonsskatt på bilar som kan tankas med andra bränslen än fossila. Jag förmodar att denna konstruktion har bidragit till myten om att folk skaffar etanolbil som de sedan alltid tankar med bensin. Då får de lägre fordonsskatt, men "slipper" tanka E85. Eftersom de allra flesta har bil och fordonsskatten är så pass låg att den inte förmår folk att välja bil beroende på skatten, bör den avskaffas och ersättas av högre skatt på bensin och diesel. Det blir en större börda för de som kör mycket och långt, men förhoppningsvis kan detta än mer få folk att tänka över sitt bilval beroende på bränsle och bränsleförbrukning.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-10 13:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
Det blir en större börda för de som kör mycket och långt, men förhoppningsvis kan detta än mer få folk att tänka över sitt bilval beroende på bränsle och bränsleförbrukning.


Sen kan man ju fundera om det inte är dom som kör mycket o långt som ska drabbas hårdast. Ingen kan ju säga att det är ett orättvist system i alla fall. Det är det däremot nu eftersom man får betala skatt även om man bara kör 50 mil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-10 14:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
göinge skrev:
Det blir en större börda för de som kör mycket och långt, men förhoppningsvis kan detta än mer få folk att tänka över sitt bilval beroende på bränsle och bränsleförbrukning.


Sen kan man ju fundera om det inte är dom som kör mycket o långt som ska drabbas hårdast. Ingen kan ju säga att det är ett orättvist system i alla fall. Det är det däremot nu eftersom man får betala skatt även om man bara kör 50 mil.


Yepp och rejält högre bensin och dieselpriser gynnar också positiva saker som t ex: sammåkning, etanolkonvertering, biogas före naturgas, cykla, gå, planering, sparsamt och bränslesnål körning, buss och tåg osv.

Det gäller naturligtvis att flyg och sjöfart också får betala sin CO2 del.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-12 08:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
torbjorn skrev:
Jovisst, jag håller med om att avgifter etc egentligen ska ligga på bränslet, men om det nu ändå ska göras en gradering av utsläppskraven för olika modeller kan man ju försöka se till att den blir så vettig som möjligt ändå.


En gradering kan man förstås ha ändå. Varför inte

A+: 0 utsläpp
A: 1-10
B: 11-20
C: 21-30

osv. Ungefär som när man köper en frys/kylskåp. 0 skulle då vara ex elbil. Miljöskatt på elen betalar man förstås när man köper elen. Om den ex kommer från kolkraft osv betalar man mer, vindkraft mindre.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-12 09:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
torbjorn skrev:
Jovisst, jag håller med om att avgifter etc egentligen ska ligga på bränslet, men om det nu ändå ska göras en gradering av utsläppskraven för olika modeller kan man ju försöka se till att den blir så vettig som möjligt ändå.


En gradering kan man förstås ha ändå. Varför inte

A+: 0 utsläpp
A: 1-10
B: 11-20
C: 21-30

osv. Ungefär som när man köper en frys/kylskåp. 0 skulle då vara ex elbil. Miljöskatt på elen betalar man förstås när man köper elen. Om den ex kommer från kolkraft osv betalar man mer, vindkraft mindre.


Obligatorisk deklaration av energiförbrukning lika tydlig som vitvaror låter vettigt.

Men varför skulle en elbil ha sin CO2 utsläpps beskattning i bränslet (elen) medan andra bilar har det beroende på bilens kategori?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-12 10:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Liknande idé lanserade jag här på forumet. Tyvärr hittar jag inte mitt inlägg. Jag vill dock minnas att några tyckte att det inte var så bra idé.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011